Baby tre uger er urolig efter spisning, evt. reflux

11. august 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Baby tre uger er urolig efter spisning, evt. reflux

Kære Helen

Vi har en dejlig lille pige på knapt fire uger, der er flaskebarn.

Hun havde for to uger siden hård mave, og vi opstartede 2 x 1,5 ml Lactulose samt udelukkende syrnet modermælkserstatning (grøn allomin).

Vi har efterfølgende trappet ud af Lactulosen, således at hun ikke får det mere. Endvidere giver vi nu kun en flaske grøn allomin morgen og en aften. Resten af tiden får hun Nan ha, da det også skulle være mildt for maven. Hendes afføring er rigtig fin på denne måde, så det er dejligt.

MEN – hun har den sidste uges tid således fået rigtig mange sure opstød efter hver flaske (både grøn allomin og Nan ha). Hver gang hun har spist, er hun urolig i ca. to timer efter (og så er det jo efterhånden tid til næste flaske). Hun får gylp og gennemsigtig væske op i munden, hun ”rømmer sig” / ”væser” / ”hoster”, laver flitsbue med hele kroppen og får ikke sovet. Jeg har forsøgt at give hende flasken i mere oprejst position, jeg har eleveret hoved-delen af hendes vugge, jeg har givet hende mindre måltider (ca. 100 ml. pr. gang), jeg har bøvset hende tre gange per flaske, og endeligt sidder jeg med hende oprejst i ½ time efter hver spisning. Ligeså snart jeg lægger hende ned, bliver hun ...

Annonce

... dog alligevel urolig og gylper lidt op. Som du nok kan høre, bliver det ikke til meget søvn for hende (eller mig), og hun er utilpas. Hun tager dog stadig fint på osv.

Selvom hun ikke gylper store mængder op, har jeg overvejet, om hun kan have reflux? Vores første barn gylpede også (det gør de fleste vel i større eller mindre grad), men havde faktisk ikke ubehag ved det, så jeg er helt på bar bund igen ☺. Er ovenstående symptomer normale, eller skal der gøres lidt ved det?

Jeg har læst, at man kan få noget særlig modermælkserstatning til reflux på apoteket (Enfamil). Ville det være en idé at prøve, eller er det ikke relevant? Er der anden modermælkserstatning, der kan anbefales mod sure opstød / smågylp.
Hvis det er nødvendigt at gå væk fra grøn allomin igen pga citronsyren der er tilsat, må hun jo bare få en lille dosis Lactulose igen for ikke at få hård mave. Jeg ved ikke de to flasker grøn allomin virkelig kan give for meget mavesyre hele døgnet?

Mit spørgsmål er egentlig samlet set: Hvilken kombination af modermælkserstatning(er) og evt. Lactulose eller anden behandling vil du anbefale?

Sikke en smøre! Håber du har nogle garvede sundhedsplejerske-råd ☺

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.