Svar: Mareridt eller ondt

17. september 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lina

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at det har hjulpet på søvnen, at jeres datter har fået lagt dræn og at I også har været forskånet for sygdom efterfølgende :) 7-9-13 - krydser fingre for at det fortsætter:)

Det lyder ganske rigtigt som om at jeres datter vågner, fordi hun drømmer og bearbejder dagens oplevelser. Der sker rigtig meget med hendes udvikling lige nu - både motorisk og mentalt og alt hvad hun oplever om dagen, skal bearbejdes når hun sover. Derfor er hendes drømmeaktivitet stor lige nu.

Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun kan have tænder på vej, som irriterer hende og som gør at hun lige nu har sværere ved at sove. Det lyder dog som om at hun ret hurtigt finder ro, når hun mærker jer, mærker jeres hænder, når I løfter hende op, krammer hende lidt osv, så fornemmer hun, at hun ikke er alene og kan så finde roen igen. Og det er rigtig godt, det er vigtigt at I lige nu vælger at berolige og betrygger hende, det har hun brug for og det skal I naturligvis prioritere.

Jeg kan godt forstå at jeres datter bider, river eller slår fra sig, hvis hun oplever at andre børn tager hendes sut fra hende. Det er naturligvis ikke rart for hende og hun mangler ord til at sige fra. Når børn ikke har noget sprog, så kan de naturligt ikke sige, hvad det er de tænker og føler, de kan kun vise det ved at bruge sig selv fysisk og det er netop det hun gør. Når hun slår ud, bider eller på anden måde er efter de andre børn, så forsøger hun at sige "hold op, det er min sut". Det samme, hvis I afbryder hende i en leg og løfter hende op og hun så kradser jer - eller hvis I siger nej til noget hun rigtig gerne vil og forhindre hende i dette - så er det hendes måde at sige "det er ikke fair, jeg var lige igang med at lege", "du kan ikke være bekendt at stoppe mig, jeg har det lige så sjovt og dejligt".

Hun er kun 14 måneder gammel og skal naturligt lære at sige fra hen af vejen og de kommer i takt med at hun får mere sprog og I guider hende og hjælper ...

Annonce

... hende, når svære situationer opstår. Der vil naturligt være mange frustrationer i løbet af en dag og hun vil møde meget modstand, mange der vil noget andet end hun vil - og det vil hun naturligt godt kunne drømme om. Hun kan derfor godt smågræde i søvne, fordi hun husker, at nogen tog sutten fra hende, eller at nogen sagde nej. Ligesom hun faktisk også kan grine i søvne, fordi hun drømmer om noget, som har været sjovt. Så ja på den måde kan hendes frustrationer sagtens påvirker hendes søvn, så meget at hun vågner af det.

Det er helt rigtigt, det I gør, når I forsøger at aflede hende, så de fleste konflikter ikke når at opstå. Afledning er en rigtig god idé netop i denne alder. Det er en god idé at tilbyde hende noget andet at lege med "se skat, har du set bolden", vise hende, at der er lidt mad og drikke "er du sulten? Her er lidt frugt, kom" eller invitere hende til en rar måde at have kontakt på "kom skat, kom og læs i bog med mig" eller lignende. På den måde glemmer hun det hun var igang med og bliver optaget af det alternativ, som I tilbyder hende, uden at I skal skælde ud og uden at der opstår en konflikt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun begynder bevidst at slå ud efter jer, hvor hun ikke er frustreret fordi I siger nej eller lignende, men slår for at se hvordan I reagerer, så vil det være en god idé at I sætter hende fra jer. På den måde fornemmer hun, at hun gør noget, I ikke bryder jer om og hvis hun skal sidde hos jer, så skal hun ikke slå. Det kan gøre det lettere for hende at huske, at hun ikke må slå jer, hvis I lader en handling følge med og dermed altså sætter hende fra jer.

Så alder, udvikling og bearbejdelse af dagen er højst sandsynligt forklaringen på, at jeres datter lige nu sover dårligt. Hun lyder til at være rigtig træt efter en lang dag og sover tidligt - så der er meget, som fylder for hende lige nu. Men jeg kan naturligvis ikke udelukke at andre ting, som sygdom og tænder, ikke også kan spille ind.

Jeg håber dog, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder