Svar: Knirken og søvn

20. september 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor og far

Tak for jeres brev :)

Der lyder ikke til at være noget fysiologisk, som kan forklare, hvorfor jeres datter knirker, når hun sover. Hun har fået tjekket hjerte og lunger, har fået lagt dræn og er på ingen måde syg - og hun har ingen problemer, når hun sover om dagen. Det lyder for mig som om, at det handler om alder og udvikling.

Mange børn vil i jeres datters alder have en del uro i kroppen når de sover. Hun er rigtig godt igang med at øve sig motorisk - og hun øver sig både om dagen og også om natten. Det betyder at hun om natten kan lægge sig op i kravlestilling, ligge og vugge frem og tilbage, ligesom hun også kan ligge og kaste hovedet fra side til side. Man kalder dette for "headbanging" og "headrolling" og det er altså et helt normalt fænomen for denne alder.

På samme måde vil børn i denne alder også kunne have en bestemt lyd. Ofte samtidig med at de rokker med kroppen eller kaster hovedet fra side til side, så vil de sige uuhhuuuuhh eller uummmuuumm. De gør det nogle gange om dagen, når de er vågne og aktive - og de kan så også gøre det om natten imens de sover. Og faktisk lyder det som om at det netop er ...

Annonce

... dette I oplever. I beskriver netop en karakteristisk brummende lyd, og det hører som sagt alderen til:)

Det foregår i søvne og derfor er det vigtigt at I hjælper jeres datter med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Måske har hun brug for at blive lagt over på den anden side, måske skal hun have dynen på sig, hvis hun har sparket den af. Måske vil det være nok med en beroligende hånd på brystet. Det vil være rigtig fint at hjælpe hende netop med stillingsskift og kærtegn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Prøv dog at undgå at komme sut eller flaske i munden på hende. Det er vigtigt, at I ikke får vænnet hende til at hun har brug for dette i løbet af natten, så I holder fast i at hun nu er i stand til at sove igennem om natten. Prøv også om I kan få hende videre i søvnen, hvor hun ligger, så hun ikke vænnes til at hun skal op i jeres favn og vugges flere gange i løbet af natten. Hvis hun sover tydeligt bedre, hvis hun kommer ind i jeres seng, så må I naturligvis gerne tage hende ind til jer - men hvis I ikke mærker nogen forskel, netop fordi hun brummer i søvne, så prøv om hun kan komme videre i søvnen i sin seng:)

Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt