Brev:
Gået i stå motorisk
3. september 2014
Alder:
7 mdr.
Gået i stå motorisk
Hej Helen,
Nu er jeg på banen med endnu et sprøgsmål.
Tak for svaret på mit sidste brev, som omhandlede min datters manglende appetit. Hun er tilbage i sin gamle form og spiser alt med stor fornøjelse - Jeg opdagede 2 tænder på vej og tror måske det er dem, som har drillet:)
Denne gang vil jeg gerne bede om din vurdering af min datters motoriske udvikling.
Hun er lidt over 7 mdr og jeg synes ikke rigtig hun udvikler sig! Jeg VED godt at man ikke skal sammenligne med andre børn, men det er jo svært at lade være; Især, når jeg synes hun er begyndt at halte bagud.
Sagen er den, at hun slet ikke er begyndt at prøve på at kravle - Hun kommer faktisk overhovedet ikke fremad på nogen måde.
Hun har altid ligget på maven det meste af hendes vågne tid og gør det stadig og det er der slet ikke nogen problemer med at få hende til - 'Problemet', er at hun næsten hele tiden ligger sig i flyverstilling - Du ved med armene ud til siden og benene pegende bagud. Ofte så længe ad gangen, at hun bliver helt rød i hovedet og puster og stønner og indimellem gylper/kaster op af anstrengelse.
Jeg forsøger at ligge legetøj, som jeg ved hun kan lide, uden for hendes rækkevidde, for at prøve at få hende lidt ud af den der position, som næsten virker lidt tvangsagtig efterhånden. Hun prøver også at strække sig efter det og indimellem kommer hun op på tæerne, men formår slet ikke at skubbe sig fremad (Hun ligger på sådan et skumgulv på gulvet) og hun opgiver lynhurtigt og så ryger hun igen i flyverstilling og pruster og stønner.
Hun virker ikke voldsomt nysgerrig efter at komme fremad og opgiver næsten med det samme. Jeg har også selv ligget på gulvet med hende og opmuntrer og roser hver gang hun forsøger, men lige lidt sker der. Hun ligger i bare fødder/ben/i kravlestrømpebukser og lige lidt hjælper det - Hun er i flyverstilling på nul komme fem. Det er ikke fordi jeg forventer at hun skal kunne kravle, men måske blot forsøge at trække benene op under sig. Jeg har prøvet bøje dem op under hende, men det er svært og hun bliver hurtigt vred og spænder dem bagud (Som når hun ligger i flyverstilling)... Jeg tumler hende meget - Hænger hende med hovedet nedad, danser, vugger (Også i sådan en snurretop) og tumler i det hele taget meget med hende - Har også gået til babyrytmik.
Hun er faktisk først for nylig begyndt at kunne dreje om sin egen akse - Og det går ikke stærkt...
Hun sidder uden støtte (Men får ikke lov særligt ofte, da jeg synes hun skl ligge på maven) - Og kan støtte på sine ben og faktisk holde balancen.
Er det normalt - Er jeg utålmodig? Skal lige siges, at hun lå i underkropsstilling igennem hele graviditeten, men hendes hofter er scannet og vurderet normale.