Gået i stå motorisk

3. september 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Gået i stå motorisk

Hej Helen,

Nu er jeg på banen med endnu et sprøgsmål.

Tak for svaret på mit sidste brev, som omhandlede min datters manglende appetit. Hun er tilbage i sin gamle form og spiser alt med stor fornøjelse - Jeg opdagede 2 tænder på vej og tror måske det er dem, som har drillet:)

Denne gang vil jeg gerne bede om din vurdering af min datters motoriske udvikling.
Hun er lidt over 7 mdr og jeg synes ikke rigtig hun udvikler sig! Jeg VED godt at man ikke skal sammenligne med andre børn, men det er jo svært at lade være; Især, når jeg synes hun er begyndt at halte bagud.

Sagen er den, at hun slet ikke er begyndt at prøve på at kravle - Hun kommer faktisk overhovedet ikke fremad på nogen måde.

Hun har altid ligget på maven det meste af hendes vågne tid og gør det stadig og det er der slet ikke nogen problemer med at få hende til - 'Problemet', er at hun næsten hele tiden ligger sig i flyverstilling - Du ved med armene ud til siden og benene pegende bagud. Ofte så længe ad gangen, at hun bliver helt rød i hovedet og puster og stønner og indimellem gylper/kaster op af anstrengelse.

Jeg forsøger at ligge legetøj, som jeg ved hun kan lide, uden for hendes rækkevidde, for at prøve at få hende lidt ud af den der position, som næsten virker lidt tvangsagtig efterhånden. Hun prøver også at strække sig efter det og indimellem kommer hun ...

Annonce

... op på tæerne, men formår slet ikke at skubbe sig fremad (Hun ligger på sådan et skumgulv på gulvet) og hun opgiver lynhurtigt og så ryger hun igen i flyverstilling og pruster og stønner.

Hun virker ikke voldsomt nysgerrig efter at komme fremad og opgiver næsten med det samme. Jeg har også selv ligget på gulvet med hende og opmuntrer og roser hver gang hun forsøger, men lige lidt sker der. Hun ligger i bare fødder/ben/i kravlestrømpebukser og lige lidt hjælper det - Hun er i flyverstilling på nul komme fem. Det er ikke fordi jeg forventer at hun skal kunne kravle, men måske blot forsøge at trække benene op under sig. Jeg har prøvet bøje dem op under hende, men det er svært og hun bliver hurtigt vred og spænder dem bagud (Som når hun ligger i flyverstilling)... Jeg tumler hende meget - Hænger hende med hovedet nedad, danser, vugger (Også i sådan en snurretop) og tumler i det hele taget meget med hende - Har også gået til babyrytmik.

Hun er faktisk først for nylig begyndt at kunne dreje om sin egen akse - Og det går ikke stærkt...
Hun sidder uden støtte (Men får ikke lov særligt ofte, da jeg synes hun skl ligge på maven) - Og kan støtte på sine ben og faktisk holde balancen.

Er det normalt - Er jeg utålmodig? Skal lige siges, at hun lå i underkropsstilling igennem hele graviditeten, men hendes hofter er scannet og vurderet normale.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor