Svar: Vil pludselig ikke sove middagslur
11. august 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Jeg tror de fleste vil være enige om, at din datter skal have sin middagslur, når hun ikke er ældre end hun er - også selvom hun nu sover bedre om natten og selvom hendes søvnbehov generelt er mindre end gennemsnittet.
Derfor tænker jeg, at du skal prøve at skabe så fast en rytme som muligt, så hun stadig kommer op til fast tid hver morgen uanset hverdag eller weekend - hvis hun stadig har tendens til at vågne tidligt, så skal du måske udnyttet dette, for at sikre, at hun så er mere parat til at sove til middag, selvom det kan være hårdt at skulle tidligt op… Og derudover holde fast i samme puttetidspunkt hverdag og weekend. Dette for at hendes indre ur ikke skrider, men så du holder fast i fornemmelse af træthed og behov for at sove.
Måske har hun brug for hjælp til at overgive sig - det er en god idé at trille en tur med hende, men hvis det ikke virker, så skal du måske i stedet prøve med nogle rutiner indenfor. Det kan være en god idé at give hende et lille måltid, før hun puttes, det kan f.eks. være en banan og en kop lun mælk. Det at drikke lidt lun mælk kan i sig selv nogle gange give ro og gøre at hun så bedre kan overgive sig til søvnen og du kan derfor prøve om en drypfri kop med lidt lun mælk vil virke. En drypfri kop vil hun kunne drikke af, selvom hun ligger i sin seng eller i barnevognen.
Du må også gerne spille noget musik, eller du kan sætte dig og læse en bog højt eller lægger dig sammen med hende i dobbeltsengen for på den måde at se om du kan signalere at det er tid til ro og tid til at ligge i sengen - men det kan godt være at hun er for aktiv til det. Du er nødt til at forsøge dig frem:)
Og ja - så er jeg helt enig med dig i at du er nødt til at give det tid. Din datter reagerer på alt hvad hun oplever og er en meget opmærksom pige, som på mange måder er rigtig meget på. Og det påvirker hendes søvn og evne til at overgive sig til søvnen. Det er dog også sådan, at selvom hun i uger pludselig kan signalere, at hun ikke vil sove til middag i weekenden, så kan hun efter måske 3 uger pludselig godt vise behov for det igen. Derfor er du nødt til at holde fast i at søvnen er vigtig med den alder hun har og at det stadig er for tidligt at springe luren over, for at se om det ikke pludselig vender igen.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske