Svar: Vil kun sove hjemme om aftenen
22. september 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Christians mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det nu går bedre med søvnen:)
Christian har en alder, hvor han er langt mere bevidst. Han mærker tydeligt, når der sker noget nyt, han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude. Han reagerer naturligt på, hvis fremmede henvender sig til ham og skelner tydeligt mellem om det netop er fremmede eller mors og fars trygge favn.
Og jeg tænker derfor, at når han lige nu vågner - både når I er ude eller når han bliver passet af andre, så er det fordi han er meget bevidst om, at tingene ikke er helt, som de plejer at være. Han behøver ikke nødvendigvis være utryg eller bange, men kan sagtens have en indre uro, netop fordi det hele er lidt anderledes. Når I er i byen, så er der jo andre lyde, andre stemmer, andre skygger, andre dufte osv. og det er naturligt svært at sove et andet sted. Når andre passer ham hjemme, så er stedet godt nok det samme, men rutinerne er forskellige og de der passer ham er jo ikke mor og far, det er ikke den trygge base - og derfor vågner han.
Når det sker, så må I forsøge at berolige ham så godt som muligt og prøve at hjælpe ham videre i søvnen igen. Kan I ikke det, så må I tage ham op og lade ham være på favn, evt. tilbyde ham lidt grød og lidt mælk og så prøve at lægge mærke til om han så ikke begynder at vise træthed igen. Søvntoget kører ofte med 20-40 minutters interval, så det kan være en god idé at holde øje med træthedstegnene og putte ham, når han så igen virker parat.
Og så skal I jo så vidt muligt forsøge at undgå byture osv. flere gange om ugen, så han ikke får sin søvnrytme forstyrret alt for tit. Det er vigtigt, at han lærer at sove godt og at det at sove forbindes med noget trygt, dejligt og rart:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske