Svar: Vil pludselig ikke sove middagslur

11. august 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Jeg tror de fleste vil være enige om, at din datter skal have sin middagslur, når hun ikke er ældre end hun er - også selvom hun nu sover bedre om natten og selvom hendes søvnbehov generelt er mindre end gennemsnittet.

Derfor tænker jeg, at du skal prøve at skabe så fast en rytme som muligt, så hun stadig kommer op til fast tid hver morgen uanset hverdag eller weekend - hvis hun stadig har tendens til at vågne tidligt, så skal du måske udnyttet dette, for at sikre, at hun så er mere parat til at sove til middag, selvom det kan være hårdt at skulle tidligt op… Og derudover holde fast i samme puttetidspunkt hverdag og weekend. Dette for at hendes indre ur ikke skrider, men så du holder fast i fornemmelse af træthed og behov for at sove.

Måske har hun brug for hjælp til at overgive sig - det er en god idé at trille en tur med hende, men hvis det ikke virker, så skal du måske i stedet prøve med nogle rutiner indenfor. Det kan være en god idé at give hende et lille måltid, før hun puttes, det kan f.eks. være en banan og en kop lun mælk. Det at drikke lidt lun mælk kan i sig selv nogle gange give ro og gøre at hun så bedre kan ...

Annonce

... overgive sig til søvnen og du kan derfor prøve om en drypfri kop med lidt lun mælk vil virke. En drypfri kop vil hun kunne drikke af, selvom hun ligger i sin seng eller i barnevognen.

Du må også gerne spille noget musik, eller du kan sætte dig og læse en bog højt eller lægger dig sammen med hende i dobbeltsengen for på den måde at se om du kan signalere at det er tid til ro og tid til at ligge i sengen - men det kan godt være at hun er for aktiv til det. Du er nødt til at forsøge dig frem:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja - så er jeg helt enig med dig i at du er nødt til at give det tid. Din datter reagerer på alt hvad hun oplever og er en meget opmærksom pige, som på mange måder er rigtig meget på. Og det påvirker hendes søvn og evne til at overgive sig til søvnen. Det er dog også sådan, at selvom hun i uger pludselig kan signalere, at hun ikke vil sove til middag i weekenden, så kan hun efter måske 3 uger pludselig godt vise behov for det igen. Derfor er du nødt til at holde fast i at søvnen er vigtig med den alder hun har og at det stadig er for tidligt at springe luren over, for at se om det ikke pludselig vender igen.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger