Brev:
Mareridt eller ondt
17. september 2014
Alder:
14 mdr.
Mareridt eller ondt
Kære Helen
Tak for altid brugbare svar. Vi håber meget, du kan hjælpe os endnu engang.
Vores datter har fået dræn for knap to uger siden, og hun har sovet meget bedre siden. Og hun har (7-9-13) heller ikke været syg. Hvilket er noget nær rekord for os siden hendes vuggestuestart.
Desværre er hun den sidste uge begyndt at "vågne" og græde hver aften omkring kl 23-24. Vi trøster hende og hjælper hende (nogen gange ved at tage hende op og andre gange ved blot at hjælpe hende om på siden/ryggen eller ved at give hende sutten) med jævne mellemrum, nogle gange i op til to timer, før hun falder "rigtigt" i søvn igen.
Hun græder ikke længe - kun indtil vi tager hende op eller hjælper hende med stillingsskift. Men det undrer os, at hun pludselig har brug for så relativt meget hjælp.
Kan det være mareridt? Eller tænder? Eller udviklingsspring?
Hun er begyndt at blive frustreret omkring ikke at kunne udtrykke sig, eller når hun ikke kan få sin vilje. Så kaster hun sig ned, eller hvis vi løfter hende op på et tidspunkt, hvor hun ikke var klar til, river hun os i ansigtet. Og pædadgoerne i vuggestuen fortæller, at hun kan finde på at bide de andre børn, hvis de fx tager hendes sut.
Vi gør alt vi kan for at aflede hende og sørge for ikke at komme i den slags situationer, men jeg tænker på, om hendes frustrationer påvirker hendes søvn så meget, at hun vågner af det?
Det skal siges, at hun sover rigtig fint fra kl. 18 - 23 og igen fra kl 2/3 til 6.
Umiddelbart efter hun fik dræn, sov hun rigtig godt fra 19 til 7/7.30 med enkelte afbrydelse (sut, dyne etc.).
Jeg håber, du kan hjælpe. På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
Lina