Brev:
Vil ikke sove i egen seng - 16 mdr.
14. august 2014
Alder:
16 mdr.
Vil ikke sove i egen seng - 16 mdr.
Hej Helen.
Jeg har virkelig brug for din hjælp til putning af min søn på 16 mdr.
Problemet er at han ikke vil sove i egen seng, og nu bliver mere og mere ulykkelig for hver dag, når han skal puttes.
Da han blev 6 mdr flyttede vi ham fra vugge i soveværelse til sin egen seng på børneværelset, lige overfor soveværelset.
Putteritualet har hele tiden været det samme; vi ruller gardinet for vinduet sammen og siger "godnat sol", siger godnat til Peter Plys, som hænger over sengen, ligger ham ned i sengen og siger "godnat", og forlader børneværelset. Han puttes med sutteklud og bamse. Fra 6-9 mdr fungerede dette fint.
Da han blev 9 mdr begyndte han at vågne ved 5-6 tiden om morgenen, hvor jeg så hentede ham og lagde ham i vores seng, hvorefter han sov videre til kl 8-9, hvilket vi syntes var skønt. Fra 9 til ca 13 mdr begyndte han at vågne tidligere og tidligere på natten, for til sidst at vågne 1/2 time efter putningen og græde utrøsteligt indtil han kom ind i vores seng.
Et par enkelte timer i vores seng er okay, men en hel nat er for meget, idet jeg sover meget dårligt, fordi han ligger så uroligt. Jeg vil derfor meget gerne have vores seng i fred for tumling.
I sidste 3 mdr har vi ikke kunnet putte ham i sin egen seng, men har stort set måtte ligge ham direkte i vores seng. Dette gik fint i starten, men nu er han igen begyndt at græde ved putningen, og vi ved ikke længere hvad vi skal gøre.
Mønsteret har været det samme hele tiden; han græder når vi forlader rummet efter putningen, men hvor han i starten stoppede efter kort tid og faldt til ro, blev gråden mere og mere længerevarende, hvor vi så til sidst opgav og lagde ham i vores seng. Han falder til ro, når vi går ind til ham for at berolige, men starter forfra mere intenst, når vi går igen.
I de sidste par uger har det været helt galt, og jeg har været nødt til at gå i seng og ligge ved siden af ham i dobbeltsengen for at han ville sove. Og jeg er ærlig talt træt at skulle gå seng kl 19, hvor han puttes, for at han kan sove. Især fordi han ofte først sover kl 20/20.30 og så er min aften væk. Han sover til ca kl 7-8 om morgenen. Han sover middagssøvn 1 gang dagligt i ca 2-3 timer.
Jeg har virkelig brug for din hjælp til at få genetableret en god putning af vores søn i egen seng, så vi kan få regelmæssighed genskabt.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor