Svar: Falder i søvn ved brystet - 4 mdr.
30. september 2014
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangsmor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at det går så fint hos jer, og at I begynder at få lidt mere rytme ind i hverdagen, og at lillepigen nu overgiver sig så fint til søvnen. Det lyder rigtig godt det du fortæller, og det er helt super, at du ammer hende og hun så småbrokker lidt i 30 sekunder, hvorefter hun så sover.
Du skal prøve at lukke ørerne for alt det du høre om dårlige vaner, forkælelse og andet. Det du gør lige nu virker. Jeres datter falder trygt i søvn, hun forbinder det at sove med noget dejligt og rart, og det er netop vigtigt, for at have nogle gode søvnvaner at bygge videre på fremover. Man skal IKKE ændre på noget som fungerer og hos jer fungerer det hele rigtig godt både for forældre og barn:)
Det er rigtigt, at nogle børn bliver uhensigtsmæssige afhængige af brystet, forstået på den måde at de pludselig ikke kan sove, uden at de får brystet i munden igen og igen. Det er dog ikke alle og man skal ikke tage bekymringerne på forskud. Som jeg læser dit brev, så bliver jeres lille pige ammet, falder i søvn og puttes og så sover hun ofte 3-4 timer, hvor hun så vågner op og naturligt har brug for brystet igen. Det er ligesom det skal være, hun har ikke nogen dårlige vaner, tværtimod.
Det er rigtig fint, at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen om aftenen og det er rigtig fint, at I bagefter putter hende i enten slyngevugge eller tremmeseng, så hun lærer at sove lidt på afstand af jer, men stadig føler sig tryg. I må gerne prøve at putte hende i tremmensengen, så hun også lærer den at kende, men igen skal I gøre det, som fungerer bedst og hvis I tydeligt fornemmer, at hun sover langt bedre i sin slyngevugge, så skal I lade hende sove i den.
Så ro på, ingen grund til at frygte, at I gør en masse forkert. I giver jeres datter trygge vaner, og det er guld værd, at I lige nu har fået langt roligere aftener. Det er værd at prioritere :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske