Søvn igen - 2 mdr.

26. august 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn igen - 2 mdr.

Hej Helen

Jeg skrev den anden dag ang. min datter på 8 uger, som ikke rigtig sover i løbet af dagen. Hun falder som regel altid i søvn under amning. I går prøvede jeg at lade være med at skifte hende pr automatik efter første amning, medmindre hun havde afføring. Jeg plejer altid at skifte hende, hvor hun så vågner op, og så leger vi, indtil hun siger fra - ca 1-2 timer senere. I går fik hun lov til at sove, og det resulterede i, at hun nærmest ikke var vågen hele dagen. Hun var ikke mere vågen om natten af den grund. Dvs. at hun er gået fra at sove ca. 10 timer i døgnet til at sove ca. 20! Hvad tænker du om det? Har jeg konsekvent tvunget hende til at være vågen og overstimuleret hende ved at vække hende efter første amning og ikke lægge hende igen efter skiftning??

Hun har store problemer med luft i maven, og jeg har meget svært ved at bøvse hende af, hvilket er noget, der giver mig stor skyld. Nogle gange kommer der store bøvser, men oftest bliver de inde, selv om det er tydeligt, at hun skal. Jeg har prøvet alverden, og intet hjælper. Hvis jeg indlægger bøvsepauser, bliver hun ked af det, og det giver heller ikke ...

Annonce

... nødvendigvis bøvser. Jeg kan ikke gå rundt i timer og bøvse hende af efter hvert måltid, men det nok det, der skal til - i hvert fald kommer bøvserne nogle gange meget lang tid efter. Det er også en af grundene til hendes uro i søvne og grunden til, at hun ikke vil ligge på ryggen, og det piner mig. Jeg føler, at jeg er nødt til at omgås reglerne, fordi jeg ikke slår til som mor, og fordi jeg har brug for noget søvn. I går lagde jeg hende på maven på ammepuden et par gange, sådan så hendes hoved lå højere, og så ville hun gerne sove for sig selv. Som sagt vågner hun altid efter ca 1 time, hvis jeg lægger hende fra mig, fordi luften driller. Det er også derfor, hun sover på mig så meget.

Lige nu sidder jeg med en rigtig ærgerlig følelse, fordi jeg ikke kan se, hvordan det her skal gå. Hun lider, fordi hun har luft i maven, og hun får kun indring ved at ligge på maven - gerne på mig - og det må hun jo ikke! Og ydermere virker det til, at hun reelt kan sove døgnet rundt - og jeg spekulerer på, om det er fordi hendes søvn er af så dårlig kvalitet, at hun ikke har overskud til at holde sig vågen?

Bekymrede hilsner
Jannie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder