Svar: Vil kun sove hjemme om aftenen

22. september 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christians mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det nu går bedre med søvnen:)

Christian har en alder, hvor han er langt mere bevidst. Han mærker tydeligt, når der sker noget nyt, han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude. Han reagerer naturligt på, hvis fremmede henvender sig til ham og skelner tydeligt mellem om det netop er fremmede eller mors og fars trygge favn.

Og jeg tænker derfor, at når han lige nu vågner - både når I er ude eller når han bliver passet af andre, så er det fordi han er meget bevidst om, at tingene ikke er helt, som de plejer at være. Han behøver ikke nødvendigvis være utryg eller bange, men kan sagtens have en indre uro, netop fordi det hele er lidt anderledes. Når I er i byen, så er der jo andre lyde, andre stemmer, andre skygger, andre dufte osv. og det er naturligt svært at sove et andet sted. Når andre passer ham hjemme, så er ...

Annonce

... stedet godt nok det samme, men rutinerne er forskellige og de der passer ham er jo ikke mor og far, det er ikke den trygge base - og derfor vågner han.

Når det sker, så må I forsøge at berolige ham så godt som muligt og prøve at hjælpe ham videre i søvnen igen. Kan I ikke det, så må I tage ham op og lade ham være på favn, evt. tilbyde ham lidt grød og lidt mælk og så prøve at lægge mærke til om han så ikke begynder at vise træthed igen. Søvntoget kører ofte med 20-40 minutters interval, så det kan være en god idé at holde øje med træthedstegnene og putte ham, når han så igen virker parat.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal I jo så vidt muligt forsøge at undgå byture osv. flere gange om ugen, så han ikke får sin søvnrytme forstyrret alt for tit. Det er vigtigt, at han lærer at sove godt og at det at sove forbindes med noget trygt, dejligt og rart:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.