Svar: Flaske i sengen
17. september 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Hvis jeres datter får flaske i sin seng, så vil det være rigtig godt, hvis I kan lejre hende, så hun ligger eleveret med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes højere op her.
Ellers lyder det som en rigtig god idé, at I nu prøver at give hende flaske imens I sidder med hende og derefter putter hende over i egen seng. På den måde adskilles det at få mælk og skulle sove mere og mere, så hun tilsidst kan lære at putte sig helt uden at få flaske.
Det vil i stedet være en rigtig god idé at I serverer en godnatgrød om aftenen og giver hende mælk af kop så hun fremover får dette i stedet for flasken. Og derudover må I gerne indføre en putteklud, puttebamse, godnathistorie, godnatsang eller lignende. Så hun har dette ritual med sig - i første omgang samtidig med at hun får sin flaske hos jer, men stille og roligt trappes mælken i flasken ud, hun tilbydes mælk af kop og puttes så med historie osv. som hun plejer. I sætter altså et nyt ritual i stedet for det nuværende ved at lade det nye tage mere og mere over og det gamle med flasken trappes mere og mere ud.
Hun behøver ikke modermælkserstatning og flaske mere, nu hvor hun er blevet et år og hun skal ikke have jerntilskud separat. Når flasken stoppes helt, så er det slut med mme og dermed med jerntilskud. Det vil sansynligvis være fint for jer at trappe ud af flasken i løbet af den næste måneds tid. Jeg tænker, at I takt med at hun begynder at vænne sig mere til vuggestuen og ikke længere bliver så meget syg, så vil hun sandsynligvis begynde at sove lidt senere til natten igen og dermed bliver det muligt at finde tid til en godnatgrød om aftenen. Lige nu er det naturligt svært, fordi hun sover meget tidligt og tydeligt er træt efter en lang dag.
Det anbefales, at I går over til at give hende letmælk, med mindre hun er en meget slank pige, så kan I godt bibeholde sødmælk lidt endnu. Hun skal også fortsat have d-vitamin dagligt. I kan evt. vælge at give hende en multivitamin til børn fra 1-10 år dagligt. Vælger I dette, så er det vigtigt at I knækker den i kvarte, da hun ikke kan tygge den og risikerer at få den galt i halsen.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske