Svar: Glad og samtidig hysterisk dreng
27. august 2014
Alder:
12 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at jeres dreng storttrives i dagplejen og generelt lyder til at have det godt:)
Det er helt naturligt, at jeres dreng lige nu søger jer rigtig meget, når han skal sove. Hans alder og udvikling spiller naturligt ind og det er rigtig vigtigt, at I holder fast i at det at sove, skal forbindes med noget trygt og rart. Det må ikke blive til en magtkamp, hvor han græder sig ulykkeligt i søvn.
Han er godt igang med at øve sig i at rejse sig ved tingene og gå mere og mere rundt. Det er super godt, men det at han bruge sig selv mere motorisk, er med til at give en fysisk uro, en rastløshed og gør det rigtig svært for ham at slappe af og finde fysisk ro i kroppen. Hans motoriske udvikling vil også påvirke ham mentalt - han begynder at opleve rummene han er i på en anden måde, og han suger flere og flere indtryk til sig - det giver ekstra drømme aktivitet om natten og dermed mere uro. Han kan altså godt græde og klynke om natten, fordi han drømmer og fordi han motorisk får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra.
Det at an nu er i dagpleje om dagen og dermed adskilt fra jer og det at han samtidig begynder at bevæge sig mere og mere omkring på egen hånd gør, at hans behov for fysisk kontakt med jer bliver større. Han vil naturligt klynge sig lidt ekstra til jer - nogle gange kan man opleve en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor han vil op og når han så kommer op til jer, så vil han ned igen. Han har altså på en gang brug for at mærke jer, have jer tæt på fysisk, og samtidig også brug for at skubbe jer væk og prøve selv. Og det kan gøre det svært, når han skal sove, fordi han på den ene side kan have brug for jer, brug for at mærke jer, men på den anden side også kan virke irriteret over, at I er der.
Der er dog igen tvivl om, at hvis I lige nu fornemmer at I skal blive der, have hånden på ham osv. for at han kan sove, så skal I prioritere dette. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I går hen, når I går fra ham. Han forstår ikke, at I er i stuen, når han ligger i sin seng. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke om I går og er væk i 5 minutter eller i 5 timer - han mærker blot at I går og det gør ham utryg og ked af det. Når han ikke kan se jer, så føler han sig forladt og alene.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen have glæde af en puttebamse eller putteklud og det kan være en god idé, at I forsøger at introducere en sådan nu. Den skal følge ham, han skal have den med sig i dagpleje, puttes med den der. Den skal være der, når I trøster ham, når I triller af sted i barnevognen, kører i bilen osv. Den skal følge ham og være der fast - og så kan han puttes med den om aftenen. På sigt vil den kunne fungere som substitut for jer og han vil kunne putte sig med den, trøste sig med den osv. når I ikke er der.
Når jeres dreng bliver pylret om eftermiddagen, så er det fordi han er træt. Han er fyldt op med indtryk fra hele dagen og kan slet ikke overskue det skift der ligger i at blive hentet og komme hjem - og når I så er hjemme, så falder roen over ham. Så er han igen hjemme i trygge og kendte rammer og så bliver han rigtig træt. Man kan godt overveje om der skal flyttes lidt på hans lure, men som I beskriver det, så lyder det umiddelbart fint, som det er nu, og jeg tænker, at der er tale om en periode - så tiden arbejder også lidt for jer:)
I skal naturligvis give ham lidt at spise, når I kommer hjem. Det er en god måde at lande på og det sikrer et stabilt blodsukker og dermed lidt ekstra energi, indtil I så skal have aftensmad og køre jeres fine putterutine og sove til natten:)
Når han vågner om natten, så må I prøve at vurdere om I kan hjælpe ham videre i søvnen med stillingsskift, beroligende hænder osv. eller om han vil have behov for at komme op i jeres favn, blive vugget og så lagt i seng igen - eller om han skal ind til jer og sove videre der. Det er som sagt naturligt, at han lige nu drømmer rigtig meget og har brug for jeres nærhed, brug for at mærke at I er der og ikke har forladt ham. Det er først, når han er omkring 16 måneder at han begynder at have en lille smule fornemmelse for, at I stadig er der, selvom han ikke kan se jer - så der går lidt tid endnu:)
Håber I kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske