Brev:
Baby tre uger er urolig efter spisning, evt. reflux
11. august 2014
Alder:
1 mdr.
Baby tre uger er urolig efter spisning, evt. reflux
Kære Helen
Vi har en dejlig lille pige på knapt fire uger, der er flaskebarn.
Hun havde for to uger siden hård mave, og vi opstartede 2 x 1,5 ml Lactulose samt udelukkende syrnet modermælkserstatning (grøn allomin).
Vi har efterfølgende trappet ud af Lactulosen, således at hun ikke får det mere. Endvidere giver vi nu kun en flaske grøn allomin morgen og en aften. Resten af tiden får hun Nan ha, da det også skulle være mildt for maven. Hendes afføring er rigtig fin på denne måde, så det er dejligt.
MEN – hun har den sidste uges tid således fået rigtig mange sure opstød efter hver flaske (både grøn allomin og Nan ha). Hver gang hun har spist, er hun urolig i ca. to timer efter (og så er det jo efterhånden tid til næste flaske). Hun får gylp og gennemsigtig væske op i munden, hun ”rømmer sig” / ”væser” / ”hoster”, laver flitsbue med hele kroppen og får ikke sovet. Jeg har forsøgt at give hende flasken i mere oprejst position, jeg har eleveret hoved-delen af hendes vugge, jeg har givet hende mindre måltider (ca. 100 ml. pr. gang), jeg har bøvset hende tre gange per flaske, og endeligt sidder jeg med hende oprejst i ½ time efter hver spisning. Ligeså snart jeg lægger hende ned, bliver hun dog alligevel urolig og gylper lidt op. Som du nok kan høre, bliver det ikke til meget søvn for hende (eller mig), og hun er utilpas. Hun tager dog stadig fint på osv.
Selvom hun ikke gylper store mængder op, har jeg overvejet, om hun kan have reflux? Vores første barn gylpede også (det gør de fleste vel i større eller mindre grad), men havde faktisk ikke ubehag ved det, så jeg er helt på bar bund igen ☺. Er ovenstående symptomer normale, eller skal der gøres lidt ved det?
Jeg har læst, at man kan få noget særlig modermælkserstatning til reflux på apoteket (Enfamil). Ville det være en idé at prøve, eller er det ikke relevant? Er der anden modermælkserstatning, der kan anbefales mod sure opstød / smågylp.
Hvis det er nødvendigt at gå væk fra grøn allomin igen pga citronsyren der er tilsat, må hun jo bare få en lille dosis Lactulose igen for ikke at få hård mave. Jeg ved ikke de to flasker grøn allomin virkelig kan give for meget mavesyre hele døgnet?
Mit spørgsmål er egentlig samlet set: Hvilken kombination af modermælkserstatning(er) og evt. Lactulose eller anden behandling vil du anbefale?
Sikke en smøre! Håber du har nogle garvede sundhedsplejerske-råd ☺
Venlig hilsen