Sove i egne senge

20. september 2014

Kategori:
Alder:
4 år

Sove i egne senge

Kære Helen.

Så tillader jeg mig til at søge lidt råd fra dig igen:)

Jeg har to meget forskellige børn... En søn på næsten fire der er meget sensitiv. Han blir hurtigt overstimuleret og får raserianfald som er rigtig hårde... Man kan ikke trænge ind når han får det sådan. Bare vente og være så imødekommende som man nu kan... Det er oftest ved meget larm og mange mennesker og forandring han får det sådan... Og så er han også følsom med tøj. Bukser skal sidde meget stramt og der er ikke ret meget der duer. Han kan ikke så godt komme over i sandaler/gummistøvler osv... Det føles ikke "rigtig" for ham. Han elsker sine kondisko og har nu både et par til inde og ude for husfredens skyld :) til gengæld er han super nem på en stille hjemmedag. Tuller bare rundt og finder på sine små lege og tegner, modellervoks osv...

Vores datter på 5,5 år er lige modsat... Hun vil gerne ha der skal ske noget 24-7 og er ikke så god til at aktivere sig selv... Og så når mor lige skal ordne lidt forskelligt så driller hun ham i hans lege... Og så eksploderet han og virkelig tæver hende. Han er HELDIGVIS stoppet med at bide... Men ja det er ikke særlig rart med alle de konflikter.

Jeg prøver på bedste vis at imødekomme dem begge og når både min mand og jeg er her går det også ok men når jeg er her selv (han rejser meget med sit job- hvilket den lille også altid reagerer på) så er det bare så svært med to så forskellige børn. Vores datter - den store er begyndt at reagere meget med hvorfor han altid skriger sådan og hvorfor vi ikke bare kan komme stille ud af døren og hvorfor vi skal bruge så lang tid på ham hele tiden fordi han er sur osv osv... Prøver alt hvad jeg kan at fordele sol og vind lige men ikke altid nemt for ja han kræver da en del. Og særligt når hans far så ikke er hjemme og ...

Annonce

... tingene ikke er som de plejer.

I marts var vi på ferie hvor der var en kæmpe dobbeltseng hvor vi sov alle 4... Det fungerede så fint og alle sov godt - vi har tidligere haft meget natterod!! Siden har begge børn sovet hos mig i dobbeltsengen og manden på en madras på V.´s (den lilles) værelse... Det har længe fungeret og vi har nydt de har sovet godt men nu vil han godt snart tilbage i sin seng forståeligt nok og tror også det som par er sundt man kan holde lidt om hinanden osv... Samt at børnene skal finde tryghed i egne senge igen. Vi har bare ikke synes tiden og overskuddet har været til det endnu.

Har nævnt for børnene vi snart skal til at sove i egne senge. Storesøster har gjort det af og til af egen vilje og har også værelse op og ned af soveværelset. men lillebror går næsten i panik når vi snakker om det... Han vil ikke og siger han blir bange... Han snakket generelt meget om nisser på loftet, tiger og ulve og hvad hvis de er ovenpå osv...

Vil gerne tage det i små skridt og det er ikke noget der skal gøres fra den ene dag til den anden... Men ved slet ikke hvordan jeg skal komme videre med det. Da de var små har vi hoppet meget rundt i rummene som det nu gik bedst op med en skrigende baby og en snorkende mand osv... Så skiftet har vi gjort men ved ikke nu hvor han er så stor og bevidst...? Overvejer også om han bare kan sove på en madras hos os, men så vil storesøster formentlig føle sig udenfor og rummet er for lille til to madrasser :)

Har du gode ideer hvordan vi kærligt og trygt får dem retur i egne senge? Om 10 dage fylder lillebror 4 år og får bl.a. en voksendyne og pude med sejt fodbold sengetøj og natlampe og tænker man måske i den forbindelse kan gøre noget.

Håber du har lidt ord med på vejen :) :) :)

Ha en skøn weekend :)

Kærlig hilsen
Diana

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder