Svar: Søvn efter 3 måneders vaccination
14. august 2014
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hmm… Min umiddelbare tanke er, at der ikke burde være sammehæng mellem vaccinationen og jeres datters ændrede søvnvaner. Forklaringen skal måske findes i, at I har været på ferie, og hun har fået en masse ekstra stimuli, som har trættet hende lidt ekstra og derudover, så er hun blevet ældre og hendes søvnvaner, kan helt naturligt ændre sig.
Som du beskriver det, så sover hun 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en kort lur om eftermiddagen og det lyder helt perfekt for hendes alder. Gennemsnittet er 15 timers søvn i døgnet og det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover ca 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen. Jeres datter sover mere - dagssøvnen er fin, men hendes nattesøvn er meget lang - nattesøvnen går nærmest over i formiddagsluren, men hun vågner, får bryst og sover videre og lyder til at trives…
I skal naturligvis være opmærksomme på, om I synes, at hun begynder at virke sløv - hvis I har fornemmelsen af dette, så skal hun tjekkes af lægen. Og hun må ikke sove så meget, at det går ud over hendes indtag af mælk! Nu er det nogle dage siden at I har skrevet til mig og hvis hun stadig sover ligeså meget og I er urolige for det, så er det helt okay og en god idé, at I ringer og drøfter det med jeres læge.
Og ja - der skal naturligvis være perioder, hvor hun er vågen, aktiv, pludrer, tumler rundt, bruger sin krop. Hun er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby og det er vigtigt at I hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt, når hun er vågen. Hun skal naturligvis have sin søvn, men hun skal også aktiveres:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske