Svar: Græder før hun falder i søvn
11. august 2014
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er helt sikkert flere ting, som du kan overveje og som måske vil hjælpe jer videre.
For det første, så er det rigtig vigtigt at du ved, hvad du kan forvente nu. Det er f.eks. helt normalt at din datter først sover til natten, når klokken er 22 om aftenen. Det hører alderen til og det ændrer sig igen, når hun bliver ældre.
Du skriver at hun sover 11-12 timer om natten og at det er som det skal være - faktisk ikke helt:) Din datter har brug for ca 15 timers søvn i døgnet og hvis hun sover så lang en nattesøvn, så vil hun om dagen ikke sove mere end måske 3-3.5 time og det er måske for lidt. Du prøver naturligt at putte hende, for at få hende til at sove mere, men det lykkes ikke og dagen bliver derfor frustrerende for jer begge. En del af det at hun har svært ved at overgive sig til søvnen om dagen, kan meget vel hænge sammen med at hun sover for lang en nattesøvn.
Mit forslag til dette vil derfor være at du står op med hende om morgenen, så dagen starter senest kl 7.30-08 og ikke først mellem kl 9-10… Hvis I kan stå op til et fast tidspunkt om morgenen, som ikke ligger senere end kl 08, så har du en god mulighed for at få kørt lidt rytme ind for resten af dagen. Du bør arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen.
Det er vigtigt at hun får mælk som en fast del af sit putteritual. Du kan lægge dig med hende og give hende flasken liggende, eller du kan amme hende i søvn. Hvis hun så vågner efter 20 minutter, så kan du give hende lidt mælk igen og på den måde få hende fyldt lidt ekstra op, hvorefter hun så måske vil kunne sove lidt videre. Putter du hende i barnevognen, må du gerne give hende flasken imens hun ligger der, så hun oplever at falde i søvn i sin vogn og ikke oplever at blive flyttet fra din favn og ligge et andet sted, hvilket naturligt vil være utrygt for hende.
Du skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner eller tro at det er forkert at lade hende falde i søvn med bryst eller flaske i munden. Det er langt at foretrække fremfor at hun skal græde i 45 minutter.
En fast rytme for dagen vil hjælpe hende til at kunne overgive sig til søvnen. Det vil hjælpe dig med at finde ud af, hvornår hun egentlig er putteklar, så du ikke får hende puttet alt for tidligt eller alt for sent. Det er vigtigt at puttetidspunktet er rigtigt. Hun skal ikke være vågen i mere end 2-3 timer mellem hver lur og det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at sove 4.5-5 timer samlet i løbet af dagen og så ca 9.5-10 timers nattesøvn f.eks. fra kl 22 til 07.30.
En skitse for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får en ekstra amning, når dagen starter og hun hjælpes her med at vågne stille og roligt op.
Formiddag: Ammes eller flaske og hun puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes evt. lidt smagsprøver af lidt grød. Måske er det for tidligt, måske er hun parat. Det skal være ganske lidt - 4-5 skefulde til max 0.5 dl. Vand af kop.
Ammes eller flaske og hun puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes eller flaske
Puttes til dagens 3. lur - nogle gange vil den ligge så sent på dagen, at det er en tidlig aftenlur, den kan f.eks. godt ligge mellem kl 18-19. Hun kan godt have behov for en lille ekstra amning før denne putning.
Aften: Vågen og aktiv det meste af aftenen. Vil ofte gerne ammes hyppigt.
Sen aften: Ammes eller tilbydes flaske og putte til natten f.eks. først kl 22.
Nat: Ammes eller flaske en gang i løbet af natten. Så hun f.eks. får mælk kl 22, kl 02 og kl 06…
Ud over at skabe en fast rytme, med fast stå op tid og faste tider hele dagen igennem, så er det rigtig fint at du forsøger at skærme hende så hun bedre kan finde ro. Der er forskellige muligheder du kan skærme og hjælpe hende:
Bevægelse - at blive vugget, trillet med og på den måde lullet i søvn vil ofte være rigtig dejligt og meget trygt for hende. Du kan overveje om hun vil have glæde af at sove i en slyngevugge, en hængevugge, babykøje eller lignende. Det kan også være at I vil have glæde af en sansegynge, som kan hænges lavt over gulvet og med en madras, hvor hun så kan sove…
Beroligende lyde. Det kan være hverdagslyde som lyde fra vaskemaskinen, en føntørrer, rindende vand osv. vil virke beroligende på små børn. Også hvid lyd, som er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Der er tale om en ensartet blanding af lyde, som ikke indeholder nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde - lidt ligesom når du selv hvisker shh, shh, shh...
Du kan købe eller måske på biblioteket leje en CD med hvid lyd. Du kan også downloade en app eller du kan købe en bamse, som kan afspille beroligende lyde, som din datter måske vil finde ro ved.
Nærhed og varme. Det at være tæt på dig, at føle sig omsluttet, vil give tryghed. Så ja - det virker at have hende i viklen og det er rigtig godt, at du bruger den, når du kan. Det er dog vigtigt at hun stadig får mælk lige inden hun puttes i viklen, eller måske får lidt mælk, når hun sidder i viklen, ligesom hun også meget gerne må få en sut. Det at sutte virker også beroligende og kan derfor hjælpe hende.
Når man har en datter, der som jer har svært ved at overgive sig til søvnen, så kan man godt komme ind i en rutine, hvor hele dagen kommer til at gå med at lulle hende i søvn. Og det er rigtig vigtigt, at du nu er opmærksom på at hun også skal have vågne og meget aktive perioder. Det er vigtigt at du hjælper hende - netop med den faste rytme i løbet af dagen - at have perioder, hvor hun er aktiv og perioder, hvor hun skal sove.
Hun er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby og det er vigtigt, at du hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt, så hun derefter vil være mere parat til at sove. Nogle gange kan det være en god idé at lægge et bad ind mellem f.eks. formiddagslur og middagslur, fordi det for det første stimulerer hende rigtig godt og efter en times tid, vil hun måske være parat til at få mælk og blive puttet. Det kan også nogle gange hjælpe at trille hende en tur, hvor du starter med at tage kalechen på barnevognen ned og elevere ryglænet, så hun ligger let eleveret og kan kikke på verden og det I kører forbi - hun sover ikke med det samme, måske vil hun ligge og kikke, blive fyldt op med indtryk, have brug for sin mælk og så falde i søvn. Det kan være en ny måde for jer at sove på i løbet af dagen og du kan kombinere det med at du måske kan få handlet eller bare komme lidt ud:)
Det er, som du skriver, netop vigtigt at I kommer væk fra alt det slatsoveri og i stedet arbejder på nogle længere vågne og aktive perioder og derefter også nogle længere søvnperioder og som sagt starter det med at du afkorter nattesøvnen, står tidligere op og forsøger at skabe mere fast rytme for dagen - og naturligvis imødekommer hendes behov for at blive bevæget, skærmet osv. og den alder hun jo har nu.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at du har fået lidt idéer til, hvordan du kan komme lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske