Svar: Græder om natten
30. september 2014
Alder:
16 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder ikke som natteskræk, da din datter lyder vågen. Hun reagere i hvert fald på dine spørgsmål og kan godt give udtryk for, at hun gerne vil have noget at drikke.
Det lyder dog som om at hun vågner af en drøm og som om at hun i første omgang bliver lidt forvirret. Når man ikke er ældre end din datter er, så er det meget svært a skelne hvad der er drøm og hvad der er virkelighed, og jeg tænker, at når hun lige vågner op, så kan hun ikke skelne. Det kan være svært helt at vide, hvad hun drømmer lige nu. Men hendes drømmeaktivitet er stor. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende og alt hvad hun oplever om dagen, skal bearbejdes i drømme.
Hun kan f.eks. drømme om adskillelse, drømme om, at hun bliver væk fra dig. Hun kan også drømme om at du siger nej i løbet af dagen, at hun afprøver ting og bliver forhindret i dette. Hun kan drømme om børnene i vuggestuen, at de tager legetøjet fra hende, at de skubber til hinanden, nogle børn bider i denne alder. Hun kan naturligvis også drømme om sjove og dejlige ting, - ligesom hun kan ligge og sige "nej!" i søvne eller skubbe dig væk, når du prøver at trøste hende, så kan hun også ligge og grine i søvne og drømme om noget der har været skægt.
Hun begynder nu at få lidt fornemmelse for, at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig, men hun har naturligt stadig svært ved at forstå, hvor du går hen, når du afleverer hende i vuggestue, ligesom det naturligt stadig kan være lidt hårdt at være adskilt fra dig gennem længere tid. Og samtidig så har hun også brug for at separere sig og øve sig i at være på egen hånd, prøve at klare lidt flere ting selv. Og det kan godt give en situation, hvor hun på den ene side kan klynge sig lidt ekstra til dig men på den anden side også vil skubbe dig væk og hvor det naturligt som mor, kan være rigtig svært helt at finde ud af, hvordan du hjælper hende bedst.
Det lyder som en god idé at tilbyde hende lidt vand om natten og jeg vil anbefale dig at du giver hende en drypfri kop, evt. med i seng. Så kan hun evt. selv tage sig en tår vand, hvis og når hun vågner, uden at du behøver hjælpe hende og kan derefter så lægge sig ned og sove videre. Du må naturligvis også gerne hjælpe hende, men prøv at vurdere, hvor meget fysisk kontakt hun har brug for. Måske er det rart for hende, at du ikke taler for meget, blot tilbyder lidt vand, putter dynen omkring hende, kærtegner hende lidt og på den måde ser om du kan få hende til at sove videre.
Måske drømmer hun så meget, at hun har brug for at komme over i din seng, for at sove lidt videre. Det må hun naturligvis også gerne - det er langt at foretrække fremfor at bruge en time eller mere på at få hende til at sove igen. Nogle gange kan det være en god idé at du så lægge hende tilbage i egen seng igen, når I har sovet og du synes pladsen er ved at være for trang. Jo kortere hende opvågning er om natten, jo større sandsynlighed er der for, at hun ikke kan huske, at hun har været vågen og omkring din seng. At putte hende i egen seng, lade hende komme over i din seng, sove 1-2 timer der og så blive puttet tilbage i egen seng sovende, kan på sigt gøre det lettere igen at få hende videre i søvnen i egen seng. Hun oplever jo at falde i søvn i sin egen seng og også at vågne i sin egen seng om morgenen og kan ikke huske, at hun har været omkring din seng.
Og så kan det også nogle gange være en god idé at lade far tage over om natten, fordi han sender nogle andre signaler og de to sammen, har nogle lidt andre rutiner. Rent fysisk har han ofte også nogle fordele, hans hænder er større og det giver en ro og en varme, når han lægger hænderne på hende krop og hun kan mærke ham. Og hans stemme er dybere, så når han siger "shhh-sshh", så kan det virke rigtig godt og hun falder måske så hurtigere ind i søvnen igen.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske