Svar: Græder om natten

30. september 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det lyder ikke som natteskræk, da din datter lyder vågen. Hun reagere i hvert fald på dine spørgsmål og kan godt give udtryk for, at hun gerne vil have noget at drikke.

Det lyder dog som om at hun vågner af en drøm og som om at hun i første omgang bliver lidt forvirret. Når man ikke er ældre end din datter er, så er det meget svært a skelne hvad der er drøm og hvad der er virkelighed, og jeg tænker, at når hun lige vågner op, så kan hun ikke skelne. Det kan være svært helt at vide, hvad hun drømmer lige nu. Men hendes drømmeaktivitet er stor. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende og alt hvad hun oplever om dagen, skal bearbejdes i drømme.

Hun kan f.eks. drømme om adskillelse, drømme om, at hun bliver væk fra dig. Hun kan også drømme om at du siger nej i løbet af dagen, at hun afprøver ting og bliver forhindret i dette. Hun kan drømme om børnene i vuggestuen, at de tager legetøjet fra hende, at de skubber til hinanden, nogle børn bider i denne alder. Hun kan naturligvis også drømme om sjove og dejlige ting, - ligesom hun kan ligge og sige "nej!" i søvne eller skubbe dig væk, når du prøver at trøste hende, så kan hun også ligge og grine i søvne og drømme om noget der har været skægt.

Hun begynder nu at få lidt fornemmelse for, at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig, men hun har naturligt stadig svært ved at forstå, hvor du går hen, når du afleverer hende i vuggestue, ligesom det naturligt stadig kan være lidt hårdt at være adskilt fra dig gennem længere tid. Og samtidig så har hun også brug for at separere sig og øve sig i at være på egen hånd, prøve at klare lidt flere ting selv. Og det kan godt give en situation, hvor hun på den ene side kan klynge sig lidt ekstra til dig men på den anden side også vil skubbe dig væk og hvor det naturligt som mor, kan være rigtig svært helt at finde ud af, hvordan du hjælper hende bedst.

Det lyder som en god idé at ...

Annonce

... tilbyde hende lidt vand om natten og jeg vil anbefale dig at du giver hende en drypfri kop, evt. med i seng. Så kan hun evt. selv tage sig en tår vand, hvis og når hun vågner, uden at du behøver hjælpe hende og kan derefter så lægge sig ned og sove videre. Du må naturligvis også gerne hjælpe hende, men prøv at vurdere, hvor meget fysisk kontakt hun har brug for. Måske er det rart for hende, at du ikke taler for meget, blot tilbyder lidt vand, putter dynen omkring hende, kærtegner hende lidt og på den måde ser om du kan få hende til at sove videre.

Måske drømmer hun så meget, at hun har brug for at komme over i din seng, for at sove lidt videre. Det må hun naturligvis også gerne - det er langt at foretrække fremfor at bruge en time eller mere på at få hende til at sove igen. Nogle gange kan det være en god idé at du så lægge hende tilbage i egen seng igen, når I har sovet og du synes pladsen er ved at være for trang. Jo kortere hende opvågning er om natten, jo større sandsynlighed er der for, at hun ikke kan huske, at hun har været vågen og omkring din seng. At putte hende i egen seng, lade hende komme over i din seng, sove 1-2 timer der og så blive puttet tilbage i egen seng sovende, kan på sigt gøre det lettere igen at få hende videre i søvnen i egen seng. Hun oplever jo at falde i søvn i sin egen seng og også at vågne i sin egen seng om morgenen og kan ikke huske, at hun har været omkring din seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så kan det også nogle gange være en god idé at lade far tage over om natten, fordi han sender nogle andre signaler og de to sammen, har nogle lidt andre rutiner. Rent fysisk har han ofte også nogle fordele, hans hænder er større og det giver en ro og en varme, når han lægger hænderne på hende krop og hun kan mærke ham. Og hans stemme er dybere, så når han siger "shhh-sshh", så kan det virke rigtig godt og hun falder måske så hurtigere ind i søvnen igen.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire