Svar: Utryg ved søvn
25. august 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Anders og Anne
Stort tillykke med jeres lille datter - og velkommen til:)
Tak for jeres brev og fine beskrivelse og åbne tanker - I lyder til at være meget søde og omsorgsfulde forældre, og det er rigtig dejligt, at I læser hende så godt og tydeligt vil gøre alt, hvad I kan, for at hun skal have det så godt som muligt.
I skriver, at hun har haft en svær start på livet og i den forbindelse har grædt meget. Det går dog stille og roligt fremad nu, og hun virker mere glad og til at have mere overskud, og det er rigtig dejligt. Om aftenen bliver hun dog let overtræt og har ekstra svært ved at finde ro - og det er helt naturligt. Det hører alderen til:)
Jeg tror, I har ret i, at I har været lidt desperate i forsøget på at få skabt gode søvnvaner og rutiner, og at hun lige nu protesterer på grund af dette… Hun er stadig en meget lille pige, og det er begrænset, hvor meget I kan arbejde på søvnrutiner lige nu. I er nødt til at være meget fleksible og følge hendes behov…
Og med den alder hun har, så er hendes behov naturligt fysisk kontakt og nærhed, at blive vugget i søvn i jeres favn, få lov til at falde i søvn på jeres brystkasse, blive svinget i liften, blive trillet i barnevognen - og meget ofte også at få lov til at blive ammet og falde i søvn ved brystet.
I skriver, at det ofte ikke virker at amme hende i søvn, og at hun derfor ikke altid får mælk, som en del af sit putteritual. Hvis det er sådan, hun har det, så er det naturligvis helt okay, men prøv om det f.eks. kan lykkes, at mor lægger sig med hende i dobbeltsengen og amme hende i søvn der. Nogle gange er det nemlig ikke amningen barnet protesterer over, men det skift der er mellem favn og ned i seng. Derfor kan det ofte give ekstra ro og hjælpe hende til at overgive sig til søvnen på en tryg måde, hvis hun får lov til at ligge ned og spise og falde i søvn, hvor hun ligger - og blive liggende der. I skal her naturligvis sikre jer, at hun ikke kan trille ned af sengen, når hun sover.
I skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner. Jeg ved godt, at I kan læse at hun som udgangspunkt skal lære at sove uden at have brystet i munden, uden at blive vugget osv. Og at det er vigtigt at introducere f.eks. putteklud, bamse osv. som kan fungere som substitut for mor og far. MEN det er ikke endnu. Hun er for lille og lige nu handler det kun om at give hende den nærhed og tryghed som gør, at hun kan overgive sig roligt til søvnen og sove godt.
I må gerne give hende en putteklud - den kan give tryghed, især hvis mor har sovet med den og bruger den ved amning osv. så den dufter af mor og mors mælk. Det kan lette overgangen fra favn og ned i seng, fordi hun så føler, at lidt af mor på den måde følger med og derfor ikke føler sig så alene. Hun vil på sigt også kunne have glæde af og vil måske putte sig med kluden ved ansigtet osv. men at bruge den bevidst som substitut for jer kræver alder - de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de rigtigt har glæde af putteklud og bamse :)
Med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt at skabe nogle faste rutiner omkring putning, så I forsøger at gøre det samme hver gang, fordi genkendelighed er tryghed. Det vil være de små ting, som I naturligt gør i hverdagen - giver hende mælk, leger og pludrer lidt, skifter hende, ammer hende, evt. giver hende en sut og puttekluden, kærtegner på samme måde, bruger samme beroligende ord, synger samme sang, måden I vugger hende på osv.
At have kropskontakt, nærhed, mærke varmen osv. vil være med til at hjælpe hende til ro. Når hun ligger tæt ved jer, så kan hun mærke jeres vejrtrækning, høre jeres hjerte slå osv. og også mærke jeres bevægelser. Det minder om tiden i livmoderen og gør hende rolig.
Det at være svøbt er også rigtig godt. I skriver, at hun tidligere har været glad for dette, men nu protesterer… Det kan være en god idé at amme hende, svøbe hende og så amme hende igen, imens hun er svøbt. Det kan gøre, at hun falder til ro i svøbet og det bliver lettere for hende på den måde at falde i søvn og på sigt blive flyttet fra jeres favn og ned i f.eks. liften. At være svøbt kan også være, at hun ligger hos jer i en strækvikle, i en slynge eller lignende, så I har hende hos jer, og hun kan mærke jer helt tæt på.
Beroligende lyde kan være en rigtig god idé. Det er de lyde, som I selv laver, når I f.eks. siger "sshh-sshh" eller "såå-såå", men det kan også være en CD med hvid lyd, eller I kan downloade hjertelyd, livmoderlyd osv. som kan virke beroligende. Man kan også købe f.eks. en Doodoo bamse, som kan afspille beroligende lyde.
Bevægelse - det at blive vugget vil ofte lulle små børn i søvn. Bevægelse skabes, når I går rundt med hende i jeres favn. Det kan dog også være liften I svinger eller barnevognen I triller hende i. Nogle børn vil også sove godt i en hængevugge, babykøje eller slyngevugge. Her kan de blive vugget og bevæget samtidig med at de føler sig skærmet og i en "lille hule", hvilket gør dem trygge.
Og andre børn har mere glæde af en sansegynge. Den kan hænges meget lavt over gulvet, med en madras på. Fordelen her er, at hun kan ligge og kikke sig omkring, når hun skal falde i søvn, samtidig med at hun kan blive vugget lidt. Nogle børn har glæde af, at de netop kan ligge og kikke, hvor andre har glæde af at blive skærmet...
I skal være opmærksom på, at hun i løbet af dagen har brug for at blive aktiveret, tumlet og pludret med osv. men at der også skal være rolige perioder. Hun er stadig så lille, at hun ikke kan lukke lyde ude og hører derfor alt, hvad der foregår. Det er derfor vigtigt, at I søger for at slukke for TV og radio i løbet af dagen, så der ikke er for meget unødig støj omkring hende. Lad hende gerne sove i soveværelset eller tril hende en tur, lad hende stå og sove i haven osv. i løbet af dagen, så hun på den måde får lidt ro, når hun skal sove. Det vil ofte hjælpe til, at hun ikke bliver helt så overtræt sidst på dagen.
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, og glæder mig rigtig meget til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske