Glad og samtidig hysterisk dreng

27. august 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Glad og samtidig hysterisk dreng

Kære Helen

Vi har før skrevet til dig, og du skal have tusind tak for dit svar.

Nu har vi brug for dine råd og din vejledning igen, til vores nu snart 12 måneders gamle søn.

Faktisk går det rigtig godt med vores lille dreng. Han er for det meste altid glad, og har utrolig nemt til latter, hvilket også smitter af på hans hverdag hos bl.a. dagplejen, som siger han er en rigtig nem og glad dreng.

Han har været i dagpleje fra han var ca. 10 mdr., og er rigtig glad for at være der.

Vores lille søn har aldrig sovet særlig godt om natten, men her for ca. 3 uger siden, er han begyndt at sove igennem fra kl.20.00 til 06.00 (nogle gange længere) om morgenen, uden at få godnatflaske med MME og uden at få natflasker med MME. Nogle gange vågner han dog også lidt før, men det er jo helt fantastisk at vi kan få vores nattesøvn, efter knap 11 mdr. med afbrudt søvn.

Hans nye stil med at sove igennem varede dog ikke så længe, for nu er vi så kommet dertil, hvor han ikke får flasken mere til at falde i søvn på, hvilket derfor nogle gange godt kan tage sin tid med at få ham til at sove, pga. hysterisk gråd, fordi vi går ud af hans værelse. Men så snart vi går ind til ham igen, og sætter sig ved hans side, og holder ham i hånden, eller nusser ham på maven, falder han hurtig til ro. Men når vi så vil gå/liste ud af værelset igen, opdager han det 9 ud af 10 gange, hvilket gør, at vi er tilbage i samme problem igen med gråd.

Et andet problem vi har med vores søn er, at når vi når natten, kan han sagtens vågne op til 4-5 gange med skrig/gråd, hvor det eneste der hjælper er at sidde hos ham, på samme måde som når vi putter ham kl. 20, og igen ...

Annonce

... med samme problem med at han vågner igen så snart vi forlader værelset. Nogle gange kan vi slippe af sted med at give en lille flaske MME (120ml) som han falder i søvn på. Ofte kommer vi dog udfor at han ikke vil have flasken, og må derfor prøve vores bedste på at få ham til at falde til ro igen.

Hvordan kan det være han pludselig begynder at vågne så mange gange om natten, når det ellers gik så fint? Og hvad kan vi gøre for at vi ikke skal kæmpe sådan med ham, når vi skal putte ham kl. 20?

Normalt er vores ”puttesmønster” således:
18.00 Aftensmad (vores mad) – 19.00 Bad – 19.30 Aftengrød – 19.45 Børste tænder – 19.50 Nusse og godnat kys (sover i sin egen seng, på sit eget værelse).

En anden ting vi ikke helt forstår, er at vi som tidligere nævnt har en utrolig glad dreng, men når vi får ham hjem fra dagpleje, og når omkring kl. 16, bliver han virkelig træt og ked. Han kan faktisk finde på at lægge sig på gulvet eller op ad os, hvor han er tæt på at falde i søvn. Det er til trods for at han som regel sover fra kl. 8 til 9 og fra kl. 13 til 15 hos dagplejen, hvor han oftest selv vågner.

Dette gør også, at når vi når til aftensmaden, har vi en søn som mest er hysterisk, og derfor ikke har den store lyst til aftensmad, men hellere vil smide maden på gulvet, fægte med armene og gnide øjne. Hvordan kan det være?

Det skal lige siges at han kan kravle og gå, men hans første prioritet er dog at gå, og derved oplever han jo også en masse hver dag, og bruger en masse kræfter, samtidig med han som regel går og griner, fordi han syntes det er sjovt at gå rundt.

Vi glæder os meget til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Forældrene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer