Svar: 8-9 måneders separationsangst og søvnkvaler
11. august 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har købt flere af mine bøger - når jeg er på babymesse, eller hvis man køber bøgerne på BogForum, så vil der ofte være mængderabat, men desværre ikke i den normale handel:)
Jeres datter er ganske rigtigt igang med separationsfasen. Når børn øver selvstændighed og dermed øver sig i at adskille sig fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. Det ser man ofte ved at de søger brystet lidt ekstra, de vil gerne putte lidt mere - man ser det ofte om aftenen, når de skal sove. De har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at give slip på dagen og alle oplevelserne og de søger ekstra fysisk kontakt.
Når børn i denne alder skal sove om aftenen vil de således helst ikke ned i seng, de græder, protesterer, har ofte brug for at sidde lidt længere tid på skødet, blive holdt i hånden osv. Og når de så endelig sover, så sover de ofte meget uroligt. De drømmer rigtig meget, får sig lagt i stillinger, som de ikke mestrer at komme væk fra. Nogle gange er man nødt til at tage dem op, trøste dem, evt. give dem lidt ekstra mælk, andre gange er det bedre at hjælpe dem med at blive lagt ned i en god stilling igen, få dynen over sig, blive kærtegnet osv. og på den måde lullet videre i søvnen.
Også om dagen kan søvnen være en udfordring - gennemsnitligt vil børn i denne alder have brug for ca 14 timers søvn i døgnet, men ofte sover de lidt mindre i denne alder. De vil ikke sove, de vil opleve og de kæmper mod søvnen. Det er som om at dagen ikke skal soves væk… Men de har rigtig meget brug for deres søvn og det er rigtig vigtigt at I hjælper jeres datter med at sove to lure dagligt.
Jeg kan godt forstå hvis I nogle gange tænker, at I er nødt til at være meget fleksible og lade hende sove, når hun endelig sover, men med den alder hun har, er det rigtig vigtigt at I hjælper hende til en fast rytme. Jo mere fast rytme hun har, jo større sandsynlighed er der for, at hun føler sig parat til at sove, når hun bliver puttet og derfor også falder i søvn - og det er rigtig vigtigt at rytmen ikke skrider, for så er det at I oplever, at hun pludselig først kan sove kl 23 eller måske en dag helt springer en lur over og det går ikke, for så bliver hun overtræt og får endnu sværere ved at sove og sover også dårligere - og derfor er en fast rytme lige nu vigtigt.
Det betyder at I skal holde fast i et fast stå op tidspunkt hver dag - uanset hvad tid hun er gået i seng. Jeg vil anbefale at I står op, så hun tilbydes morgengrød senest kl 7.30 hver dag. Hun skal have mange små måltider dagen igennem og hun skal sove formiddagslur og middagslur hver dag. Ofte fungerer det bedst med en kort formiddagslur og en lang middagslur - men sover hun den længste lur først, er det okay.
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske blot 45-60 minutter og det er helt okay.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Tilbydes en banan og ammes og puttes til middagslur kl ca 13-13.30, hvor hun gerne må sove 2 timer, hvis hun kan.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, lidt rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker og også moset mad og mad til hånden. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet kl ca 19.30-19.45, vand eller mælk af kop og får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten: Ammes rigtig godt og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Ved at sikre hende en fast rytme i løbet af dagen, med faste sovetider, stå op tider og faste tidspunkter for mad, så hjælper I hende til at sove bedre og have lettere ved at overgive sig til søvnen - det kræver dog lidt tid og lidt tålmodighed og at I er helt konsekvente og holder rytmen uanset om det er hverdag eller weekend:)
Derudover så kan I overveje at lade putteritualet forgå i samme værelse. Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra forældrene, som jo er særligt svært for hende lige nu. Så når man vælger at lave halvdelen af ritualet i et værelse og derefter går ind og putter i et andet værelse, så er der en risiko for, at jeres datter oplever det at blive flyttet som noget der ikke er rart - også selvom du flytter hende fra eget værelse til dit værelse. Samtidig er der en risiko for at hun vågner for meget op undervejs i putteritualet. Du kan derfor overveje at holde putningen til et sted - enten i hendes værelse eller i soveværelset i håb om at hun så bedre kan overgive sig til søvnen og er tryg ved at skulle sove.
Jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske