Svar: Søvn igen - 2 mdr.
26. august 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Jannie
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage:)
Det er naturligvis lidt tankevækkende, at din datter går fra at sove 10 timer i døgnet til at sove 20 timer i døgnet - og du skal naturligvis prøve at holde øje med om dette fortsætter. Der er ingen tvivl om, at din datter skal sove mere end 10 timer og hun må også gerne sove 18-20 timer i døgnet, hvis dette er hendes behov - men du skal naturligvis holde øje med hende. Det er meget vigtigt, at hun ikke på nogen måde virker sløv. Hun må ikke virke apatisk, hun skal stadig vågne og melde sig til måltiderne, hun skal virke frisk, pludre, begynde at sutte på sine hænder, smile bevidst til dig, følge dig og forskellige ting med øjnene osv. når hun er vågen. Hun skal altså virke til at have overskud til at lege og udvikles og hendes døgn skal stille og roligt inddeles i perioder, hvor hun naturligt er mere aktiv og perioder, hvor hun sover - og hun skal være vågen nok til at spise, så hun får den mængde mælk, som hun har brug for, for at vokse og trives.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at hun har svært ved at komme af med luften og at du hjælper hende med dette. Det er normalt at sluge lidt luft, da hun jo gerne skulle trække vejret gennem næsen, når hun bliver ammet. Det betyder, at der vil komme lidt luft, lidt mad, lidt luft, lidt mad ned i maven, når hun spiser. Nogle gange finder luften hurtigt vej op, andre gange tager det lidt længere tid.
Når hun dier hos dig og har godt fat, så synes jeg ikke at du skal tage hende fra, men lade hende spise. At blive taget fra og sat på igen og igen, giver også lidt luft i maven og det forstyrrer amningen. Derfor synes jeg umiddelbart at du skal lade hende spise færdig og ikke give hende bøvsepauser undervejs i amningen. Virker hun meget urolig ved brystet, må du dog gerne tage hende fra, se om der kommer en bøvs og så lægge hende til igen.
Når hun efter at have spist hos dig skal bøvse, så er det vigtigt at hendes ryg er så rank som muligt og du må meget gerne holde hendes arme lidt højt. På den måde finder luften bedre vej op. Du kan lægge hende op over din skulder, hun skal her ligge så højt, at hun har armene løftet over din skulder - hun skal altså ikke kun ligge på din brystkasse:)
Når hun ligger hos dig, må du gerne stryge og klappe hende let på ryggen fra blenumsen op op af ryggen. Små lette klap og strøg, det kan hjælpe luften opad og ud.
Du kan også sidde med hende foran dig, hvor du f.eks. sidder i sofaen med fødderne på sofabordet, så dine ben er bukket. Du kan sætte hende med ryggen op af dine lår. Hun er for lille til at sidde selv, men hun kan holdes i dine hænder, således at du holder hænderne rundt om hendes brystkasse og under hendes armhuler - på den måde får du igen strakt hendes ryg og også løftet hendes arme lidt. Og I kan samtidig kikke på hinanden og bruge tiden, hvor I venter på bøvsen til at pludre lidt.
Hvis hun bare hænger, sover og der ikke kommer en bøvs i løbet af ca. 10 minutter, så skal du ikke sidde og vente længere, men derimod lade hende sove. Du vil så ofte opleve at hun på et tidspunkt begynder at blive urolig. Det sker nogle gange efter 20 minutter og andre gange efter måske 45 minutter. Hun begynder at smaske, virrer med hovedet, laver grimasser og du fornemmer at der er en bøvs på vej. Her kan du så tage hende op, lade hende slå bøvsen, evt. give hende en sut og så putte hende og lade hende sove videre.
Du kan også hjælpe hende ved at give hende lidt mavemassage. Brug to fingre og bevæg dem rundt i små cirkler omkring hendes navle og i urets retning. Du må gerne massere med lidt olie, så glider fingrene lidt letter og det kan være mere behageligt for hende.
Du må også meget gerne cykle lidt med hendes ben. Det kan også sætte lidt gang i maven og hjælpe luften igennem systemet. Nogle børn prutter mere end de bøvser og kommer derfor af med luften på denne måde.
Du skriver at du plejer at skifte hende, når hun vågner, herefter leger I til hun siger fra 1-2 timer senere og så putter du hende igen. Og du er nu begyndt at lade hende sove - og herefter har hun så øget sin søvn. Du spørger om du har vækket hende for meget og dermed overstimuleret hende…
Det er naturligvis svært helt at vurdere herfra, hvor jeg sidder. Jeg tænker dog, at hvis din datter ikke ville eller ikke kunne klare din kontakt, når du forsøge at pludre og lege med hende efter skiftning, så ville hun naturligt begynde at græde og ville blive rigtigt ked af det og svær at trøste - det ville være hendes måde at sige fra. Og oplever du, at hun har grædt rigtig meget? Eller oplever du, at hun faktisk har nydt at pludre med dig, at I har smilet og set på hinanden, nydt tiden sammen?
Når jeg læser dit tidligere brev, så får jeg ikke indtryk af, at du har gjort noget forkert: "Hun vågner og bliver ammet fra ét bryst. Dernæst bliver hun skiftet, og vi pludrer, træner nakke og leger. Når hun viser træthedstegn - hun gaber og siger en bestemt lyd, som er sådan en slags næsten-gråd - bliver hun ammet fra det andet bryst, og her falder hun typisk i søvn". Når du skriver dette, så lyder det ikke, som om at du har holdt hende vågen imod hendes vilje, men at du har forsøgt at følge hendes signaler og behov - og du har puttet hende, når hun har vist tegn til dette, når du har hørt hendes "træthedslyd". Det lyder fint.
Det er altid en balance, hvor meget man skal stimulere og hvornår man skal give barnet ro. Og som udgangspunkt skal hun ikke være vågen i mere end et par timer af gangen. Nogle gange vil hun måske kun kunne være vågen i 45-60 minutter, så vil hun skulle sove igen. Andre gange kan hun så pludselig være vågen i måske 2.5 time, før hun atter skal puttes - her er du nødt til at følge hendes signaler og behov og være fleksibel.
Jeg tænker derfor, at du skal prøve at gøre det, du allerede har gjort - amme hende, hjælpe hende til at sove, når hun virker træt og parat. Nogle gange forsøge at få hende til at sove videre, når hun vågner efter en bøvse og lidt mavekneb, så hendes lur bliver lidt længere. Og så være aktiv med hende, når hun virker parat til dette efter en god lur - og vurdere, hvornår det så er putte tid igen. Skifte hende og give hende mælk og så putte hende til næste lur.
Det er rigtigt, at det ofte vil hjælpe på maveuro, at hun ligger på maven. Og det anbefales ikke, at hun sover på maven. Hun må dog gerne ligge på maven hos dig, hvis du selv er vågen og da du oplever at dette ofte hjælper, så er det helt okay, at du nogle dage vælger at sætte dig eller lægge dig med hende, hvor hun så ligger på maven hos dig - men du skal som sagt selv være vågen, så du kan holde øje med hende:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og stort knus med på vejen - det skal nok gå! Du er så opmærksom på hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske