Brev:
Knirken og søvn
20. september 2014
Alder:
12 mdr.
Knirken og søvn
Kære Helen.
Nu et spørgsmål til "lillesøster" L på 12 mdr.
Det er hendes søvn den er gal med. Hun sover sådan set om natten, men hun vågner gentagne gange - delvis i søvne - og knirker, piver, siger; "mmmmmmmmm," (brummende lyde). Det er alt mellem 5-15 gange pr. nat. Omkring 60 % af gangene kommer hun selv videre i søvnen, de andre gange har hun behov for hjælp. Problemet er bare, at vi ikke ved hvordan vi skal hjælpe hende?
Vi har prøvet at;
- give sut tilbage i munden
- putte dyne omkring hende
- give vand af kop
- give sutteflaske ( ammede til 10 mdr)
- sidde med hende og give tryghed
- og seneste tiltag... Tage hende med ind i sengen til os.
(Vi gør selvfølgelig ikke alle tingene på samme tid/samme nat)
Umiddelbart virker "det vi gør lige den nat" men kun kortvarigt. Der går ikke mere end 5-20-45 min, så knirker hun igen.
Det er ved at være hårdt. Hun virker ikke generet om dagen, af de mange opvågninger, men vi forældre er ved at være trætte. (Vi har en dreng på 29 mdr også). Lige pt har vi delt hende hver anden nat. Men det betyder, at vi som forældre ikke rigtig sover sammen lige pt, fordi den ene af os skal op så mange gange. Vi savner hinanden.
Om dagen sover hun 1 lur. Ca fra kl 10.30 og så omkring 2, 2,5 timer. Hun sover i barnevogn både hjemme og i vuggestuen. Der er INTET om dagen. Ikke et pip fra hende, og hun vågner oftest glad og pludrende.
Hendes seng er hævet. Hun har dræn og vi har lige fået tjekket ørerne. De er fine. Hun er ikke syg, har enkelte tænder på vej, men det er ikke dem der driller. (Vi har prøvet panodil og hun vågner stadig).
Vi har reguleret varmen/kulden i rummet, og ja... Hun ligger som en drøm. Hvorfor vågner hun så?
Hun bliver puttet mellem 18.45 og 19.15. Hun får en mme flaske, og falder selv i søvn. Samme aften/putteresultat hver aften. - Og så starter "showet" nærmest på klokkeslæt efter 30 min. Og så fortsætter det bare natten igennem.
Vi vurdere ikke, at hun er sulten, (over)træt, fryser, sveder ect. Egentlig tror vi det måske er en vane hun har fået sig?
Nå... Det blev langt. Håber du kan hjælpe os.
Kærlig hilsen
"den trætte mor og far".