Brev:
Søvnbehov på 16-17 timer ved 2 1/2 måned. Er det normalt?
17. september 2014
Alder:
2 mdr.
Søvnbehov på 16-17 timer ved 2 1/2 måned. Er det normalt?
Kære Helen,
Min søn på 2 1/2 måned sover 17-18 timer i døgnet og er i tvivl om, om det er for meget? Vi har haft nogle udfordringer med ham, hvor han ofte får grådanfald hen på eftermiddagen og efterhånden, som jeg/vi er blevet bedre til at læse ham, har vi fundet ud af, at han faktisk allerede skal sove igen, når han har været vågen i bare én time.
Han sover typisk ca. 12 timer om natten inkl. 3-4 amninger. Så sover han ca. 1 times morgenlur og 2-3 timers frokostlur. Hen på eftermiddagen er det svært at få ham til at sove sammenhængende, der bliver det mere til powernapping, måske 3 X 20-30min.
Både jeg og min mand kan nærmest bare få dårlig samvittighed over allerede at lægge ham til lur, når han kun har været vågen en time, men hvis vi ikke gør det, ender det i gråd. Er det normalt eller tror du at vi overstimulerer ham, når han er vågen? Når han er vågen, får han mad, frisk ble og så snakker vi en del. Han kommer på maven en gang eller to af meget kort tid ad gangen, da han ikke synes, at det er det sjoveste. Og så er det ved at være tid til lur igen.
Glæder mig til at høre fra dig :-)
Med venlig hilsen
mor til søn