Brev:
Græder før hun falder i søvn
11. august 2014
Alder:
4 mdr.
Græder før hun falder i søvn
Hej Helen.
Jeg har en datter på 15 uger som græder før hun falder i søvn og har generelt svært ved at overgive sig. Hun skal skærmes med en stofble for øjnene el også skal der være helt mørkt i rummet.
Hun græder 5-45 min hver gang. 0ftest mindst ved putningen til natten da der er mest mørkt der.
Hun havde en lang, hård fødsel og ville fra start ikke ligge selv, så fra dag et har jeg haft hende på brystet, i armene el ammet hende i søvn.
Efter en måneds tid var det ikke nok ,så jeg begyndte at gå rundt og rokke hende i armene til musik el gå med hende i en strækvikle. hvilket virker, men stadig først efter 5-45 min gråd.
Mine arme og ryg kunne ikke holde til alt det slæberi, da hun også i søvne hvert 10 min nogen gange kunne der gå 30 min, skulle op og gå rundt og rokke for at fastholde hende i søvnen.
Barnevognen ville hun indtil for en måneds tid siden, bare den ikke stod stille, men det er mere held end forstand nu. og hvis hun falder i søvn vågner hun efter maks 40 min, selvom der bliver trillet, nusset mm for at hjælpe hende videre i søvnen.
Efter aftale med sundheds pl. valgte vi at tage kampen for snart 3 uger siden med at få hende væk fra armen og ind i sengen sammen med mig. men i sengen sover hun maks 40 min , da hun hang på armen kunne jeg rokke hende videre i søvnen.
Hun har aldrig prøvet at sove uden mig el sin far ved sin side (udover barnevogn) og vi går ikke ind for at lade hende ligge selv og græde.
Hun har hele tiden sovet med mig om natten uden problemer, vågner og får flaske 1 gang, ellers ammer jeg også et par gange liggende i løbet af natten (hun bruger også brystet som sut) alm sut vil hun ikke. men der er også helt mørkt i soveværelset så det skærmer hende jo også lidt, og hun vil også først sove til natten når det er mørkt ved 22 tiden.
Så det er putningerne om dagen der er det hårdeste, og der er mange af dem, da hun ofte ikke er glad og udhvilet i mellem dem pga sjatsoveri. så ofte er det 5-6 putninger før den til natten
Spørgsmålet er så, tager hun skade af at græde så meget før hun falder i søvn?
(hun er omsluttet af mine arme og helt tæt på mig) det er vildt hårdt for mig at høre på men sådan er det jo bare.
Og hvordan hjælper jeg hende videre i søvnen? når jeg nu ligger tæt op ad hende hele tiden, brystet som regel ved munden så hun kan sutte hvis hun vil, hvilket hun gør engang imellem og på den måde kan sove videre efter de der 40 min, jeg har en fast hånd på hendes bryst og siger shyyy shyy mm . Har prøvet at svøbe, det er ikke et hit.
Har læst rundt i flere måneder herinde og kigget dine svar til andre med søvnproblemer, men synes ofte det er noget med at være klar til at lulle babyerne videre til næste søvnfase med rokken, shyyy shyy og andet men nu ligger jeg jo med hende hele tiden og er på med det samme så det undre mig hun har så svært ved det.
Hun falder i søvn til natten mellem 21 og 23 og sover så 11-12 timer så det er jo som det skal være :)
En gang om dagen går jeg en tur med hende i viklen for at hun kan få en lidt længere søvn, men det er også hårdt for min ryg efter et par timer.
Håber du kan finde hoved og hale i det og har et par gode råd
Hilsen
en snart bekymret mor