Svar: Vuggestuestart og nætter i egen seng
4. september 2014
Alder:
13 mdr.
Kære mor til den dejligste dreng:)
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng, de sidste måneder og de ting I har forsøgt og alt det du tænker :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om at vuggestuestarten spiller ind på de urolige nætter og det er rigtig dejligt, at I har haft mulighed for at give ham en lang og rolig indkøring. Det lyder som om at han er faldet rigtig godt til i vuggestuen og begynder at kunne bruge pædagogerne, når han er ked af det, savner dig osv. Det er rigtig godt og ligesom det skal være:)
Det er også rigtig godt, at I forsøger at holde fast i den samme rytme hele dagen igennem. Det er vigtigt fordi det hjælper ham til at fornemme behov for søvn og derved bedre falde i søvn, når han bliver puttet. Som du selv er inde på, så kan du godt mærke om han bliver puttet til rette tid eller måske lidt for tidligt. Hvis han ikke er træt nok, så tumler han meget mere rundt og har sværere ved at sove - og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at ramme det rigtige puttetidspunkt.
Man kan diskutere, hvorvidt han skal puttes kl 20 hver aften eller hvor meget du kan flekse her. Som udgangspunkt er det godt at holde fast i puttetidspunktet, men ikke hvis det betyder at han flere aftener i træk ikke er træt nok og derfor begynder at lære, at det at blive puttet i seng betyder at man skal hoppe rundt i en lille times tid… Så kan det være bedre at putte ham det senere, så han får en erfaring med sig om at det ikke tager mere end ca 15 minutter at falde i søvn.
Hos jer er en særlig udfordring - eller det kan der måske komme… Det handler om at jeres dreng ofte sover en meget lang formiddagslur og derfor sover sin eftermiddagslur sent på dagen. Han sover ofte dagens 2 lur mellem kl 15-16.30… Og det er sådan, at al søvn der ligger efter kl 16 i denne alder vil "æde" af nattesøvnen. Det betyder at han kan blive rigtig svær at få i seng om aftenen, eller at står meget tidligt op - eller - får en vågenperiode midt om natten. Og den dagsrytme han har, kan altså godt være en del af forklaringen på de opvågninger og grådperioder han har om natten…
Det er helt okay og naturligt at han stadig har brug for to lure dagligt, men det er ofte en rigtig god idé, hvis disse to lure kan ligge som en formiddagslur og en middagslur der stopper senest kl 16. Og de fleste børn vil faktisk trives med at formiddagsluren er en kort lur og middagsluren så en lidt længere lur - også fordi formiddagsluren stille og roligt så trappes ud - og de fleste børn vil på et tidspunkt mellem 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt.
Hos jer vil det måske give sig selv, fordi du starter arbejde og han skal tidligere op og dermed afleveres tidligere i vuggestuen. Det kan sagtens betyde at han så vil begynde at sove sine lure tidligere i løbet af dagen, så formiddagsluren måske kommer til at ligge fra 9-10 og middagsluren fra 13-15… Det er derfor ikke nødvendigt at I gør en masse for at ændre rytme lige nu - jeg synes I skal se hvad der sker, når jeres hverdag bliver anderledes. Der er ingen grund til at bruge en masse kræfter på at ændre noget, som måske vil ændre sig helt af sig selv hen af vejen.
Og så er der jo det med hans alder og den store udvikling der sker med ham lige nu både motorisk og mentalt. Det er helt naturligt at han har en stor rastløshed i kroppen og har rigtig svært ved at finde fysisk ro. Det er også helt naturligt, at han sover uroligt, fordi han lige nu drømmer rigtig meget. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover og hans drømmeaktivitet er stor. Og så er det helt naturligt, at han kan have svært ved at koble fra, når han skal sove. Det er svært at slippe dagen og alle opelvelserne og overgive sig til søvnen.
Det kan være en rigtig god idé at indføre en godnathistorie nu. Ligesom I kan sidde og tale lidt om dagen og alle oplevelserne, synge en godnatsang eller lignende - helt som I allerede gør, det er super fint. Og det er her rigtig godt, hvis I kan forsøge at lære ham, at han ligger ved siden af jer og ikke i jeres favn, når han skal sove. Det kan godt være nødvendigt at tage det i små etaper, så han starter med at blive puttet, hvor I ligger ved siden af hinanden. Herefter hvor I sidder ved siden af ham og han stadig har jer helt tæt på. I viser ham billeder i bogen, fortæller og inddrager ham og han lærer at falde i søvn med jer siddende hos sig - og herefter så putte ham i egen seng, hvor I så kører fuldstændig samme ritual, hvor I sidder der, læser for ham, viser billeder osv. I kan altså skabe tryghed ved at have samme ritual hele vejen igennem, men hvor I gør den fysiske afstand mellem jer lidt større lidt for lidt.
Det kan også være en rigtig god idé at indføre en puttebamse - måske kan han selv være med og vælge en, for det er ikke altid at den bamse I synes er sød, er den samme som han selv vil vælge - måske er bamsen, som spiller musik det perfekte for ham og så er det super. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er ham selv, som styrer behovet og han kan nusse og nulre sin næse, kramme osv. som han har behov for - og den følger ham overalt. Også når han skal passes og han skal også have den med i vuggestue. Den fungerer altså som substitut for jer og vil kunne trøste ham, når I ikke er der - ikke nu, men på sigt:)
Og så kan det være en god idé med en godnatgrød i køkkenet om aftenen, sammen med en kop lun mælk og samtidig med at mælken i flasken trappes ud. Stille og roligt får han mindre og mindre flaske og til sidst kan den helt undværes. Grøden og mælken af kop erstatter flasken, han får børstet tænder og puttes med sin godnathistorie, sin bamse, godnatsang osv. Igen præcis som I plejer - nu er eneste forskel, at flasken ikke er der mere og han ikke behøver den:)
Det kan være en god idé at arbejde på, at han lærer at falde i søvn i sin egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Det kan gøre det lettere for ham at falde i søvn igen, når han vågner om natten af en drøm. Det er også vigtigt, at I forsøger at gøre så lidt om natten som muligt, så han ikke vænnes til, at han der skal gås rundt med eller lignende, men så han så hurtigt som muligt hjælpes videre i søvnen og opvågningen bliver så kort som muligt. Nogle gange kan det være nødvendigt at tage ham ind til jer og over i jeres seng og lade ham sove videre sammen med jer der - og når pladsen så bliver for trang og han sover rigtig godt, så kan I flytte ham tilbage til egen seng igen. Han vil ofte ikke kunne huske at han har været vågen og omkring jeres seng om natten og vil derfor opleve, at han både puttes i sin egen seng og også vågner i sin egen seng om morgenen - og igen vil det ofte kunne gøre at han bliver lettere at få til at sove videre i sin egen seng om natten, hvis han vågner der.
Det er godt at arbejde på nye putterutiner og vaner, når I er inde i en rolig og stabil periode. Det vil sige, når der ikke sker andre store skift i hverdagen. Hvornår skal du starter på arbejde? Hvis det først er til 1. oktober, så kan I godt forsøge at skabe nye rutiner nu - det kan I godt nå. Men hvis det er i næste uge, så vil jeg ikke anbefale jer at lære ham at sove i egen seng lige nu…
Han er stadig så illle at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer og lige nu, hvor han øver sig i at gå, vil han naturligt have ekstra meget behov for at kunne se jer og ekstra meget behov for jeres fysiske kontakt og nærhed. Han kan lige nu godt virke lidt mere klyngende, især når han skal sove:)
Når han bliver omkring 16 måneder, så begynder han at have lidt hjernemæssig modenhed, som gør at han begynder at forstå, at I ikke forsvinder helt, selvom han ikke kan se jer og i denne alder kan man derfor bedre træne det at putte ham og lære ham at sove i eget værelset. Det kræver dog så at han ikke er syg eller andet i den periode, da det jo så igen vil ødelægge søvnen og dermed arbejde imod de vaner I forsøger at skabe.
I 18-20 måneders alderen kommer ofte en svær periode søvnmæssigt - så et sted mellem 15-16 måneders alderen kan være et godt tidspunkt at arbejde på at han lærer at sove alene på eget værelse - og dermed kan I måske også arbejde på nu, at han lærer at sove lidt på afstand af jer, men i sin egen seng og når han så kan det, så kan I flytte ham til værelset. Det lyder som om at dette godt kan passe sammen med de ændringer der lige nu sker med mor der starter arbejde, tidligere morgener osv. Og samtidig også forsøge at lære ham at være på eget værelse, før han bliver så bevidst, at han naturligt vil protestere ekstra mod dette:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og fortsat god søndag!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske