Brev:
Søvn eller mangel på samme
1. oktober 2014
Alder:
14 mdr.
Søvn eller mangel på samme
Hej Helen
Vores datter bliver 14 mdr om et par dage. Vi bøvler stadig med søvn. Lige nu er det sådan, at hun oven i købet har svært ved at falde i søvn.
Vi får aftensmad omkring 17.30 og hun får tilbudt aftengrød omkring 18.30 men vil oftest ikke rigtig spise noget der. (hun spiser nogenlunde til aftensmad). Hun får flaske til nat og bliver puttet omkring kl 19, og roder rundt, sætter sig op og kan ikke lægge sig ned igen, sidder og klynker osv. omkring kl 20.30/21 falder hun så endelig i søvn. Når vi går i seng (vi sover stadig sammen da vi kun har det ene værelse), vågner hun efter omkring en halv time og pylrer, hvor hun også ofte sætter sig op og mangler sin sut. Nogle gange kan vi få hende til at putte igen, når hun får sin sut, andre gange kommer der først ro på hende, når hun får en flaske. Her er vi gået over til at hun ofte får 200ml vand og kun en skefuld pulver (for at komme frem til at udelade pulveret helt). den labber hun i sig, og falder i søvn.
Så vågner hun ellers hver halve til hele time og skal have sin sut. Nogen gange vågner hun omkring kl. 4 igen og er tørstig, hvor hun igen drikker omkring 200ml. nogle nætter er hendes ble så fyldt af urin at jeg bliver nødt til at skifte hende midt nat (det er en 5'er ble).
Jeg ved hun er ved at være gammel nok til ikke at få flaske overhovedet. jeg kan dog også se i din bog at det er ok, hun stadig får flaske til nat. Vi har prøvet at lade være med at give hende flaske om natten, men så græder hun indtil hun får den. Vi vil jo heller ikke lade hende tørste. Hvordan kommer vi godt væk fra at give flaske? er der nogen måde ud over at give mindre og mindre pulver, som vi gør nu?
Kan det være skadeligt for hendes nyrer at hun får så meget at drikke om natten og derfor tisser så meget? Jeg ved at voksne kan skylle nærringsstoffer ud, hvis de drikker for meget, er det det samme med børn?
Er det en fase, at hun vågner så meget, eller er det noget vi kan gøre. Vi har prøvet at den ene sov i stuen, for det kunne jo være den ene vækkede hende, men det gør ingen forskel. Kan hun mon mærke, at vi er der, så hun vågner?
Venlig hilsen
mor i søvnunderskud.