Brev:
Vuggestuestart og nætter i egen seng
4. september 2014
Alder:
13 mdr.
Vuggestuestart og nætter i egen seng
Kære Helen,
Vores søn er nu blevet 13 mdr. og er en glad og tilfreds dreng. Han rejser sig op af alt og alle, går rundt om sofabordet og andre steder, går meget med sin gå vogn samt er begyndt at stå selv, så tænker han er godt på vej til sine første skridt. Vi motiverer og aktiverer ham dagligt og roser ham meget når han gør ting, og man kan se han bliver rigtig glad og stolt. Han pludrer og "snakker" meget lige fra han slår øjnene op om morgenen til han falder i søvn om aftenen.
For en lille mdrs tid siden startede han i vuggestue, og kunne give han en lang og rolig indkøring, da jeg ikke arbejdede. Så han startede stille og roligt hvor jeg var der en del i starten til han i dag blot er der halvdags. Han virker glad for at være der, det siger pædagogerne, på det sidste kan han godt blive lidt ked af det når jeg går, men de siger det er en normal reaktion, og han bliver hurtig glad igen og leger fint, spiser og sover godt i vuggestuen. Her er hvordan vores dage ser ud (hverdage):
Kl.7 han vågner for det meste med et stort smil, grin og ligger og tumler lidt rundt (sover stadig i vores seng) Han bliver skiftet får tøj på og vi står op.
Kl.7.30 morgenmad hovedsagelig havregrød med letmælk samt most banan, æble eller anden frugt og evt lidt kanel drysset på samt vand af kop. Er begyndt at lade ham sidde selv med skeen og spise, hvor jeg hjælper ham lidt, og med lidt hjælp er han ved at blive god til at spise med ske selv, men der bliver også leget lidt med maden nogle gange. Han spiser godt og drikker et par slurke.
Kl. 8.30-8.45 vi går mod vuggestuen hvor han sidder og kigger og pludrer i barnevognen.
Kl.9.30 de får frugt og anden snack i vuggestuen derefter puttes han til sin formiddagslur
Kl. ca 11 står op han sover som regel 1.5 time til formiddag og de spiser frokost kl. 11
Kl.11.30-13.30 han leger i vuggestuen hvis vejret er godt så udenfor i sandkassens ellers inde. Han er meget interesseret i hjul og ting man kan dreje, trykke, hive i.
Kl.13.30-14 jeg henter ham og vi tager hjem hvor han får lidt snack i form af enten frugt, grovkiks med smøreost, knækbrød, yoghurt mælk af kop.
Kl.15. Han puttes til sin eftermiddagslur alt efter hvordan dagen har været og hans formiddagslur sover han ml 45 min. og 1.5 time.
Kl. 16-16.30 står op og bliver tilbudt mælk af kop og lidt brød med ost.
Kl.18. Aftensmad han spiser det vi spiser alt fra pasta, grøntsager, kartofler, fisk, kød, kylling, pølser, ris etc. Han spiser godt helst med fingrene selv og drikker mælk af kop. Får sine D dråber og jern til maden.
Kl.19.30 nattøj på og han får sin aftenflaske med ca 150-200 ml mælk ( tænker lidt at begynde at udfase den) vi børster tænder på ham bagefter, kigger/læser i en bog eller ser en godnatvideo.
Kl.20 bliver puttet i vores seng, synger en godnatsang for ham og han har sin bamse som spiller musik. Han kan være meget urolig inden han skal sove, hvor han kaster sig rundt i sengen, rejser sig op af sin tremmeseng, væggen og kravler rundt. Er han træt nok så ligger han stille og roligt, vil gerne ligge med hovedet op af mig og falde i søvn. Vil ikke have dyne på sparker den af, så han sover altid med hel natdragt på for at han ikke skal fryse. Han er nem at aflæse når han er træt gaber, gnider sig i øjnene og tager sig til hovedet, så det gælder om at tage og putte ham på det rette tidspunkt, for er han ikke træt nok så kan man bruge en halv til en hel time på at få ham til at falde til ro og i søvn i sengen.
Han sover igennem kan godt vågne og give nogle lyde fra sig i løbet af natten, men vågner ikke helt op. Der var en periode hvor han skreg en del om natten, vi vidste ikke hvad vi skulle gøre for at trøste ham udover at tage ham op, sidde med ham og gå rundt med ham, men med det samme vi lagde ham ned igen begyndte han at skrige igen. Tror det var pga vuggestue start en reaktion på alt det der skete om dagen at nætterne blev urolige, det sker hvis der sker meget om dagen at det giver udslag i urolige nætter, men det var også kun nogle nætter det stod på og siden har der ikke rigtig været noget.
Men tror du ikke også at disse urolige nætter kan skyldes dagene ? Hvad kan man gøre for at undgå det fremover og hvad gør man bedst om natten når det står på? Det kan vare op til flere timer med skrig og skrål, hvor vi skiftes til at sidde med ham, gå med ham og trøste ham. Har også forsøgt om han var sulten, tørstig, havde noget i bleen, ondt i maven. Får ikke mælk, vand eller andet om natten men vågner om morgenen og er som regel sulten men glad.
Lige nu arbejder jeg som sagt ikke men starter snart om ca en uge og så skal han nok tidligere op og tidligere i vuggestue og være der længere tid. Har dog også været priviligeret synes jeg at han kunne få en rolig opstart og kortere dage der indtil nu, men vil stadig forsøge at give ham så korte dage som muligt der og enten hente ham selv eller få hans farmor eller storesøstre til at hente ham tidligt.
Mit spørgsmål er at vi gerne vil have ham til at lære at falde i søvn i hans egen tremmeseng, som står op af vores. Vi har tidligere prøvet det men det var en hård periode, for det resulterede i skrig og skrål om natten hvor vi havde ham oppe og gå med ham for at få ham til at falde til ro og til sidst tog vi ham over i vores seng. Har dog ikke ville lægge ham i egen seng før nu, da han lige skulle vænne sig til vuggestuen først og når der sker så mange nye ting om dagen synes jeg at hans nætter skulle være stabile og trygge.
Nu synes vi dog det snart er på tide at han lærer at sove i egen seng både for hans egen skyld der er bedre plads og vi vil alle ligge og sove bedre. Men hvornår er et godt tidspunkt at starte og hvordan griber vi det bedst an? Håber du har nogle gode råd og forslag til hvordan vi bedst gør det, så han stadig føler sig tryg og ikke bliver ked af det som sidst og vil falde i søvn der og sove.
Det skal siges at jeg bestemt ikke er til godnat og sov godt metoden, da jeg ikke mener han skal græde sig i søvn, og har nok vænnet ham til at ligge med ham til han falder i søvn, hvorefter jeg lister ud, men han sover fint derefter og vågner sjældent og hvis han gør er det enten pga noget han drømmer eller fordi han kaster sig rundt i vores seng og ramler ind i væggen eller en af os. Tænker det er sikrest han sover i egen seng måske med fast sengerand, da han ellers kan finde på at stikke sine arme og ben ud ml tremmerne og sidde fast der.
Skal vi forberede os på nogle hårde nætter når vi ændrer på hans aften putning og lægger ham i egen seng? Hvor længe tror du eller tænker du det vil tage at vænne ham til det?
Ser frem til at høre dine svar og som altid gode råd og forslag.
Bedste hilsner
Mor til den dejligste dreng :-)