Brev:
Falde selv i søvn - 1 årig pige
3. september 2014
Alder:
11 mdr.
Falde selv i søvn - 1 årig pige
Kære Helen.
Jeg har skrevet til dig tidligere for at få et råd / en plan for, hvordan vores datter på dengang 10 mdr skulle lære at falde i søvn uden amning. Mange tak for den hjælp.
Vores datter fylder nu et år om en uge.
Vi har nu ændret hendes rytme, så vi hver dag står op ca kl 7 og resten af dagen følger den plan som du anbefalede. Vi har indført et fast putteritual, hvilket fungerer godt.
Men dog synes jeg ikke vi kommer videre lige nu. Jeg ligger stadig i sengen med hende og ammer og forsøger liste brystet ud af munden på hende. Det er svært men faktisk falder hun ikke i søvn med vorten i munden. Hun slipper på et tidspunkt og triller nærmest om siden og sover. Det virker ikke som det betyder noget for vores datter at hun ligger på madrassen fremfor i min søvn. Jeg har forsøgt at forkorte den amning, men synes det er svært, den varer 1 - 1,5 time. Forsøger jeg at stoppe før græder hun. gider ikke rigtig have klud når vi ligger der, den kaster hun væk. Hun vil heller ikke have at jeg rører ved hende, men skubber min hånd væk. Ej heller holde mig i hånden. Synes derfor ikke at vi kommer videre med dette lige nu.
Jeg tænker derfor at det er nu at vi skal prøve at putte hende i sin egen seng. Vi skal helt sikkert have koblet hende seng til vores, så vi kan ligge og forsøge at nusse hende, berolige hende mv. Men hvornår skal jeg amme hende i forbindelse med pustningen? Er det nede i stuen for nu at skille amning og søvn ad? Jeg tænker det skal være tidligt, da jeg ellers er bange for at hun falder i søvn der og hvad gør jeg hvis hun gør det? Vi skal vel blive hos hende, ligge i vores seng og nusse mv. Jeg frygter at hun bliver meget ked af det og jeg ved ikke helt hvordan vi griber det an. Er det en fordel at trække putte tidspunkt lidt, så hun er godt træt?
Hun skal begynde i dagpleje om en måneds tid og jeg på arbejde og der ved jeg at den naturlige træthed vil ind finde sig ;)
Jeg synes det er svært og frygter om det nogensinde kan lade sig gøre! Hvad tænker du? Hvor længe har du erfaring med at det vil tage og hvad gør vi hvis hun bliver totalt ulykkelig? Min mand synes jeg skal stoppe amningen helt, men jeg ønsker at amme lidt endnu og synes også at det er mange ting, der skal ske lige nu for hende.
Jeg trænger bare sådan til at far og andre også kan putte, så jeg kan komme lidt ud om aftenen.
Beklager, mit brev blev lidt rodet.
Tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Natteravnen