Brev:
Glad og samtidig hysterisk dreng
27. august 2014
Alder:
12 mdr.
Glad og samtidig hysterisk dreng
Kære Helen
Vi har før skrevet til dig, og du skal have tusind tak for dit svar.
Nu har vi brug for dine råd og din vejledning igen, til vores nu snart 12 måneders gamle søn.
Faktisk går det rigtig godt med vores lille dreng. Han er for det meste altid glad, og har utrolig nemt til latter, hvilket også smitter af på hans hverdag hos bl.a. dagplejen, som siger han er en rigtig nem og glad dreng.
Han har været i dagpleje fra han var ca. 10 mdr., og er rigtig glad for at være der.
Vores lille søn har aldrig sovet særlig godt om natten, men her for ca. 3 uger siden, er han begyndt at sove igennem fra kl.20.00 til 06.00 (nogle gange længere) om morgenen, uden at få godnatflaske med MME og uden at få natflasker med MME. Nogle gange vågner han dog også lidt før, men det er jo helt fantastisk at vi kan få vores nattesøvn, efter knap 11 mdr. med afbrudt søvn.
Hans nye stil med at sove igennem varede dog ikke så længe, for nu er vi så kommet dertil, hvor han ikke får flasken mere til at falde i søvn på, hvilket derfor nogle gange godt kan tage sin tid med at få ham til at sove, pga. hysterisk gråd, fordi vi går ud af hans værelse. Men så snart vi går ind til ham igen, og sætter sig ved hans side, og holder ham i hånden, eller nusser ham på maven, falder han hurtig til ro. Men når vi så vil gå/liste ud af værelset igen, opdager han det 9 ud af 10 gange, hvilket gør, at vi er tilbage i samme problem igen med gråd.
Et andet problem vi har med vores søn er, at når vi når natten, kan han sagtens vågne op til 4-5 gange med skrig/gråd, hvor det eneste der hjælper er at sidde hos ham, på samme måde som når vi putter ham kl. 20, og igen med samme problem med at han vågner igen så snart vi forlader værelset. Nogle gange kan vi slippe af sted med at give en lille flaske MME (120ml) som han falder i søvn på. Ofte kommer vi dog udfor at han ikke vil have flasken, og må derfor prøve vores bedste på at få ham til at falde til ro igen.
Hvordan kan det være han pludselig begynder at vågne så mange gange om natten, når det ellers gik så fint? Og hvad kan vi gøre for at vi ikke skal kæmpe sådan med ham, når vi skal putte ham kl. 20?
Normalt er vores ”puttesmønster” således:
18.00 Aftensmad (vores mad) – 19.00 Bad – 19.30 Aftengrød – 19.45 Børste tænder – 19.50 Nusse og godnat kys (sover i sin egen seng, på sit eget værelse).
En anden ting vi ikke helt forstår, er at vi som tidligere nævnt har en utrolig glad dreng, men når vi får ham hjem fra dagpleje, og når omkring kl. 16, bliver han virkelig træt og ked. Han kan faktisk finde på at lægge sig på gulvet eller op ad os, hvor han er tæt på at falde i søvn. Det er til trods for at han som regel sover fra kl. 8 til 9 og fra kl. 13 til 15 hos dagplejen, hvor han oftest selv vågner.
Dette gør også, at når vi når til aftensmaden, har vi en søn som mest er hysterisk, og derfor ikke har den store lyst til aftensmad, men hellere vil smide maden på gulvet, fægte med armene og gnide øjne. Hvordan kan det være?
Det skal lige siges at han kan kravle og gå, men hans første prioritet er dog at gå, og derved oplever han jo også en masse hver dag, og bruger en masse kræfter, samtidig med han som regel går og griner, fordi han syntes det er sjovt at gå rundt.
Vi glæder os meget til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Forældrene