Mælkeproduktion tvillinger

26. august 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Mælkeproduktion tvillinger

Kære Helen

Jeg har i lang tid fulgt med i din brevkasse og synes, den er rigtig go'! Nu har jeg så et par spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på nogle steder - hverken i din brevkasse eller andre steder i den virtuelle verden.

Jeg har for to måneder siden fået enæggede tvillinger og alt går godt med dem. De tager virkeligt godt på på min mælk og har i snit taget ca 400 gram på hver hver uge. De har både vægt- og længdemæssigt sprunget deres kurver (de vejede 2900 hver ved fødselen d. 20 juni, tabte sig hhv 10 og 12 procent de næste par dage og vejede for en uge siden hhv 5,6 og 5,3 kg) .

På trods af denne vægtøgning bliver jeg af og til i tvivl om, hvorvidt jeg har mælk nok (!). Min sundhedsplejerske griner lidt af mig, for jeg har jo et tydeligt bevis på, at mine unger får, hvad de skal have. De er glade og tilfredse, har masser og masser af våde bleer, sover og spiser godt og har god kontakt med os, når de er vågne. Så jeg er ved at indstille mig på, at det nok bare er en mental ting, et manglende 'mælkeselvværd' hos mig i perioder. (Det skal lige siges, at jeg har ammet min store dreng på nu 2 1/2 til han blev et år, der havde jeg samme mentale udfordring på trods af at han tog så flot på og aldrig gad tage en flaske).

Jeg synes dog, at jeg er ved at komme over mit issue, men nu er der så sket det, at de to små er blevet forkølet (vi giver dem saltvandsdråber, hæver hovedgærdet og holder dem den rigtige temperatur). De spiser ikke så meget i de her dage, og nu er jeg bange for, at min mælkeproduktion går ned, så de ikke får, hvad de skal have, når de begynder at spise mere igen. Mine spørgsmål i den forbindelse er:

Hvor lang tid tager det helt konkret (i timer, dage eller uger) før en mælkeproduktion går ned??? Jeg synes nemlig, det har taget mig flere uger at få mælk nok til to (men igen, måske er det bare en følelse fra min side uden hold i virkeligheden), så jeg frygter at vi skal starte helt forfra - og det magter jeg ærligt talt ikke. Hverken min SP eller nettet kan svare på det her, så jeg håber meget, at du kan komme med nogle gode svar. Det ...

Annonce

... fylder nemlig meget for mig!

Hvor lang tid tager det at oparbejde en mælkeproduktion igen? Jeg har googlet mig frem til at det tager et par dage, men synes, at det er et større arbejde at få mælk nok hurtigt, når der er to munde, der skal mættes.

Når de bliver 4 måneder, vil de igen skulle øge min produktion. Tænker du at det sagtens kan lade sig gøre, når det er gået fint indtil nu? Jeg vil helst ikke supplere med aftenflaske ...

Hvor ofte øger de produktionen, sådan to små størrelser? Er det kun ved de såkaldte appettitspring eller sker det oftere end det?

Er det helt naturligt, at de nogle gange spiser meget og andre gange spiser lidt over et helt døgn?

De gylper meget, er det tegn på at de får nok eller for meget? (vil bare så gerne have et konkret tegn på at de får nok)

Jeg har læst på ammenet, at det kun er 1-2 ud af 10.000 kvinder, der ikke har mælk nok, så det prøver jeg at holde fast i, når jeg kommer i tvivl ... men det er så irriterende, at jeg skal bruge så meget energi på at tænke på det, når det nu egentligt går rigtigt godt:-).

Ungerne fik flaske efter hver amning i starten, fordi de tabte sig meget, og det gav mig et chok, som jeg måske har siddende i kroppen. Jeg fasede flaskerne ud efter en uge og de har taget meget mere på uden flaske og bare med min mælk end med. På trods af det, sidder hospitalsoplevelsen med mme bare stadig i mig.

Det, jeg egentlig har brug for fra din side, er at du beroliger mig og siger, at det er helt normalt at tvivle på sig selv nogle gange og at jeg har mælk nok (!!). Og at mælkeproduktionen ikke er så skrøbelig, som jeg tydeligvis gør den til. Jeg ved jo godt alt det med udbud og efterspørgsel, og jeg har jo fået det hele til at spille indtil videre trods udfordringer med flaske i starten, men jeg kan mærke, at produktionen er en evig kilde (aj, måske ikke evig, men ofte) til tankemylder hos mig

Det skal lige nævnes, at jeg meget gerne vil amme og jeg intet ønske har om supplement. Når de to små ligger der og ammer, er det det bedste i verden.

Jeg glæder mig til at høre dit svar!

Mange hilsner fra
Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin