Putning 2 år

15. august 2014

Kategori:
Alder:
2 år

Putning 2 år

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at få lidt råd angående putning. Min pige er nu 2 år og så kvik og dejlig. Efter sommerferien har det været lidt hårdt for hende at være væk fra mig. Og det er svært at starte i vuggestue. Hun er meget morsyg. Og kysser og knuger mig og sidder hos mig det meste af tiden. Og det er dejligt nok og hun får lang snor og masser af tid sammen med mig, da jeg arbejder deltid og har en del hverdagsfri. Vi afleverer sent og henter tidligt og har altid gjort det.

Hun vil kun have det er mig der putter for tiden, så det har jeg gjort. Indtil nu har det taget ca 45 min til 1 time. Men det tager længere og længere tid og nu minimum halvanden time. Hun er ikke længere interesseret i at læse bøger i sengen og synge sange. Sikkert fordi hun ved at det fører til at hun skal sove. Jeg bliver altid på værelset til hun sover dybt. Nu vil hun lege og kigge ud af vinduet og stable bøger osv og det er hele tiden en balancegang at få det til at gå uden at det ender med at hun bliver rigtig ked af det og så bliver det først svært. Jeg har klaret den uden gråd fordi jeg har givet hende forskellige alternativer såsom: nu slukker vi lyset.. Vil du sidde på mor eller over i sengen og så efter lidt tid vil du have dyne på eller oven på dynen osv.. Og det er efter lang tid uden for sengen. Så bliver der krammet i sengen og snakket lidt og så videre derudaf, Og så går det. Det føles forkert at hun får lov at styre situationen så meget. På den anden side kan jeg ikke lide at hun græder sig i søvn, og synes hun fortjener lidt ekstra snor. Dette også fordi vi har haft et par nætter med noget der ligner natterædsel i forbindelse med ...

Annonce

... vuggestuestart..

Hvordan får vi kortet puttetiden ned på en god måde? Hun ligger stadig i en tremmeseng og jeg vil nu købe en juniorseng til hende i stedet. Det tror jeg hun vil synes er hyggeligt. Må man ligge sig i sengen med hende når hun skal puttes, eller er det uhensigtmæssigt mht senere på natten?

Efter et par timer vågner hun og kalder på mig, jeg kan som regel ligge hende igen, men det er kun hvis det er mig der går op. Så går der gerne en time og så kommer hun ind til mig og sover der resten af natten og det er fint og dejligt. Dette har dog også rykket sig så jeg tit må ligge mig inden jeg er klar til at gå i seng. Kan jeg gøre noget for at skubbe det til senere på natten?

Et andet problem i alt det her er at nu er jeg startet arbejde igen og har 8 nattevagter om måneden. Og så har farmand problemet og det ender med iPad og leg i stuen, for hun er helt opløst når hun opdager jeg ikke er der. Det er så synd for dem begge to og jeg har det elendigt når jeg tager afsted. Jeg tænker at det er bedst hvis det er ham der putter de dage, selvom det er svært for ham?

Hendes middagslur afhænger meget af hvordan aftenen er gået. For det meste sover hun fra kl 11.30-13 men også tit til kl 14 og 14-30 og så bliver det virkelig sent om aftenen. I vuggestuen går det nemt, men herhjemme er det ofte en langsommelig process ogås at få hende til at sove til middag. Jeg er begyndt at gå tur med hende i klapvognen og så falder hun hurtigt i søvn. Men det er jo lidt "snyd". :)

Jeg putter hende ca kl 20 når hun er vågnet kl 13 og så sover hun altså først kl 21.30. Tidligst

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig Helen.

Med venlig hilsen

MorJulie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre