Svar: Bange for at falde i søvn?
19. september 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Mon din datter er ved at blive syg? Tegn på at sygdom er på vej, kan godt være pludselige opvågninger om natten, klynken, gråd, pyldren osv. som du beskriver. Hun græder, ligger uroligt, søger din hånd og beroligelse, men sover stadig meget uroligt og generelt dårligt.. Det kan være forkølelse, ondt i ørerne, ondt i maven, ondt i halsen, kvalme og generel utilpashed… eller måske er det hendes kindtænder, der bryder frem.
Alder og udvikling kan også spille ind. Hun kan godt have svært ved at slippe dig. Selvom hun lige nu begynder rent hjernemæssigt at kunne forholde sig til at du ikke er forsvundet, når du er i stuen og hun er i værelset, så er det stadig vigtigt for hende at mærke og vide, at du er der hele tiden. I forbindelse med at hun begynder at forstå at I "er adskilt", kan hun godt få en periode, hvor hun vil "klynge sig" lidt ekstra og måske er det netop dette, som sker hos jer lige nu.
Anfald af natteskræk kan også opstå i denne alder. Det lyder dog som om at hun ikke falder i søvn, vågner og skriger, men generelt har svært ved at skulle slippe og overgive sig til søvnen og derfor er det sandsynligvis ikke natteskræk hos jer…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og krydser fingre for at det er så kort en periode som muligt… Knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske