Svar: Vågner meget tidligt og putteritual
26. august 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Tanja
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg umiddelbart, at der er to ting, som spiller ind. Det ene er den alder og udvikling, som jeres datter går igennem lige nu. Det andet er manglende ens rytme i hverdagen…
Med hensyn til alder og udvikling, så er det sådan, at hun lige nu begynder at have lidt fornemmelse for, at I stadig er der, selvom hun ikke kan se jer. Hun begynder at få lidt hjernemæssig bevidsthed om, at I ikke er forsvundet helt, når I går fra hende og det er rigtig godt og vigtigt at udnytte. Men hun er stadig så lille, at det er svært for hende at være adskilt fra jer og hun vil naturligt søge jer ekstra, når hun er hjemme. Hvis hun er i dagpleje eller vuggestue i løbet af dagen, så er denne adskillelse fra jer naturligt svær og det vil ofte gøre, at hun søger jer ekstra meget - især, når hun skal sove. Det er svært for hende at slippe dagen og alle oplevelserne, det er svært at overgive sig til søvnen. Og det er også rigtig svært at sove og at sove roligt, når hun først sover.
Hun oplever verden større nu. Hun går sandsynligvis rundt og bevæger sig mere og mere omkring på egen hånd og alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover. Det at hun ofte vågner tidlig morgen og vågner med gråd tyder på, at hun har rigtig meget drømmeaktivitet og netop vågner af en drøm. Hun kan med den alder hun har ikke skelne mellem drøm og virkelighed og vil naturligt have rigtig svært ved at falde i søvn igen. Det er rigtig fint, at I tager hende ind til jer, signalerer at det er sovetid og gør hende tryg ved netop at være sammen med hende - men det er normalt, at hun har svært ved at falde i søvn igen, når hun er blevet vækket af en drøm. Det lykkes dog nogle gange og de dage er vigtige at tage udgangspunkt i.
Når det er vigtigt, så er det fordi hele dagens rytme også har betydning. Måden dagen forløber på vil naturligt spille ind på, hvordan hun sover. Og det er vigtigt, at hendes rytme er så ens som muligt - fast rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det betyder, at hun skal op til samme tid om morgenen, at hun skal spise mad til samme tidspunkter, puttes til middagslur til samme tid hver dag og puttes i seng til samme tid hver dag. Jo mere fast rytme I kan lave, jo bedre er det.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og måske er jeres datter lige nu i en overgangsperiode. De dage, hvor hun vågner tidligt, vil hun stadig have behov for en formiddagslur, men de dage, hvor hun står senere op, vil hun måske kunne nøjes med en længere lur midt på dagen.
Det er også sådan, at hun med den alder hun har nu skal hjælpes til en rytme, hvor hun ikke sover efter kl 16. For søvn der ligger efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen og det betyder, at det kan gøre det ekstra svært for hende at falde i søvn om aftenen, eller at hun begynder at vågne midt om natten eller at hun vågner meget tidlig morgen. Og I fortæller at hun ofte er rigtig svær at få til at sove om aftenen og ofte også vågner tidligt - hvilket tyder på, at hun måske powernapper eftermiddag? Det kan være i bilen eller på cyklen på vej hjem fra institutionen…
Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at hvis hun har brug for to lure dagligt, så bør det være en formiddagslur og en middagslur. Og et tegn på, at hun stadig har brug for to lure vil f.eks. være at hun falder i søvn sen eftermiddag. Og er det tilfældet, så skal hun altså have lov til at sove om formiddagen i stedet.
De morgener, hvor hun stadig vågner meget tidligt, må I altså give hende en ekstra lur og det kan godt være at hun her så skal puttes og sove mellem 7.30-8.30, men det er vigtigt, at I så resten af dagen fortsat forsøger at holde fast i hendes spisetider og hendes puttetider resten af dagen, så hele dagen ikke rykker sig for meget.
Det kan også være, at hun kan nøjes med kun en lur, og at det giver sig selv, hvis I begynder at få skabt en fast rytme dag for dag. I skriver, at hun nogle gange starter dagen kl 07 og hvis hun disse dage kan komme ind i en god rytme med kun en lur, så er det vigtigt, at I holder fast i denne - også selvom hun så efter 4 dage, pludselig ændrer rytme igen. Faste spisetider osv. i løbet af dagen og faste tider uanset om det er hverdag eller weekend vil hjælpe jer på vej.
I skal være opmærksomme på om hun vågner om natten fordi hun er sulten eller tørstig. I fortæller at da hun fik flaske, så kunne I nogle gange få hende videre i søvnen ved at give hende mælk her… Det er vigtigt at I tilbyder hende en godnatgrød som en fast del af putteritualet, så I sikrer jer, at hun ikke går sulten i seng. Hun må også gerne få en drypfri kop med vand hos sig i sengen, så hun selv kan tage lidt at drikke, hvis og når hun vågner - og I ikke behøver give hende dette. Måske vil hun kunne falde i søvn igen, efter at have drukket lidt vand…:)
Jeg vil lige sende jer en dagsplan, som den kan se ud, med blot en enkelt lur - har hun brug for to lure, så er det vigtigt at den ekstra lur ligger om formiddagen:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med kogte grøntsager, kartofler, ris, pasta, kød, fisk. Hun må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur, sover måske 2-2.5 time f.eks. mellem 12.30-15
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes lidt grøntsager, som hun selv kan spise - agurk, rød peberfrugt, avokado, majs eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig let moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet hjælper til fysisk ro, hvis det ligger ca 1 time før putning.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.45. Det kan være havregrød, mysligrød, flerkornsgrød. Letmælk af kop, evt. lunet (så minder det om flasken, som hun er vant til). Før børstet tænder.
Puttes til natten kl ca 20 med godnathistorie, snak om dagen, puttebamse, putteklud, kærtegn, holde i hånd, synge sang osv.
I sengen kan hun få en drypfri kop med vand…
Som du skriver, så får hun tydeligt en meget bedre dag, de dage hvor det lykkes at sove lidt længere - og det er en af disse dage I skal tage udgangspunkt i og så arbejde på en fast plan. Selvom søvntiderne måske skrider lidt, fordi hun så vågner tidligere eller går lidt senere i seng, så er rytmen, rutinerne, tidspunkterne for mad osv. vigtige. Alt de I kan holde fast i igen og igen er vigtige for at hun begynder at fornemme en indre rytme og dermed også selv begynder at fornemme, hvornår det er tid til at sove og hvornår det er tid til at være vågen :)
Hendes samlede søvnbehov vil være 13-13.5 time i døgnet og det vil passe fint med 2-2.5 times søvn i løbet af dagen og ca 11 timer om natten f.eks. fra kl 20-07. Som sagt må I, de dage, hvor hun stadig vågner meget tidligt, forsøge at få hende videre i søvnen og hvis ikke det lykkes, må hun puttes til en lur om morgenen/formiddagen. Luren her bør dog ikke blive for lang - det vil være fint at lade hende sove 45-60 minutter og så må hun op og starte dagen, så resten af dagen rytme ikke påvirkes for meget - og til middag må hun så den dag sove en lidt kortere middagslur. Den vil så måske komme til at ligge lidt senere og på den måde vil resten af dagen stadig hænge sammen og puttetidspunktet også være som det plejer… Og næste dag starter dagen så måske på en ny måde:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske