Lære at falde i søvn selv i egen seng - 7 mdr.

30. september 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Lære at falde i søvn selv i egen seng - 7 mdr.

Hej Helen

Jeg skriver til dig for at få nogle råd angående aften putning af vores 7 måneder gamle datter.

Siden hun blev født (1 uge før termin ved kejsersnit) har hun været svær at putte og haft et stort behov for at være i favn og blive ammet for at sove. Hun er en skøn og glad lille unge som sjældent er sur eller ked af det. Hun er utrolig opmærksom og nysgerrig, og suger til sig med indtryk, men helst på mors arm.

Problemet er, at pigen aldrig er faldet i søvn af sig selv om aftenen, når jeg lægger hende i sin tremmeseng – og det gælder både om dagen og til natten. De gange vi har forsøgt, er det altid endt i kæmpe gråddrama, det er vitterlig som om hun ikke ved hvordan man gør.

Derfor er hun altid blevet puttet af mor med bryst og i lange perioder er det foregået roligt, hurtigt (5-10 minutter) og uden de store protester. Og det gør det i og for sig stadigvæk, problemet er dog at hun er begyndt at vågne hver time natten igennem fordi hun savner brystet - hun bruger mig ganske enkelt som sut. Det skal dog lige nævnes at hun altid har sovet i sin egen seng, så når hun er faldet i søvn ved brystet, putter jeg hende i hendes egen seng (som står i soveværelset) - og dernæst så har far aldrig deltaget i putningen.

Hun bruger ikke sut trods måneders ihærdige forsøg og hun vil ligeledes ikke tage en sutteflaske. Hun har en puttebamse i senge, men jeg har ikke brugt den konsekvent – heller ikke ved amning.

Hun har lige siden fødslen også haft meget svært ved at sove om dagen, dels at falde i ...

Annonce

... søvn og dels at sove mere end 30 min af gangen, hvorfor jeg frem til hun var godt 6 måneder også ammede hende i søvne om dage, og oftes har hun også fået lov til at sove i mine arme, da det var den eneste måde hvorpå jeg kunne få hende til at sove mere end 30 min. (og jeg kunne samtidigt få en tiltrængt pause). Men det er blevet meget bedre de seneste par uger, nu sætter jeg hende i barnevognen (uden at amme hende først), og triller hende en tur, og når hun er træt og parat til at sove, lægger jeg hende ned og putter hende i dynen - og så falder hun i søvn i løbet af få minutter og sover mellem 1,5 - 2 timer.

Ofte ser vores dag sådan ud:

Kl. 6: Vågner – ammes, op (oftest omkring 6.15)
Kl. 8.30 (efter ca. 2,5 time vågen): Lur i barnevogn uden at blive ammet først - sover ca 1-1,5 time
Kl. 10.00: Havregrød med moset frugt, vand kop
Kl. 12.30: Mos med vand af kop
Kl. 13.00: (efter ca 3 timer vågen): Lur i barnevogn uden at blive ammet først - sover ca. 1,5-2 timer
Kl. 15: ammes
Kl. 16: Evt. frugtmos, små stykker frisk frugt, vand
Kl. 18: Aftensmad – grøntsagsmos med kød eller fisk, og vand af kop
Kl. 18.30-19.00: Ammes
Kl. 19.00-19.30: Godnat
Nat: Ammes kl. 23 og kl 4 (men kommer til brystet for at falde i søvn godt 1 gang i timen, her spiser hun ikke, men falder direkte i søvn)

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre dine tanker og gode råd, til hvordan jeg lærer hende at falde i søvn i sin egen seng på en god og tryg måde, så det at sove og sengen bliver en positiv oplevelse for hende.

Mvh Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire