Svar: Dagsplan og putning igen
23. august 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Es mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at I har haft glæde af min dagsplan og at I har fået skruet amningerne lidt ned og indtaget af rigtig mad øget:)
Det lyder som om at det går stille og roligt den rigtige vej, dejligt. Det er helt okay at jeres datter fortsat har behov for at blive svøbt og blive vugget lidt, når hun skal sove. Hun har brug for trygheden og nærheden og den skal I naturligvis give hende.
Nogle gange kan det hjælpe med en sovepose. Da vi har haft en varm sommer har det ikke været muligt at bruge den, men nu bliver det koldere i vejret og måske det ville være en idé for jer. En sovepose kan være en voksipose, drømmepose eller lignende. Det kan også være en sovepose i stof eller dun, med eller uden ærmer. De findes i mange forskellige kvaliteter og priser. Nogen kan bruges inde, andre ude og atter andre både inde i tremmsengen og ude i barnevognen. Fordelen ved en sovepose er, at jeres datter stadig vil føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Og det kan gøre det muligt for jer, at lære hende at sove, uden at I behøver at vugge hende i jeres favn.
Ofte er de en god idé at øve nye rutiner om dagen, hvor I selv er friske og har overskud til det. Jeres datter kan derfor i dagtimerne puttes i sin barnevogn og I kan trille hende til ro. Så er hun fortsat i bevægelse, men uden at være i favn. Her skal I lytte til hende - hvis hun græder, småklynker lidt, så triller I vognen, når hun er stille, så holder I vognen stille, hvis hun græder, så triller I igen og når hun er stille og bare ligger og kikker, så holder I vognen stille. På den måde kan hun stille og roligt vænnes til ikke at skulle være i bevægelse, for at falde i søvn.
Hun skal stadig være træt og parat til at sove, når hun puttes. Gerne fyldt op med både mad og mælk og hun må gerne blive skiftet, puttet i sin sovepose og derefter ammet, før hun så puttes ud i sin barnevogn eller lægges ned i sin seng.
Og så kommer det lidt svære - amningerne skal trappes yderligere ned. I første omgang skal du prøve at komme væk fra brystet midt nat. Du skal forsøge at lære hende, at hun godt kan sove uden at få brystet og i stedet finde ro med stillingsskift og beroligende hænder og således hjælpe hende videre i søvnen uden at tage hende for meget op ...
Du skal lige nu stadig tilbyde hende brystet, men du skal forsøge at afkorte amningen mere og mere. Altså lade hende die, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes. Og altså lige nu midt nat. Du skal naturligvis amme hende ekstra godt sen aften, så hun er fyldt godt op med mælk til natten.
Det vil ofte hjælpe at koble tremmesengen til forældresengen. Det vil sige fjerne den ene side af tremmesengen og sætte sengen sammen med jeres, naturligvis så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan jeres datter blive puttet i egen seng, men I har stadig mulighed for at berolige og betrygge hende, kan lægge en hånd over på hende, så hun kan mærke at I er der osv. Og uden at du behøver stige ud af din seng, for at give hende ro. Hun kan altså lære at blive lullet videre i søvnen om natten, uden at komme op og være i favn - og uden at behøve brystet. I starten skal hun altså ligge sammen med dig, men stille og roligt øges afstanden imellem jer og hun ligger i sin seng, der er koblet til din seng.
Derefter skal amningen inden formiddagsluren fjernes. I stedet tilbydes hun som nu et mellemmåltid, gene med lidt frisk frugt i hånden at sutte på selv og små bidder af en bolle osv. samt vand af kop. Når det er sovetid, så sætter du hende op i barnevognen og triller en tur. Lad hende sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, blive fyldt godt op med indtryk - og læg hende først ned, når hun næsten sover helt og tydeligt er parat til at falde i søvn. Så lærer hun at sove uden brystet i munden her.
Om det så er amningen tidlig morgen eller amningen eftermiddag du vil fjerne først afhænger af, hvad du tænker vil fungere bedst. Men disse amninger skal også væk, så hun i 8-9 måneders alderen ammes tre gange dagligt - inden middagslur, aften og sen aften. Og så skal hun naturligvis have masser af rigtig mad hele dagen igennem og drikke vand af kop, så hun stadig får væske nok.
En dagsplan for et barn på 8-9 måneder ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud, hvis hun ikke får mindst 400 ml mme dagligt), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som fast del af puteritualet, får børstet tænder.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.
I en overgang mellem 7-8 måneder kan man godt tilbyde f.eks. en flerkornsgrød om eftermiddagen, som et lidt mere mættende mellemmåltid og trappe ud af amningen. Her bør I så vente med at give godnatgrød til lidt senere - hun bør ikke få mere end to måltider grød dagligt:)
Jeg vil i øvrigt anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder i dagplaner, opskrifter osv. og det bliver måske mere tydeligt hvad der sker måned for måned - hvilke måltider der kommer ind, hvilke amninger der trappes ud osv.:)
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske