Svar: Glad og samtidig hysterisk dreng

27. august 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at jeres dreng storttrives i dagplejen og generelt lyder til at have det godt:)

Det er helt naturligt, at jeres dreng lige nu søger jer rigtig meget, når han skal sove. Hans alder og udvikling spiller naturligt ind og det er rigtig vigtigt, at I holder fast i at det at sove, skal forbindes med noget trygt og rart. Det må ikke blive til en magtkamp, hvor han græder sig ulykkeligt i søvn.

Han er godt igang med at øve sig i at rejse sig ved tingene og gå mere og mere rundt. Det er super godt, men det at han bruge sig selv mere motorisk, er med til at give en fysisk uro, en rastløshed og gør det rigtig svært for ham at slappe af og finde fysisk ro i kroppen. Hans motoriske udvikling vil også påvirke ham mentalt - han begynder at opleve rummene han er i på en anden måde, og han suger flere og flere indtryk til sig - det giver ekstra drømme aktivitet om natten og dermed mere uro. Han kan altså godt græde og klynke om natten, fordi han drømmer og fordi han motorisk får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra.

Det at an nu er i dagpleje om dagen og dermed adskilt fra jer og det at han samtidig begynder at bevæge sig mere og mere omkring på egen hånd gør, at hans behov for fysisk kontakt med jer bliver større. Han vil naturligt klynge sig lidt ekstra til jer - nogle gange kan man opleve en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor han vil op og når han så kommer op til jer, så vil han ned igen. Han har altså på en gang brug for at mærke jer, have jer tæt på fysisk, og samtidig også brug for at skubbe jer væk og prøve selv. Og det kan gøre det svært, når han skal sove, fordi han på den ene side kan have brug for jer, brug for at mærke jer, men på den anden side også kan virke irriteret over, at I er der.

Der er dog igen tvivl om, at hvis I lige nu fornemmer at I skal blive der, have hånden på ham osv. for at han kan sove, så skal I prioritere dette. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I går hen, når I går fra ham. Han forstår ikke, at I er i stuen, når han ligger i sin seng. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke om I går og ...

Annonce

... er væk i 5 minutter eller i 5 timer - han mærker blot at I går og det gør ham utryg og ked af det. Når han ikke kan se jer, så føler han sig forladt og alene.

De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen have glæde af en puttebamse eller putteklud og det kan være en god idé, at I forsøger at introducere en sådan nu. Den skal følge ham, han skal have den med sig i dagpleje, puttes med den der. Den skal være der, når I trøster ham, når I triller af sted i barnevognen, kører i bilen osv. Den skal følge ham og være der fast - og så kan han puttes med den om aftenen. På sigt vil den kunne fungere som substitut for jer og han vil kunne putte sig med den, trøste sig med den osv. når I ikke er der.

Når jeres dreng bliver pylret om eftermiddagen, så er det fordi han er træt. Han er fyldt op med indtryk fra hele dagen og kan slet ikke overskue det skift der ligger i at blive hentet og komme hjem - og når I så er hjemme, så falder roen over ham. Så er han igen hjemme i trygge og kendte rammer og så bliver han rigtig træt. Man kan godt overveje om der skal flyttes lidt på hans lure, men som I beskriver det, så lyder det umiddelbart fint, som det er nu, og jeg tænker, at der er tale om en periode - så tiden arbejder også lidt for jer:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal naturligvis give ham lidt at spise, når I kommer hjem. Det er en god måde at lande på og det sikrer et stabilt blodsukker og dermed lidt ekstra energi, indtil I så skal have aftensmad og køre jeres fine putterutine og sove til natten:)

Når han vågner om natten, så må I prøve at vurdere om I kan hjælpe ham videre i søvnen med stillingsskift, beroligende hænder osv. eller om han vil have behov for at komme op i jeres favn, blive vugget og så lagt i seng igen - eller om han skal ind til jer og sove videre der. Det er som sagt naturligt, at han lige nu drømmer rigtig meget og har brug for jeres nærhed, brug for at mærke at I er der og ikke har forladt ham. Det er først, når han er omkring 16 måneder at han begynder at have en lille smule fornemmelse for, at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer - så der går lidt tid endnu:)

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre