Svar: Gået i stå motorisk
3. september 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alt det du gør :)
De normale rammer er meget vide og det lyder faktisk ikke unormalt det du fortæller. Rigtig mange børn begynder ikke at kravle før de er mellem 9-12 måneder gamle og der er således masser af tid til at din datter kan lære det endnu:)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende til at få armene ind under overkroppen, så hun lærer at løfte sig op og ligge i strakt arm. Når hun kan dette, så vil hun ofte begynde at løfte numsen og trække benene lidt ind under sig. Det er ofte også sådan hun finder ud af at trille omkring fra mave til ryg og også finder ud af at dreje omkring sin egen akse.
Nogle gange kan det også hjælpe at lægge hende på maven hen over en ammepude eller lignende, hvad du nu har, fordi hun så bliver lidt mere opmærksom på armenes stilling og vigtigheden i at bruge sine arme i stedet for at "flyve" med dem:)
Når hun ligger på maven, så kan du også hjælpe hende med at krybe. Det gør du ved at sætte dig bag hende og presse skiftevis på venstre og højre fodballe, så hun får fornemmelsen af at kunne bruge benene og fødderne til at støde fra med. Hun skal ikke op i kravlestilling, men skal krybe mere som en "lille soldat". Du kan altså hjælpe hende med på den måde at flytte på sig og få fat i noget af det legetøj, som du har lagt lidt væk fra hende.
Og så er det meget vigtigt at hun bliver bevæget, så hun får sat gang i de væsker hun har i sit øre som har betydning for hendes balance. Og det lyder rigtig godt alt det du her gør - det er super og det skal du fortsætte med. Det er rigtig godt at snurre hende, gynge hende, vende hende på hovedet osv. Det er ligesom det skal være og jeg er sikker på at det nok skal komme:)
Måske er hun lige nu rigtig godt igang med at øve sig i at pludre og øver sin stemme og sine lyde? Måske skriger hun højt eller brummer dybt. Det er helt naturligt, at hun ikke kan det hele på en gang:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro.
Og dejligt at høre, at appetitten er vendt tilbage!
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske