Svar: Søvnbehov på 16-17 timer ved 2 1/2 måned. Er det normalt?
17. september 2014
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev:)
Det lyder helt normalt, at jeres lille dreng, har brug for at sove 16-17 timer i døgnet. Gennemsnittet ligger på 16 timer i denne alder. At der er tale om et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Og nogle børn har et godt sovehjerte, og det er der bestemt ikke noget i vejen med:)
Det du skal være opmærksom på er, hvordan han i øvrigt trives, og hvordan han virker. Han skal virke glad, og opmærksom, når han er vågen. Han skal have lyst til at pludre, være i dialog med dig, smile til dig, begynde at putte sine fingre i munden osv. Han skal også reagere på skiftning, når du lægger ham på puslepuden, protestere lidt osv. og må altså på ingen måde virke sløv, når han er vågen.
Deruover skal han spise nok. Det er vigtigt, at han ikke sover så meget, at han glemmer at spise. Det er vigtigt, at han får mælk nok, og han skal derfor spise hver 3-4 time, så han får 6-8 måltider i døgnet og hans behov for mælk og væske dermed dækkes. Han skal tage nok på, som tegn på, at han netop får mad nok og han skal have gode tunge tissebleer og blød, grødet afføring. Og så skal han gerne melde sig selv til måltiderne - han skal altså vågne op og vise tegn på behov for mælk og ikke sove sig fra det hele.
Det er helt naturligt at han, når han ikke er ældre end han er, nogle gange kan være vågen i 2.5 time og andre gange ikke kan være vågen i mere end en time. Og det er rigtig godt, at I nu begynder at kende ham så godt, at I kan fornemme, at han om eftermiddagen har brug for en ekstra lur, for netop ikke at blive overtræt og dermed for ked af det.
Jeg synes ikke det lyder som om at I overstimulerer ham, når han er vågen. I skal netop udnytte de vågne timer til at stimulere ham, pludre med ham, lægge ham på maven osv. så han er aktiv her, give ham mælk osv. og så putte ham til lur igen.
Hvis I på nogen måde oplever ham sløv eller er urolig for ham, så vil det være en rigtig god idé at få lægen til at lytte på ham, lytte på hjerte og lunger, tjekke hans nakke osv. for at sikre, at der ikke er nogen fysiologisk forklaring på, at jeres dreng sover meget - det vil ikke være hysterisk at bede lægen om et ekstra tjek, hvis I så er mere rolige ved det hele. Hellere få ham tjekket en gang for meget end en gang for lidt - men det lyder som sagt helt okay, at han lige nu sover, som han sover:)
Håber I kan bruge dette lidt videre og fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske