Svar: Lur i vuggestuen - 13 mdr.

14. august 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lina

Tak for dit brev :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt og det kunne faktisk godt lyde som om at jeres datter ville have glæde af også at få en formiddagslur - i hvert fald lidt endnu :)

Jeg synes derfor, det er en god idé at tale med vuggestuen om, hvorvidt de kan putte hende til formiddagslur også. Det vil så nok betyde, at I skal aflevere hende lidt tidligere, så hun kan nå at være i vuggestue lidt, før hun så skal puttes til lur sammen med de andre børn omkring kl 9… Grunden til at de i vuggestuen ikke putter hende er måske, fordi hun ikke virker parat, når hun afleveres der, hvor mange af de andre børn skal til at sove… Hun kan stadig godt sove til kl. er ca. 7, komme op, få morgengrød og så blive afleveret senest kl 8...

I må gerne en overgang give hende flaske med kogt vand/kamillete sen ...

Annonce

... aften, da I mærker at dette giver en større ro til natten og at hun sover bedre. Det er dejligt, det har I alle brug for. Vær dog opmærksom på, at hun ikke bør ligge ned, når hun får flasken, da det kan give tilbageløb til det eustakiske rør i øret og medvirke til mellemørebetændelse. Prøv derfor at sætte hende lit op, tag hende gerne op på armen og giv hende flasken der og put hende så tilbage i seng bagefter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt kan I trappe flasken sen aften ud, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære den. I må gerne med den alder hun har nu introducere en puttebamse, putteklud eller lignende, som skal følge hende hele dagen og også puttes med i løbet af dagen, hun skal have den hos sig i bilen osv. Og stille og roligt kan den så erstatte flasken og give hende ekstra tryghed og ro.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor