Svar: Gået i stå motorisk

3. september 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og alt det du gør :)

De normale rammer er meget vide og det lyder faktisk ikke unormalt det du fortæller. Rigtig mange børn begynder ikke at kravle før de er mellem 9-12 måneder gamle og der er således masser af tid til at din datter kan lære det endnu:)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende til at få armene ind under overkroppen, så hun lærer at løfte sig op og ligge i strakt arm. Når hun kan dette, så vil hun ofte begynde at løfte numsen og trække benene lidt ind under sig. Det er ofte også sådan hun finder ud af at trille omkring fra mave til ryg og også finder ud af at dreje omkring sin egen akse.

Nogle gange kan det også hjælpe at lægge hende på maven hen over en ammepude eller lignende, hvad du nu har, fordi hun så bliver lidt mere opmærksom på armenes stilling og vigtigheden i at bruge sine arme i stedet for at "flyve" med dem:)

Når hun ligger på maven, så kan du også hjælpe hende med at krybe. Det gør du ved at sætte dig bag hende og presse ...

Annonce

... skiftevis på venstre og højre fodballe, så hun får fornemmelsen af at kunne bruge benene og fødderne til at støde fra med. Hun skal ikke op i kravlestilling, men skal krybe mere som en "lille soldat". Du kan altså hjælpe hende med på den måde at flytte på sig og få fat i noget af det legetøj, som du har lagt lidt væk fra hende.

Og så er det meget vigtigt at hun bliver bevæget, så hun får sat gang i de væsker hun har i sit øre som har betydning for hendes balance. Og det lyder rigtig godt alt det du her gør - det er super og det skal du fortsætte med. Det er rigtig godt at snurre hende, gynge hende, vende hende på hovedet osv. Det er ligesom det skal være og jeg er sikker på at det nok skal komme:)

Måske er hun lige nu rigtig godt igang med at øve sig i at pludre og øver sin stemme og sine lyde? Måske skriger hun højt eller brummer dybt. Det er helt naturligt, at hun ikke kan det hele på en gang:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro.

Og dejligt at høre, at appetitten er vendt tilbage!

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor