Svar: Falde selv i søvn - 1 årig pige

3. september 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Natteravn

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at det går fremad - langsomt, men dog i den rigtige retning:)

Det er rigtig godt, at jeres datter ikke er afhængig af at falde i søvn med brystet i munden, men nu kan slippe brystet, trille om på side og falde i søvn. Det er dog en meget lang amning, hvis amningen varer 1-1.5 time hver aften - det skal den ikke.

Har I indført en godnatgrød, som en fast del af putteritualet? Det er vigtigt, at hun får denne så hun er fyldt godt op og med sikkerhed ikke er sulten. Godnatgrøden bør ligge ca 15 minutter før hun ammes og puttes.

Det kan være en god idé at indføre en putteklud, som følger med hende fra mors favn og over i sengen hvor hun skal sove - og det kan være en rigtig god idé at koble hendes seng til jeres seng. Men I må her forsøge jer lidt frem og finde ud af, hvad der mon passer bedst hos jer, nogle gange fungerer det også, at hun puttes på sit værelse og lærer at sove der. Det kan godt være et forsøg værd netop at hjælpe hende til at falde i søvn i egen seng, så hun stille og roligt begynder at forbinde denne med stedet, hvor hun skal sove.

Og ja - det kan godt være at du lige nu skal prøve at putte hende senere, så hun med sikkerhed er træt og kan overgive sig til søvnen - og hele tiden holde fast i dagsplanen, så hun ikke forlænger sin dagssøvn, men netop begynder at føle sig træt og parat til at sove, når hun så puttes om aftenen.

I nogle familier fungerer det at amme i stuen og derefter gå til værelset at putte. Men mange gange fungerer dette ikke. I er her igen nødt til at forsøge jer lidt frem og finde ud af, hvad der vil være bedst hos jer. Det er sådan, at det at skulle sove altid er forbundet med adskillelse fra ...

Annonce

... forældrene og når man vælger at dele putteritualet op, så amningen foregår i stuen og putningen på værelset, så kan man risikere at barnet vil protestere voldsomt. I fjerner hende jo fra jeres favn, amningen, det trygge og hyggelige i stuen og flytter hende ind på værelset og det kan forstærke følelsen af at "nu starter den forfærdelige separation" og det kan gøre hende ekstra ked af det.

Det kan også være, at det hos jer vil virke godt, at mor ammer, får hende til at slappe af og far så tager over derefter. I ved at hun er fyldt op med både grød og mælk. Hun mangler ikke noget. I ved at puttetidspunktet er rigtigt, hun er træt og parat til at sove og far putter hende så kærligt og omsorgsfuldt, dyb stemme og ro. Er hos hende, hjælper hende til fysisk ro og holder fast i at det er sovetid, og at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove. Hun har sin putteklud, evt. en sut og måske også en sovebamse eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sovebamse til sig bevidst og hun er ikke helt der endnu, men I kan forsøge at introducere den og det vil måske hjælpe jer fremover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes umiddelbart ikke at du skal stoppe amningen lige nu - det lyder som om at hun har brug for brystet og at det hjælper hende til at finde rigtig god ro, men at amningen skal afkortes - og dette ved at indføre godnatgrød, putte hende senere, evt putte hende i egen seng og måske prøve at lade far tage over selve putningen. Og hvis dette ikke fungere, så må mor naturligvis fortsat putte, men igen gerne amme og derefter putte hende i seng, så hun lærer at sove der og inden for ca 15-30 minutter.

Håber I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke - og fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire