Brev:
Lære at falde i søvn selv i egen seng - 7 mdr.
30. september 2014
Alder:
7 mdr.
Lære at falde i søvn selv i egen seng - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig for at få nogle råd angående aften putning af vores 7 måneder gamle datter.
Siden hun blev født (1 uge før termin ved kejsersnit) har hun været svær at putte og haft et stort behov for at være i favn og blive ammet for at sove. Hun er en skøn og glad lille unge som sjældent er sur eller ked af det. Hun er utrolig opmærksom og nysgerrig, og suger til sig med indtryk, men helst på mors arm.
Problemet er, at pigen aldrig er faldet i søvn af sig selv om aftenen, når jeg lægger hende i sin tremmeseng – og det gælder både om dagen og til natten. De gange vi har forsøgt, er det altid endt i kæmpe gråddrama, det er vitterlig som om hun ikke ved hvordan man gør.
Derfor er hun altid blevet puttet af mor med bryst og i lange perioder er det foregået roligt, hurtigt (5-10 minutter) og uden de store protester. Og det gør det i og for sig stadigvæk, problemet er dog at hun er begyndt at vågne hver time natten igennem fordi hun savner brystet - hun bruger mig ganske enkelt som sut. Det skal dog lige nævnes at hun altid har sovet i sin egen seng, så når hun er faldet i søvn ved brystet, putter jeg hende i hendes egen seng (som står i soveværelset) - og dernæst så har far aldrig deltaget i putningen.
Hun bruger ikke sut trods måneders ihærdige forsøg og hun vil ligeledes ikke tage en sutteflaske. Hun har en puttebamse i senge, men jeg har ikke brugt den konsekvent – heller ikke ved amning.
Hun har lige siden fødslen også haft meget svært ved at sove om dagen, dels at falde i søvn og dels at sove mere end 30 min af gangen, hvorfor jeg frem til hun var godt 6 måneder også ammede hende i søvne om dage, og oftes har hun også fået lov til at sove i mine arme, da det var den eneste måde hvorpå jeg kunne få hende til at sove mere end 30 min. (og jeg kunne samtidigt få en tiltrængt pause). Men det er blevet meget bedre de seneste par uger, nu sætter jeg hende i barnevognen (uden at amme hende først), og triller hende en tur, og når hun er træt og parat til at sove, lægger jeg hende ned og putter hende i dynen - og så falder hun i søvn i løbet af få minutter og sover mellem 1,5 - 2 timer.
Ofte ser vores dag sådan ud:
Kl. 6: Vågner – ammes, op (oftest omkring 6.15)
Kl. 8.30 (efter ca. 2,5 time vågen): Lur i barnevogn uden at blive ammet først - sover ca 1-1,5 time
Kl. 10.00: Havregrød med moset frugt, vand kop
Kl. 12.30: Mos med vand af kop
Kl. 13.00: (efter ca 3 timer vågen): Lur i barnevogn uden at blive ammet først - sover ca. 1,5-2 timer
Kl. 15: ammes
Kl. 16: Evt. frugtmos, små stykker frisk frugt, vand
Kl. 18: Aftensmad – grøntsagsmos med kød eller fisk, og vand af kop
Kl. 18.30-19.00: Ammes
Kl. 19.00-19.30: Godnat
Nat: Ammes kl. 23 og kl 4 (men kommer til brystet for at falde i søvn godt 1 gang i timen, her spiser hun ikke, men falder direkte i søvn)
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre dine tanker og gode råd, til hvordan jeg lærer hende at falde i søvn i sin egen seng på en god og tryg måde, så det at sove og sengen bliver en positiv oplevelse for hende.
Mvh Heidi