Svar: Svært at etablere fast dagsrytme

15. august 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Frederiks mor

Tak for dit brev:)

Det lyder som om at Frederik lige nu udvikler sig rigtig meget. Han er en fysisk stor dreng og lyder stærk i ryg. Han triller omkring, drejer om sin egen akse og bruger sig selv rigtig godt fysisk og pludrer også godt til. Det er rigtig dejligt og det kan naturligvis godt være forklaringen på, at du oplever ham træt og synes han ofte kun kan være vågen et par timer, før han så er træt igen.

Din plan for dagen ser rigtig fin ud og det lyder som om at I har en nogenlunde fast rytme og det må I gerne følge - også selvom du synes det er svært:)

Frederik må gerne sove 3 lure dagligt, så han får en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Netop det at sove en lur om eftermiddagen vil måske gøre at puttetidspunktet bliver lidt senere og hele hans rytme rykkes lidt, så han begynder at kunne sove lidt længere om morgenen også… Men modsat, så er det også helt okay at starte dagen kl 06, hvis det passer ind i jeres hverdag både nu og fremover:)

Du fortæller at han ofte vågner og pludrer om morgenen kl 05/06 og jeg tænker, at du måske skal prøve at lade ham ligge og snakke lidt med sig selv. Hvis han ikke er ked af det, så behøver du ikke være over ham med det samme. Måske vil han så efter 20-30 minutter falde i søvn igen af sig selv eller han vil være parat til at få en flaske og falde i søvn igen og kan derved så sove lidt længere… I stedet for at give ham flasken med det samme, kan du altså prøve at se, hvad der sker, hvis du trækker tiden lidt…

Hvis du vælger at starte dagen kl 06 og står op med ham der, så må han naturligt puttes til en morgenlur omkring kl 8-8.30 og det vil godt kunne rykke hans puttetidspunkter lidt hele dagen igennem, men det kan også være at hans puttetidspunkter resten af dagen vil være uændret, det må tiden vise. Nogle gange kan den lur om morgenen/formiddagen godt være rigtig god (du skriver også at han ofte sover bedst her) og han kan måske efterfølgende være vågen i lidt længere tid, så middagsluren bliver lidt senere end den er lige nu… Og dermed kan tiderne rykke sig. Men igen - I er nødt til at forsøge jer lidt frem.

En plan kunne så se således ud:

Tidlig morgen 06: Vågner, får flaske og dagen starter

Morgen 7-7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.

Tilbydes flaske og puttes til morgen/formiddagslur ca 8/8.30 og sover her mellem 60-90 minutter

Formiddag 10: Frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv (I kan prøve, men hvis ikke han har lyst er det okay lige nu). ...

Annonce

... Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk og vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13, må gerne sove så længe som muligt her, som du nu kan få ham til. Evt. lægge dig med ham eller trille ham en tur.

Eftermiddag 15-15.30: Frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til eftermiddagslur, som nu ca. kl 16-17

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30

Sen aften 23-24: Flaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som du kan se så ligner denne plan din. Eneste forskel er at du prøver at tage ham op om morgenen og starter dagen kl 6 og putter ham til første lur kl 8-8.30 i stedet for som nu klokken 6.30-7, som I ofte kæmper om:)

Resten af dagen ligner jeres nuværende rytme - men der skal naturligvis være plads til ændringer alt efter hvad tid I vælger at starte dagen og hvornår han så sover sin første lur.

Nogle gange kan det være en fordel i en periode at lægge et bad ind mellem formiddagsluren og middagsluren. Det kan forlænge tiden lidt og gøre at han sover middagslur lidt senere, samtidig med at et bad stimulerer ham ekstra godt både motorisk og mentalt, hvorfor middagsluren måske vil komme til at vare lidt længere.

Du må også gerne sætte ham i barnevognen og trille ham en tur, når det er tid til at sove til middag. Lad ham sidde op, kikke på verden og læg ham først ned, når du kan se at han tydeligt er parat til at sove. Prøv at lægge mærke til tidspunktet - det kan give dig en idé om, hvornår han er parat til at sove og hvornår du så kan prøve at putte ham, når I er hjemme.

Prøv at tilpasse turene med barnevognen, så du samtidig får handlet lidt eller lignende og på den måde udnytter tiden med barnevognen. Da jeg ved fra et af dine tidligere breve at I bor i lejlighed, er det naturligvis vigtigt at udnytte tiden, så du ikke skal bevæge dig op og ned af trapperne med et sovende barn, bliver nødt til at vække ham eller lignende, fordi du ikke kan lade ham stå i gården eller på gaden...

Jeg tænker at tiden også arbejder for jer og selvom det er en ringe trøst, så lyder det som om at det går stille og roligt fremad hos jer. Fra at have sovet rigtig meget om dagen og mindre om natten, er han nu begyndt at sove mere alderssvarende og det lyder som om at han begynder at have perioder hvor han er aktiv og bruger sig selv godt og så har perioder, hvor han sover - og det er rigtig fint.

Den rytme I nu begynder at fornemme hos ham, lyder derfor til at være et skridt i den rigtige retning og jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder