Sensitiv pige på 2,5 år

11. august 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Sensitiv pige på 2,5 år

Hej Helen.

Min datter Freja er nu 2,5 år. Hun har fra starten af hendes liv været en sensitiv/sensibel pige. Hun er super dygtig til at tale, super opmærksom på ALT, især lyde er hun meget opmærksom på.
Har hurtigt lært at hun bedst klarer når der bliver sat ord på ting og følelser. Har fra hun var spæd sat ord på alt omkring hende(tror også det er derfor hendes sprog er så flot).

Mit problem lige nu er at hun har det svært med at der er en ny dreng i dagplejen. I længere tid (2mdr) har der kun været hende og en jævnaldrende dreng. Har lagt mærke til at hun bedst kan med børn som er ældre end hende selv. Det er som om hun stoler mere på dem end dem, og de får lov at komme tættere på mht kram og holden i hånd. Dem som er yngre og dem på hendes egen alder er det som om hun ikke stoler helt på. Som om hun ikke ved hvordan hun bærer sig ad. Især andre børns gråd har hun det svært ved.

Til historien skal tilføjes at hendes jævnaldrende kusine har været noget af en bølle ved hende i den første del af den tid hun har leget på gulvet. (slag, kradsen, legetøj blev taget fra hende mm) Det blev så slemt med fysiske overfald på Freja at jeg måtte overvåge og afhverve for slag osv konstant når vi var sammen med kusinen. Meget hårdt, men vi fik talt med onkel og tante om det, og de blev siden opmærksomme på det, og det er blevet meget bedre (nærmest væk). Men er bange for at det var for sent, at det stadig "spøger" i Freja? At hun derfor ikke stoler på børn på hendes egen alder og derunder, fordi hun ikke ved hvor hun har dem og ...

Annonce

... om de vil hende ondt el godt?

Det som gør mig bekymret og ked af det er, at Freja er småked af det hele tiden (nu kun om formiddagen, da de er ved at køre det nye barn(på 1 år) ind hos DP. Har en dag nu her talt med hende om hvorfor hun er ked af det. Spurgte om hun ikke ville have den nye dreng der, det bekræftede hun. Jeg forklarede at han skal være i DP ligesom hende og den anden dreng, som er der, fordi hans mor - ligesom jeg - skal på arbejde. Så de skal være hos DP- mor og lege sammen. Det var som om hun bedre forstod hvad han nu skulle være der for. Fortalte hende at jeg var sikker på at den nye dreng gerne ville lege med hende og at hun måske kunne vise han de fine biler, som DP- mor har.

Næste dag sagde DP-mor at det var gået lidt bedre. Håber det hjælper at jeg hjælper hende med at sætte ord på, men er der mere jeg kan gøre?
Føler ikke altid at vores DP-mor er helt så obs. på at vores datter behøver ord på og at blive mødt blidere end mange andre børn. Hun er gammel og garvet i faget og kører meget måden "ignorer adfærd som ikke ønskes - så holder barnet op". Er bange for at hun ikke hjælper Freja ud af "angsten" i forhold til det nye barn og kommer til at fastholde hende i de dårlige tanker/følelser om det.

Har jeg ret, eller er jeg overbeskyttende? Har brug for råd/støtte i hvordan jeg bedst bærer mig ad mht at skabe tryghed for min sensible datter i nye/usikre sammenhænge.

Tak for en god side samt nogle gode bøger. Har brugt begge dele siden Freja kom til verden.

Med venlig hilsen
Frejas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far