Brev:
Søvn igen - 2 mdr.
26. august 2014
Alder:
2 mdr.
Søvn igen - 2 mdr.
Hej Helen
Jeg skrev den anden dag ang. min datter på 8 uger, som ikke rigtig sover i løbet af dagen. Hun falder som regel altid i søvn under amning. I går prøvede jeg at lade være med at skifte hende pr automatik efter første amning, medmindre hun havde afføring. Jeg plejer altid at skifte hende, hvor hun så vågner op, og så leger vi, indtil hun siger fra - ca 1-2 timer senere. I går fik hun lov til at sove, og det resulterede i, at hun nærmest ikke var vågen hele dagen. Hun var ikke mere vågen om natten af den grund. Dvs. at hun er gået fra at sove ca. 10 timer i døgnet til at sove ca. 20! Hvad tænker du om det? Har jeg konsekvent tvunget hende til at være vågen og overstimuleret hende ved at vække hende efter første amning og ikke lægge hende igen efter skiftning??
Hun har store problemer med luft i maven, og jeg har meget svært ved at bøvse hende af, hvilket er noget, der giver mig stor skyld. Nogle gange kommer der store bøvser, men oftest bliver de inde, selv om det er tydeligt, at hun skal. Jeg har prøvet alverden, og intet hjælper. Hvis jeg indlægger bøvsepauser, bliver hun ked af det, og det giver heller ikke nødvendigvis bøvser. Jeg kan ikke gå rundt i timer og bøvse hende af efter hvert måltid, men det nok det, der skal til - i hvert fald kommer bøvserne nogle gange meget lang tid efter. Det er også en af grundene til hendes uro i søvne og grunden til, at hun ikke vil ligge på ryggen, og det piner mig. Jeg føler, at jeg er nødt til at omgås reglerne, fordi jeg ikke slår til som mor, og fordi jeg har brug for noget søvn. I går lagde jeg hende på maven på ammepuden et par gange, sådan så hendes hoved lå højere, og så ville hun gerne sove for sig selv. Som sagt vågner hun altid efter ca 1 time, hvis jeg lægger hende fra mig, fordi luften driller. Det er også derfor, hun sover på mig så meget.
Lige nu sidder jeg med en rigtig ærgerlig følelse, fordi jeg ikke kan se, hvordan det her skal gå. Hun lider, fordi hun har luft i maven, og hun får kun indring ved at ligge på maven - gerne på mig - og det må hun jo ikke! Og ydermere virker det til, at hun reelt kan sove døgnet rundt - og jeg spekulerer på, om det er fordi hendes søvn er af så dårlig kvalitet, at hun ikke har overskud til at holde sig vågen?
Bekymrede hilsner
Jannie