Svar: Lur i vuggestuen - 13 mdr.
14. august 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt og det kunne faktisk godt lyde som om at jeres datter ville have glæde af også at få en formiddagslur - i hvert fald lidt endnu :)
Jeg synes derfor, det er en god idé at tale med vuggestuen om, hvorvidt de kan putte hende til formiddagslur også. Det vil så nok betyde, at I skal aflevere hende lidt tidligere, så hun kan nå at være i vuggestue lidt, før hun så skal puttes til lur sammen med de andre børn omkring kl 9… Grunden til at de i vuggestuen ikke putter hende er måske, fordi hun ikke virker parat, når hun afleveres der, hvor mange af de andre børn skal til at sove… Hun kan stadig godt sove til kl. er ca. 7, komme op, få morgengrød og så blive afleveret senest kl 8...
I må gerne en overgang give hende flaske med kogt vand/kamillete sen aften, da I mærker at dette giver en større ro til natten og at hun sover bedre. Det er dejligt, det har I alle brug for. Vær dog opmærksom på, at hun ikke bør ligge ned, når hun får flasken, da det kan give tilbageløb til det eustakiske rør i øret og medvirke til mellemørebetændelse. Prøv derfor at sætte hende lit op, tag hende gerne op på armen og giv hende flasken der og put hende så tilbage i seng bagefter.
Stille og roligt kan I trappe flasken sen aften ud, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære den. I må gerne med den alder hun har nu introducere en puttebamse, putteklud eller lignende, som skal følge hende hele dagen og også puttes med i løbet af dagen, hun skal have den hos sig i bilen osv. Og stille og roligt kan den så erstatte flasken og give hende ekstra tryghed og ro.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske