Knirken og søvn

20. september 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Knirken og søvn

Kære Helen.

Nu et spørgsmål til "lillesøster" L på 12 mdr.

Det er hendes søvn den er gal med. Hun sover sådan set om natten, men hun vågner gentagne gange - delvis i søvne - og knirker, piver, siger; "mmmmmmmmm," (brummende lyde). Det er alt mellem 5-15 gange pr. nat. Omkring 60 % af gangene kommer hun selv videre i søvnen, de andre gange har hun behov for hjælp. Problemet er bare, at vi ikke ved hvordan vi skal hjælpe hende?

Vi har prøvet at;
- give sut tilbage i munden
- putte dyne omkring hende
- give vand af kop
- give sutteflaske ( ammede til 10 mdr)
- sidde med hende og give tryghed
- og seneste tiltag... Tage hende med ind i sengen til os.

(Vi gør selvfølgelig ikke alle tingene på samme tid/samme nat)

Umiddelbart virker "det vi gør lige den nat" men kun kortvarigt. Der går ikke mere end 5-20-45 min, så knirker hun igen.

Det er ved at være hårdt. Hun virker ikke generet om dagen, af de mange opvågninger, men vi forældre er ved at være trætte. (Vi har en dreng på 29 mdr også). Lige pt har vi delt hende hver anden nat. Men det betyder, ...

Annonce

... at vi som forældre ikke rigtig sover sammen lige pt, fordi den ene af os skal op så mange gange. Vi savner hinanden.

Om dagen sover hun 1 lur. Ca fra kl 10.30 og så omkring 2, 2,5 timer. Hun sover i barnevogn både hjemme og i vuggestuen. Der er INTET om dagen. Ikke et pip fra hende, og hun vågner oftest glad og pludrende.

Hendes seng er hævet. Hun har dræn og vi har lige fået tjekket ørerne. De er fine. Hun er ikke syg, har enkelte tænder på vej, men det er ikke dem der driller. (Vi har prøvet panodil og hun vågner stadig).

Vi har reguleret varmen/kulden i rummet, og ja... Hun ligger som en drøm. Hvorfor vågner hun så?

Hun bliver puttet mellem 18.45 og 19.15. Hun får en mme flaske, og falder selv i søvn. Samme aften/putteresultat hver aften. - Og så starter "showet" nærmest på klokkeslæt efter 30 min. Og så fortsætter det bare natten igennem.

Vi vurdere ikke, at hun er sulten, (over)træt, fryser, sveder ect. Egentlig tror vi det måske er en vane hun har fået sig?

Nå... Det blev langt. Håber du kan hjælpe os.

Kærlig hilsen
"den trætte mor og far".

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge