Svært at etablere fast dagsrytme

15. august 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Svært at etablere fast dagsrytme

Kære Helen

Vores lille Frederik er nu blevet 6 måneder :-) I takt med at han får mere og mere skemad, forsøger jeg at etablere og fastholde en nogenlunde fast dagsrytme/rutine. Men det er rigtig svært... For Frederik sover og spiser i øjeblikket ret meget som vinden blæser.

De største udfordringer i øjeblikket er:
- Frederik vågner tidligt (mellem 5 og 6) og er ekstrem svær at få til at sove videre. Det betyder ofte, at formiddagsluren kommer til at være meget tidligt på dagen, og de andre lure tilsvarende.
- Frederik er blevet rigtig svær at få til at falde i søvn særligt om eftermiddagen og aftenen (efter en god lang periode), hvor det har været ret nemt
- Frederik bliver træt efter ca. 2 timers vågentid, og da han samtidig ikke tager så lange lure i løbet af dagen, er han som oftest rigtig træt allerede ved 18:30 tiden om aftenen.

Frederik er netop blevet målt og vejet (forsinket 5 mdr's undersøgelse); han vejer 9 kg. og måler 72 cm, så han er en pænt stor dreng :-). Han har en stærk ryg og bevæger sig godt omkring/roterer rundt om sig selv. Er lige så stille og roligt gået i gang med at trille fra mave til ryg. Kan endnu ikke sidde selv. Er i gang med nye høje lyde (DA-DA-DA!, A-DE! osv.)

Så det, jeg gerne vil have dine bud på, er, hvordan vi kan arbejde med at få etableret en mere fast rytme - både for Frederiks og hans forældres skyld :-)

En gennemsnitsdag (som altså varierer meget) ser nogenlunde sådan ud:

Mellem 5 og 6: Frederik vågner pludrende, får flaske (drikker mellem 100-150 ml)., og puttes til at sove videre, det lykkes dog sjældent, og jeg bruger så 30-45 minutter på at vugge ham videre i søvn (hvilket ikke er holdbart, tænker jeg?)

Mellem 6:30-7: Frederik sover måske 30-40 minutter

Ca. 7:30: Morgenmad, lige ...

Annonce

... nu øllebrød med sveskemos, spiser mellem 5 skefulde og 3/4 dl., vand af kop

Ca. 9: Flaske, drikker 150-200 ml, og puttes til formiddagslur (den lur, han som regel er nemmest at få til at sove), sover 45-90 minutter

Ca 11: Grøntsagsmos med lidt findelt kød, spiser ca. 1/2 - 3/4 dl., vand af kop, er på ingen måde interesseret i fingermad (f.eks. agurkering)

Mellem 12-13: Flaske, drikker ca. 200 ml, puttes til middagslur, sover 45-90 minutter (oftest max 1 time)

Ca. 14: Frugtmos, vand af kop

Ca. 15: Flaske, drikker ca 100 ml

Ca. 16: Puttes til eftermiddagslur, svær at få til at sove, sover ca. 30 minutter

Ca 18: Aftensmad: Grøntsagsmos med lidt findelt kød, spiser ca. 1/2 dl., vand af kop

Ca. 19: Flaske, drikker 150-200 ml, puttes, svær at få til at sove

Ca. 23: Flaske i søvne, drikker ca. 150-200 ml

Jeg vil meget gerne høre dine tanker ift. dagsplanen - er det noget, vi kan gøre anderledes? Jeg er særligt frustreret over at skulle bruge så lang tid på at få Frederik til at sove videre om morgenen. Skal jeg i stedet tage ham op kl. 6 (hos os starter dagen først der), hvis han er tilfreds med at ligge og pludre indtil da, og så acceptere at han så skal sove igen allerede ved 8-tiden?

Er det 'normalt' at et barn på 6 mdr. kun kan være vågen ca. to timer mellem sine lure?

Og er der noget, vi kan gøre anderledes for at gøre det nemmere for Frederik at falde i søvn eftermiddag og aften (der er ingen tvivl om, at han er træt). Han er begyndte at tage nogle gevaldige skrigeture om aftenen, hvilket er helt nyt for os :-(

Til sidst vil jeg lige nævne, at længden af Frederiks lure er den samme, uanset om han sover hjemme eller i barnevogn i bevægelse.

Jeg glæder mig til at høre fra dig!

Bedste hilsner fra
Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder