Vil ikke sove om dagen og sover for lidt

2. september 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Vil ikke sove om dagen og sover for lidt

Kære Helen,

tak for dit gode og grundige svar.

Efterfølgende er det gået op for mig, at den primære grund til, at min datter er så urolig og ked af det om aftenen, nok er, at hun sover alt, alt for lidt om dagen. Og det gør mig både ked af det og urolig. Jeg synes, det er så synd for hende, at hun skal blive så udkørt og overtræt, og jeg er bange for, hvordan det kan påvirke hendes udvikling.

Hun sover godt om natten - typisk fra 22-23-tiden (ja, før kan vi ikke få hende til at falde til ro) til 6.30, nogle gange 7.30 og en enkelt dag 8.30 - afbrudt af to amninger, nogle gange tre.

Dagen er en helt anden historie. Der er ikke meget mønster i den måde, hun sover her, men de fleste dage, sover hun to til tre lure i løbet af formiddagen/dagen, men af meget varieret længde. Nogle dage kun en halv time, andre dage halvanden eller op til to timer. Men i dag har hun for eksempel kun sovet én lur - det var fra klokken 10.00 til 11.30, hvor jeg kørte hende tur i barnevognen. Hun er netop faldet i søvn, og klokken er 23.00. Hun har desuden sovet fem powernaps af ca. 10 minutters varighed i løbet af dagen (en under amning, to efter amning og to, mens hun sad hos mig, og jeg sang for hende, mens jeg hoppede på vores træningsbold). Så sammenlagt sover hun jo alt, alt for lidt.

Jeg har købt din bog om søvn, men har dig ikke fået læst den hele endnu. Jeg har også læst forskelige svar, du har skrevet til andre mødre herinde. Mine tanker omkring min datter er, at jeg har et kvikt og nysgerrigt barn - hun kigger rundt på alting med store, store øjne - for eksempel hvis hun er faldet i søvn på mig, og jeg forsøger at lægge hende ned i hendes lift: PLING, så åbner hun øjnene og kigger og kigger og kigger. Jeg tror altså, at hun har brug for hjælp til at lukke verden ude og sove. Jeg ved bare ikke helt, hvordan jeg skal hjælpe hende.

I løbet af dagen har hun mange gode perioder, hvor hun er glad og levende, men lige så hurtigt kan det skifte til, at hun bliver træt og ulykkelig, og det er jo helt forståeligt.

Jeg kan læse, at det er en god ide at følge det samme mønster, hver gang hun skal puttes. For eksempel: ...

Annonce

... pusle-svøbe-amme-putte med sang etc. Det tror jeg, jeg har gjort for lidt ud af - vi har ikke putteritualer. Men jeg synes også, at det er svært at gennemføre - for hvad gør jeg, når jeg har lagt min datter i sin seng, og hun græder og ikke vil sove. Så tager jeg hende selvfølgelig op og prøver at trøste hende og få hende til at falde til ro. Hvis hun ikke vil det, skal jeg så starte forfra med pusle-svøbe-amme-putte, for at det virker? For så kan der jo gå rigtig lang tid, før hun får noget søvn.

Lige nu sover hun tre forskellige steder: i sin seng ved siden af mig (om natten), i sin lift og sin lift i barnevognen (når jeg går tur med hende). Er det for mange steder? Skal jeg fx begynde konsekvent at putte hende i hendes seng herhjemme? Hun er bare ret glad for sin lift. Hun smiler ofte, når hun ligger i den om dagen.

Jeg prøver at være opmærksom på hendes forskellige bevidsthedsstadier, men jeg synes, at det er svært - især oplever jeg hende kun døsig under amning. Betyder det, at jeg skal tage hende fra brystet og prøve at putte hende, selvom hun ikke selv har sluppet brystet?

Jeg har overvejet, om vi skal købe en slyngevugge, fordi hun så dels kan blive vugget i søvn, og vi dels kan lukke verden lidt ude for hende. Synes du det, vil være en god ide? Lige nu synes jeg ikke, jeg kan se et mønster i, hvad der virker, og hvad der ikke virker, når jeg skal få hende til at sove. Nogle gange kan jeg vugge hende i søvn i liften, nogle gange falder hun i søvn i barnevognen, nogle gange virker det, at hun falder i søvn hos mig og sover videre, når jeg lægger hende fra mig. Andre gange virker ingen af delene.

Jeg er også bekymret for, om det kan skyldes, at hun får for lidt mælk. Det er jo svært at måle, når jeg ammer. Men indtil videre har hun taget fint på - det blev senest tjekket til 5-ugers undersøgelsen, hun er syv uger nu. Ved fem-ugers undersøgelsen vejede hun 4.870 kg og var 59 cm lang. Hun vejede 4.008 kg og var 55 cm lang, da hun blev født.

Åh, jeg synes, at det er svært og hårdt.

Håber, du kan finde rundt i min lange mail - jeg er lidt træt.

Tusind tak for hjælpen,

Mange hilsner
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger