Utryg ved søvn

25. august 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Utryg ved søvn

Kære Helen.

Vi skriver til dig, idet vi har hårdt brug for hjælp til at hjælpe vores 9 uger gamle datter med at finde ro, når hun er træt og skal sove.

Vores datter har haft en svær start på livet og har grædt utrolig meget i den første tid. Derfor har hun samtidig haft svært ved at finde ro til at sove og er blevet vugget til ro og i søvn i vores arme. Sidst på dagen - sen eftermiddag og aften har det været det været sværere at få hende til ro og hun er ofte endt med at blive overtræt og meget urolig og ked af det.

Vi har heldigvis nu en meget smilende, glad og nysgerrig pige, når hun er frisk og mæt, og efter at have læst din bog om søvn, hvor du opfordrer til at arbejde på få barnet til at falde i søvn uden vuggende favn ved at ligge det lige inden det er falder helt i søvn, har vi forsøgt os med det. Det er gået ok - men igen sen eftermiddag og aften er det ikke lykkedes os, at få hende til at sove på denne måde og hun er endt med at bliv overtræt og ked af det.

For en lille uges tid siden læste jeg om et par, der med dine anvisninger havde haft gode erfaringer med at indføre puttedyr, klud der lugter af mor osv. som en god søvnassociation, og vi tænkte at det kunne være med til at skabe en god tryghed. Derfor har vi introduceret nussedyr og klud til samme formål. Samtidig har vi slækket på det med at putte på grænsen til søvn og ladet hendes falde i søvn i vores vuggende arme - med tanke på først at introducere dyr og klud og derefter arbejde på at hun kan falde i søvn i liften.

Men pludselig har vi i de seneste 4 dages tid oplevet, at hun, hver eneste gang ...

Annonce

... hun omsluttes af dynen i vores arme, bliver strået over panden eller kinden og måske tilbydes sin sut - og dermed ved, det er tid til at blive puttet, bliver dybt ulykkelig og græder/skriger af sine lungers fulde kræft. Efter en rum tid falder hun til ro og siden i søvn. Om dagen. Eftermiddage og aftener flyder ud i et, da eftermiddagsluren som regel ikke lykkedes og erstattes ved forsøg på at få hende til at falde til ro til aften. Hvorfor hele eftermiddagen og aftenen går med forsøg på trøst og putning.

Vi tænker, vi måske har gjort hende utryg med alle vores desperate tiltag og forsøg på at hjælpe hende til en god søvn. Vi har gjort alt, vi ved af og aner ikke længere hvad vi skal stille op. Hun kan ikke falde i søvn af sig selv, hvis hun bliver puttet i liften og nu tegner alt til at hun er meget meget tryg selv ved at blive puttet i vores arme. Vi putter naturligvis først, når hun viser tegn på træthed, vi har prøvet at svøbe hende - som hun tidligere har været glad for - men nu bliver hun rasende og meget urolig, hvis hun svøbes. Hun falder kun meget meget sjældent i søvn ved amning, hvorfor det ikke er en del af putningen - om end hun naturligvis får mad inden, så vi er sikre på, hun er mæt.

Som du skriver, så bliver børn, der forbinder søvn med noget ubehageligt ulykkelige og græder, når de skal sove. Det tyder på, det er her vi står. Med hvordan søren hjælper vi hende med at forbinde søvn med noget godt, når ingenting længere virker til at kunne berolige? Hvordan søren kommer vi videre? Det er hjerteskærende, at hun er så ulykkelig..

Venlig hilsen
Anders og Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre