Svar: Flaske i sengen

17. september 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lina

Tak for dit brev :)

Hvis jeres datter får flaske i sin seng, så vil det være rigtig godt, hvis I kan lejre hende, så hun ligger eleveret med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes højere op her.

Ellers lyder det som en rigtig god idé, at I nu prøver at give hende flaske imens I sidder med hende og derefter putter hende over i egen seng. På den måde adskilles det at få mælk og skulle sove mere og mere, så hun tilsidst kan lære at putte sig helt uden at få flaske.

Det vil i stedet være en rigtig god idé at I serverer en godnatgrød om aftenen og giver hende mælk af kop så hun fremover får dette i stedet for flasken. Og derudover må I gerne indføre en putteklud, puttebamse, godnathistorie, godnatsang eller lignende. Så hun har dette ritual med sig - i første omgang samtidig med at hun får sin flaske hos jer, men stille og roligt trappes mælken i flasken ud, hun tilbydes mælk af kop og puttes så med historie osv. som hun plejer. I sætter altså et nyt ritual i stedet for det nuværende ved at lade det nye tage mere og mere over og det gamle ...

Annonce

... med flasken trappes mere og mere ud.

Hun behøver ikke modermælkserstatning og flaske mere, nu hvor hun er blevet et år og hun skal ikke have jerntilskud separat. Når flasken stoppes helt, så er det slut med mme og dermed med jerntilskud. Det vil sansynligvis være fint for jer at trappe ud af flasken i løbet af den næste måneds tid. Jeg tænker, at I takt med at hun begynder at vænne sig mere til vuggestuen og ikke længere bliver så meget syg, så vil hun sandsynligvis begynde at sove lidt senere til natten igen og dermed bliver det muligt at finde tid til en godnatgrød om aftenen. Lige nu er det naturligt svært, fordi hun sover meget tidligt og tydeligt er træt efter en lang dag.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det anbefales, at I går over til at give hende letmælk, med mindre hun er en meget slank pige, så kan I godt bibeholde sødmælk lidt endnu. Hun skal også fortsat have d-vitamin dagligt. I kan evt. vælge at give hende en multivitamin til børn fra 1-10 år dagligt. Vælger I dette, så er det vigtigt at I knækker den i kvarte, da hun ikke kan tygge den og risikerer at få den galt i halsen.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.