Svar: Vil ikke sove om dagen og sover for lidt

2. september 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder ganske rigtigt som om at jeres lille pige lige nu sover for lidt og for korte lure i løbet af dagen - og det er rigtig godt, at du er blevet opmærksom på det.

Det er helt okay, hvis hun lige nu går sent i seng til natten - det må hun gerne og det er hyggeligt for både mor og far at kunne sidde med hende om aftenen på brystkassen, kærtegne, berolige osv. Det vil alle nyde - og den tid forsvinder alt for hurtigt, så nyd det imens I kan. Hvis hun sover ca kl 22 om aftenen og til kl 07/08 om morgenen, så sover hun 9-10 timer om natten. Det er lige efter bogen:) Og så skal hun sove 6-7 timer i løbet af dagen, så hun samlet når op på godt 16 timers søvn i døgnet.

Det vil være forskelligt hvor mange lure hun tager - men måske 3-4 lure dagligt. Og det vil være rigtig godt hvis mindst en af disse lure er en lang lur gerne på måske 2.5-3 timer…. Det er helt fint, hvis hun om dagen sover i liften - den følger så med hende over i barnevognen, når du triller hende. Du må også gerne sove med hende i din seng, hvilket også giver dig lidt ekstra ro og hvile og hun må gerne sove i sin egen seng om natten. Det lyder fint. Om der er behov for en slyngevugge - det er lidt smag og behag. Nogle børn nyder at "ligge i en lille hule" og blive vugget, andre børn bliver frustrerede over dette og vil hellere ligge, hvor de kan kikke ud. Her er børn forskellige:)

Det er ganske rigtigt at putteritualer er gode og I kan så småt godt begynde at indføre lidt rutiner nu - og ja - netop at amme, skifte hende, svøbe hende og amme hende igen imens hun er svøbt og derefter putte hende ned, hvor hun skal sove. Enten skal du putte hende fra din favn, med det samme hun er færdig med at spise: Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning og læg hende fra dig, når du kan se at hun næsten sover. Bliv hos hende, hold hænderne på hende, vug hende blidt, sving liften frem og tilbage eller tril vognen lidt, så du på den måde luller hende i søvn - Eller også skal du blive siddende med hende til hun sover dybt, før du så kan flytte hende, og det kan godt betyde, at du skal blive siddende i 20-45 minutter. Ellers så sker det, at du lægger hende og hun bliver ked af det, og du skal starte forfra.

Det er en god idé at svøbe hende og nu bliver det jo køligere i vejret, så det er lidt lettere:) Svøbet vil gøre at hun føler sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det gør derfor skiftet fra din favn og ned i seng mindre hårdt for hende og hun får lettere ved at sove videre.

En sut kan tilbydes, det kan berolige og betrygge. Gerne sammen med en putteklud der dufter af dig - på den måde får hun også lidt af din favn med i seng:)

Og så er hun altså også så lille, at du gerne "bare" må lægge dig med hende i din seng og amme hende i søvn og ligge sammen med hende. Hvis hun så efter lidt tid begynder at virre med hovedet, virker søgende osv. så kan du tilbyde hende brystet igen og herefter vil hun højst sandsynligt kunne sove lidt videre og på den måde få sovet mere om dagen. ...

Annonce

... Du skal ikke være bange for at du forkæler hende:)

Hvis hun spiser aktivt, så skal du ikke tage hende fra brystet. Hun skal have lov til at spise færdig. Det er dog rigtig hårdt arbejde at spise ved et bryst og derfor kan hun godt nogle gange falde i søvn, før hun egentlig er helt færdig. Det kan derfor her være en god idé at du netop skifter hende. Så vågner hun op til dåd igen og kan så spise lidt mere efterfølgende og så er hun klar til at blive puttet og kan så også ofte sove en lidt længere lur:)

Med hensyn til hendes vægtøgning, så lyder det som om at hun har taget fint på i starten og sandsynligvis tabt sig lidt de første dage. Men du skal naturligvis holde øje med at hun bliver ved med at tage på. Du skal også have en fornemmelse af at du har masser af mælk. Du skal kunne se mælk i mundvigene på hende, når hun spiser hos dig, du skal kunne høre at hun synker højlydt. Hendes afføringen skal være gul og remouladeagtig og hun skal tisse godt. Det vil være rigtig godt, hvis hun tager 250 gram på om ugen nu - hun må gerne tage mere på:)

Og det er faktisk en rigtig fin observation - for nogle gange, når børn er meget vågne, så er det fordi de er sultne og skal lægges mere til brystet. Du har tidligere fortalt mig, at far nu er på arbejde og du er derfor hjemme alene - har du det okay med det? Eller stresser det dig? Jeg spørger, fordi hvis du stresser og mangler ro i hverdagen, så vil dette naturligt kunne påvirke din mælkedannelse…

Det er absolut ikke sikkert, at din datter har brug for mere mælk. Du må skrive til mig igen, hvis du vil vide mere omkring amning, ammerytme, behov osv. så fortæller jeg gerne videre:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal være opmærksom på at du på medlemssiderne kan gå ind i "Livets bog". Her kan du indtaste din datters vægt og længde mål og se, hvordan hun ligger på kurven.

Beroligende lyde kan nogle gange hjælpe barnet til at sove - det kan være hjertelyd eller livmoderlyd. Det kan også være lyden af en føntørrer eller en støvsuger eller det man kalder for "hvid lyd". Du kan købe eller downloade forskellige beroligende lyde. Du kan også købe f.eks. en doodoo bamse.

Du skal prøve at gå ud fra, at hun ikke kan være vågen i mere end højst 2 timer af gangen og hvis du synes det er svært at aflæse hende, så må du kikke på klokken. Når hun har været vågen i 1-1.5 time, så skal du gå igang med at amme, bøvse af, skifte hende, svøbe hende og amme hende igen, hvorefter hun så skal puttes.

Du skal være opmærksom på at holde hende igang ved brystet, så hun spiser godt og effektivt når hun lægges til og bruger tiden på at spise - og ikke ligger og sover ved brystet. Hvis hun sover ved brystet, så er det naturligt at hun ikke kan sove når du så flytter hende i seng - det er hyggeligt at have hende der, men du må godt forsøge at skabe lidt rytme, hvor hun hjælpes med at spise godt og hvor hun hjælpes med at sove godt - så der på den måde er lidt aktive og vågne perioder i løbet af dagen og perioder, hvor hun så skal skærmes og hjælpes til søvn.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder