Svar: Falde selv i søvn - 1 årig pige
3. september 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Natteravn
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at det går fremad - langsomt, men dog i den rigtige retning:)
Det er rigtig godt, at jeres datter ikke er afhængig af at falde i søvn med brystet i munden, men nu kan slippe brystet, trille om på side og falde i søvn. Det er dog en meget lang amning, hvis amningen varer 1-1.5 time hver aften - det skal den ikke.
Har I indført en godnatgrød, som en fast del af putteritualet? Det er vigtigt, at hun får denne så hun er fyldt godt op og med sikkerhed ikke er sulten. Godnatgrøden bør ligge ca 15 minutter før hun ammes og puttes.
Det kan være en god idé at indføre en putteklud, som følger med hende fra mors favn og over i sengen hvor hun skal sove - og det kan være en rigtig god idé at koble hendes seng til jeres seng. Men I må her forsøge jer lidt frem og finde ud af, hvad der mon passer bedst hos jer, nogle gange fungerer det også, at hun puttes på sit værelse og lærer at sove der. Det kan godt være et forsøg værd netop at hjælpe hende til at falde i søvn i egen seng, så hun stille og roligt begynder at forbinde denne med stedet, hvor hun skal sove.
Og ja - det kan godt være at du lige nu skal prøve at putte hende senere, så hun med sikkerhed er træt og kan overgive sig til søvnen - og hele tiden holde fast i dagsplanen, så hun ikke forlænger sin dagssøvn, men netop begynder at føle sig træt og parat til at sove, når hun så puttes om aftenen.
I nogle familier fungerer det at amme i stuen og derefter gå til værelset at putte. Men mange gange fungerer dette ikke. I er her igen nødt til at forsøge jer lidt frem og finde ud af, hvad der vil være bedst hos jer. Det er sådan, at det at skulle sove altid er forbundet med adskillelse fra forældrene og når man vælger at dele putteritualet op, så amningen foregår i stuen og putningen på værelset, så kan man risikere at barnet vil protestere voldsomt. I fjerner hende jo fra jeres favn, amningen, det trygge og hyggelige i stuen og flytter hende ind på værelset og det kan forstærke følelsen af at "nu starter den forfærdelige separation" og det kan gøre hende ekstra ked af det.
Det kan også være, at det hos jer vil virke godt, at mor ammer, får hende til at slappe af og far så tager over derefter. I ved at hun er fyldt op med både grød og mælk. Hun mangler ikke noget. I ved at puttetidspunktet er rigtigt, hun er træt og parat til at sove og far putter hende så kærligt og omsorgsfuldt, dyb stemme og ro. Er hos hende, hjælper hende til fysisk ro og holder fast i at det er sovetid, og at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Hun har sin putteklud, evt. en sut og måske også en sovebamse eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sovebamse til sig bevidst og hun er ikke helt der endnu, men I kan forsøge at introducere den og det vil måske hjælpe jer fremover.
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal stoppe amningen lige nu - det lyder som om at hun har brug for brystet og at det hjælper hende til at finde rigtig god ro, men at amningen skal afkortes - og dette ved at indføre godnatgrød, putte hende senere, evt putte hende i egen seng og måske prøve at lade far tage over selve putningen. Og hvis dette ikke fungere, så må mor naturligvis fortsat putte, men igen gerne amme og derefter putte hende i seng, så hun lærer at sove der og inden for ca 15-30 minutter.
Håber I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke - og fortsat god lørdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske