Svar: Bange for at falde i søvn?

19. september 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Mon din datter er ved at blive syg? Tegn på at sygdom er på vej, kan godt være pludselige opvågninger om natten, klynken, gråd, pyldren osv. som du beskriver. Hun græder, ligger uroligt, søger din hånd og beroligelse, men sover stadig meget uroligt og generelt dårligt.. Det kan være forkølelse, ondt i ørerne, ondt i maven, ondt i halsen, kvalme og generel utilpashed… eller måske er det hendes kindtænder, der bryder frem.

Alder og udvikling kan også spille ind. Hun kan godt have svært ved at slippe dig. Selvom hun lige nu begynder rent hjernemæssigt at kunne forholde sig til at du ikke er forsvundet, når du er i ...

Annonce

... stuen og hun er i værelset, så er det stadig vigtigt for hende at mærke og vide, at du er der hele tiden. I forbindelse med at hun begynder at forstå at I "er adskilt", kan hun godt få en periode, hvor hun vil "klynge sig" lidt ekstra og måske er det netop dette, som sker hos jer lige nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Anfald af natteskræk kan også opstå i denne alder. Det lyder dog som om at hun ikke falder i søvn, vågner og skriger, men generelt har svært ved at skulle slippe og overgive sig til søvnen og derfor er det sandsynligvis ikke natteskræk hos jer…

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og krydser fingre for at det er så kort en periode som muligt… Knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)