Søvn eller mangel på samme

1. oktober 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Søvn eller mangel på samme

Hej Helen

Vores datter bliver 14 mdr om et par dage. Vi bøvler stadig med søvn. Lige nu er det sådan, at hun oven i købet har svært ved at falde i søvn.

Vi får aftensmad omkring 17.30 og hun får tilbudt aftengrød omkring 18.30 men vil oftest ikke rigtig spise noget der. (hun spiser nogenlunde til aftensmad). Hun får flaske til nat og bliver puttet omkring kl 19, og roder rundt, sætter sig op og kan ikke lægge sig ned igen, sidder og klynker osv. omkring kl 20.30/21 falder hun så endelig i søvn. Når vi går i seng (vi sover stadig sammen da vi kun har det ene værelse), vågner hun efter omkring en halv time og pylrer, hvor hun også ofte sætter sig op og mangler sin sut. Nogle gange kan vi få hende til at putte igen, når hun får sin sut, andre gange kommer der først ro på hende, når hun får en flaske. Her er vi gået over til at hun ofte får 200ml vand og kun en skefuld pulver (for at komme frem til at udelade pulveret helt). den labber hun i sig, og falder i søvn.

Så vågner hun ellers hver halve til hele time og skal have sin sut. Nogen gange vågner hun ...

Annonce

... omkring kl. 4 igen og er tørstig, hvor hun igen drikker omkring 200ml. nogle nætter er hendes ble så fyldt af urin at jeg bliver nødt til at skifte hende midt nat (det er en 5'er ble).

Jeg ved hun er ved at være gammel nok til ikke at få flaske overhovedet. jeg kan dog også se i din bog at det er ok, hun stadig får flaske til nat. Vi har prøvet at lade være med at give hende flaske om natten, men så græder hun indtil hun får den. Vi vil jo heller ikke lade hende tørste. Hvordan kommer vi godt væk fra at give flaske? er der nogen måde ud over at give mindre og mindre pulver, som vi gør nu?

Kan det være skadeligt for hendes nyrer at hun får så meget at drikke om natten og derfor tisser så meget? Jeg ved at voksne kan skylle nærringsstoffer ud, hvis de drikker for meget, er det det samme med børn?

Er det en fase, at hun vågner så meget, eller er det noget vi kan gøre. Vi har prøvet at den ene sov i stuen, for det kunne jo være den ene vækkede hende, men det gør ingen forskel. Kan hun mon mærke, at vi er der, så hun vågner?

Venlig hilsen
mor i søvnunderskud.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet