Svar: Urolig søvn - 2 mdr.
3. september 2014
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
Når din datter skal bøvse i forbindelse med et ammemåltid, så er det vigtigt at du forsøger at holde hendes ryg så lige som muligt, og det vil også hjælpe, hvis du kan holde hendes arme lidt op - så har luften bedre mulighed for at finde vej ud. Det er derfor ofte en fordel, hvis hun ikke ligger "krummet sammen", på din brystkasse eller i din favn, men kommer "op at hænge" over din skulder. Du kan samtidig give hende små lette klap fra blenumsen op over ryggen for på den måde at hjælpe luften på vej op og ud.
Hvis du ammer hende af to omgange - ammer, skifter ble, svøber og ammer igen, så vil hun højst sandsynligt komme af med en del luft og måske også gylpe lidt når du har ammet første gang og i forbindelse med skiftning. Det er så ikke sikkert at hun vil have behov for at bøvse igen med det samme, når hun efterfølgende ammes igen og derefter puttes.
Hvis hun ikke bøvser inden for ca 5 minutter og blot sover dybt, så er der ingen grund til at du sidder med hende og venter på en bøvs. Her kan du blot putte hende og lade hende sove. Efter måske 20-40 minutter, så vil hun måske begynde at småklynke, ligge og smaske, virke urolig og det skyldes så ofte at luften/bøvsen er på vej. Nogle gange vil hun kunne klare det selv - hun sover med hovedet til siden og får gylpet lidt og sover videre. Andre gange er du nødt til at tage hende op, hjælpe hende på højkant, så bøvsen kan komme ud og derefter kan du så putte hende igen, evt. med en sut.
Du har fuldstændig ret i at det at være svøbt kan gøre det sværere for hende at have ryggen strakt og armene let løftet og dermed sværere at komme af med luften, men netop derfor er det en god idé, at du forsøger at få hende bøvset godt af efter første amning.
Det er også sådan, at små børn ofte har en meget aktiv mororefleks. Det er hendes faldrefleks. Du kender det fra dig selv, når du er ved at falde i søvn, så er det som m at du falder og din krop giver et spjæt. Det samme sker for din datter, når hun går fra det ens søvnstadie til det andet, så spjætter kroppen - og ofte vil hun blive forskrækket og vil få vækket sig selv og kan derfor ikke sove videre. Her vil svøbet ofte hjælpe hende så hun ikke spjætter så meget og derfor bedre kan komme videre i søvnen.
Det er også sådan at for at børn ikke skal blive overophedet, så anbefaler Sundhedsstyrelsen at man letter på svøbet, for at sikre at hun kan komme af med varmen. I stedet kan du så berolige hende med din hænder. Nogle gange ved du måske at hun efter ca en halv time vil begynde at blive urolig og her kan du så stå parat, lægge dine hænder på hende, så hun mærker at du er der og samtidig også mærker varmen og tyngden fra dine hænder - så du med dine hænder hjælper hende til fysisk ro. Og så sover hun videre. Ligger hun i liften eller i barnevognen, kan du også svinge hende eller trille hende lidt for på den måde at hjælpe hende til at sove videre og ikke vågne for meget op.
Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende i søvn der. Og når hun så efter 20-40 minutter begynder at blive urolig, så ammer du hende en ekstra gang og hjælper hende på den måde til ro - og så vil hun derefter ofte sove videre mere roligt og vil også sove en længere lur. Samtidig får du selv mulighed for at få lidt hvile i løbet af dagen.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god lørdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske