Brev:
Svært at etablere fast dagsrytme
15. august 2014
Alder:
6 mdr.
Svært at etablere fast dagsrytme
Kære Helen
Vores lille Frederik er nu blevet 6 måneder :-) I takt med at han får mere og mere skemad, forsøger jeg at etablere og fastholde en nogenlunde fast dagsrytme/rutine. Men det er rigtig svært... For Frederik sover og spiser i øjeblikket ret meget som vinden blæser.
De største udfordringer i øjeblikket er:
- Frederik vågner tidligt (mellem 5 og 6) og er ekstrem svær at få til at sove videre. Det betyder ofte, at formiddagsluren kommer til at være meget tidligt på dagen, og de andre lure tilsvarende.
- Frederik er blevet rigtig svær at få til at falde i søvn særligt om eftermiddagen og aftenen (efter en god lang periode), hvor det har været ret nemt
- Frederik bliver træt efter ca. 2 timers vågentid, og da han samtidig ikke tager så lange lure i løbet af dagen, er han som oftest rigtig træt allerede ved 18:30 tiden om aftenen.
Frederik er netop blevet målt og vejet (forsinket 5 mdr's undersøgelse); han vejer 9 kg. og måler 72 cm, så han er en pænt stor dreng :-). Han har en stærk ryg og bevæger sig godt omkring/roterer rundt om sig selv. Er lige så stille og roligt gået i gang med at trille fra mave til ryg. Kan endnu ikke sidde selv. Er i gang med nye høje lyde (DA-DA-DA!, A-DE! osv.)
Så det, jeg gerne vil have dine bud på, er, hvordan vi kan arbejde med at få etableret en mere fast rytme - både for Frederiks og hans forældres skyld :-)
En gennemsnitsdag (som altså varierer meget) ser nogenlunde sådan ud:
Mellem 5 og 6: Frederik vågner pludrende, får flaske (drikker mellem 100-150 ml)., og puttes til at sove videre, det lykkes dog sjældent, og jeg bruger så 30-45 minutter på at vugge ham videre i søvn (hvilket ikke er holdbart, tænker jeg?)
Mellem 6:30-7: Frederik sover måske 30-40 minutter
Ca. 7:30: Morgenmad, lige nu øllebrød med sveskemos, spiser mellem 5 skefulde og 3/4 dl., vand af kop
Ca. 9: Flaske, drikker 150-200 ml, og puttes til formiddagslur (den lur, han som regel er nemmest at få til at sove), sover 45-90 minutter
Ca 11: Grøntsagsmos med lidt findelt kød, spiser ca. 1/2 - 3/4 dl., vand af kop, er på ingen måde interesseret i fingermad (f.eks. agurkering)
Mellem 12-13: Flaske, drikker ca. 200 ml, puttes til middagslur, sover 45-90 minutter (oftest max 1 time)
Ca. 14: Frugtmos, vand af kop
Ca. 15: Flaske, drikker ca 100 ml
Ca. 16: Puttes til eftermiddagslur, svær at få til at sove, sover ca. 30 minutter
Ca 18: Aftensmad: Grøntsagsmos med lidt findelt kød, spiser ca. 1/2 dl., vand af kop
Ca. 19: Flaske, drikker 150-200 ml, puttes, svær at få til at sove
Ca. 23: Flaske i søvne, drikker ca. 150-200 ml
Jeg vil meget gerne høre dine tanker ift. dagsplanen - er det noget, vi kan gøre anderledes? Jeg er særligt frustreret over at skulle bruge så lang tid på at få Frederik til at sove videre om morgenen. Skal jeg i stedet tage ham op kl. 6 (hos os starter dagen først der), hvis han er tilfreds med at ligge og pludre indtil da, og så acceptere at han så skal sove igen allerede ved 8-tiden?
Er det 'normalt' at et barn på 6 mdr. kun kan være vågen ca. to timer mellem sine lure?
Og er der noget, vi kan gøre anderledes for at gøre det nemmere for Frederik at falde i søvn eftermiddag og aften (der er ingen tvivl om, at han er træt). Han er begyndte at tage nogle gevaldige skrigeture om aftenen, hvilket er helt nyt for os :-(
Til sidst vil jeg lige nævne, at længden af Frederiks lure er den samme, uanset om han sover hjemme eller i barnevogn i bevægelse.
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
Bedste hilsner fra
Frederiks mor