Svar: Knirken og søvn
20. september 2014
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor og far
Tak for jeres brev :)
Der lyder ikke til at være noget fysiologisk, som kan forklare, hvorfor jeres datter knirker, når hun sover. Hun har fået tjekket hjerte og lunger, har fået lagt dræn og er på ingen måde syg - og hun har ingen problemer, når hun sover om dagen. Det lyder for mig som om, at det handler om alder og udvikling.
Mange børn vil i jeres datters alder have en del uro i kroppen når de sover. Hun er rigtig godt igang med at øve sig motorisk - og hun øver sig både om dagen og også om natten. Det betyder at hun om natten kan lægge sig op i kravlestilling, ligge og vugge frem og tilbage, ligesom hun også kan ligge og kaste hovedet fra side til side. Man kalder dette for "headbanging" og "headrolling" og det er altså et helt normalt fænomen for denne alder.
På samme måde vil børn i denne alder også kunne have en bestemt lyd. Ofte samtidig med at de rokker med kroppen eller kaster hovedet fra side til side, så vil de sige uuhhuuuuhh eller uummmuuumm. De gør det nogle gange om dagen, når de er vågne og aktive - og de kan så også gøre det om natten imens de sover. Og faktisk lyder det som om at det netop er dette I oplever. I beskriver netop en karakteristisk brummende lyd, og det hører som sagt alderen til:)
Det foregår i søvne og derfor er det vigtigt at I hjælper jeres datter med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Måske har hun brug for at blive lagt over på den anden side, måske skal hun have dynen på sig, hvis hun har sparket den af. Måske vil det være nok med en beroligende hånd på brystet. Det vil være rigtig fint at hjælpe hende netop med stillingsskift og kærtegn.
Prøv dog at undgå at komme sut eller flaske i munden på hende. Det er vigtigt, at I ikke får vænnet hende til at hun har brug for dette i løbet af natten, så I holder fast i at hun nu er i stand til at sove igennem om natten. Prøv også om I kan få hende videre i søvnen, hvor hun ligger, så hun ikke vænnes til at hun skal op i jeres favn og vugges flere gange i løbet af natten. Hvis hun sover tydeligt bedre, hvis hun kommer ind i jeres seng, så må I naturligvis gerne tage hende ind til jer - men hvis I ikke mærker nogen forskel, netop fordi hun brummer i søvne, så prøv om hun kan komme videre i søvnen i sin seng:)
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske