Svar: Vågner hver time til hver anden

10. august 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil naturligvis meget gerne give lidt tanker med retur:)

For det første, så synes jeg det vil være rigtigt synd, at fjerne amningen fuldstændig fra den ene dag til den anden. Den situation I er i, skyldes jo at I forældre har fået indarbejdet nogle mindre gode vaner - og at straffe ham for det, synes jeg ikke er rimeligt…:)

For mig er det samtidig vigtigt at sige, at brystet jo er og har været en naturlig del af hans putteritual og når brystet fjernes, så er det vigtigt at sætte noget andet i stedet. Det er fint med godnathistorie, men det vil også være rigtig godt med en bamse, en putteklud eller lignende. Fordelen ved en bamse eller klud er at han styrer behovet. Han kan putte sig, trøste sig, berolige sig, nulre næse osv. når det passer ham, når han har behov for det. Den kan følge ham, når han er i vuggestue og når han skal sove andre steder og den fungerer på den måde som en substitut for jer.

Bamse eller klud skal introduceres nu - igennem hele dagen. Den skal følge ham, når han puttes, når I kører I bilen, når han er træt og ked af det. når han ammes. Så den bliver en fast del af hverdagen og dermed tryghedsgivende. Og stille og roligt tager den så mere og mere over i takt med at amningerne trappes ned og tilsidst helt ud.

Derudover så skal han have mere rigtig mad, flere måltider, mad i hånden osv. Ligesom han skal tilbydes en godnatgrød som en fast del af hans putteritual. Det sikre god ro i maven og sikre at han ikke behøver vågne fordi han er sulten. Samtidig skal han naturligvis have masser af vand hele dagen igennem, så I sikrer jer, at hans væskebehov er dækket og at han ikke behøver søge brystet om natten, fordi han er reelt tørstig.

Lige nu vil jeg faktisk anbefale at du ammer ham to gange - aften og sen aften. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Evt. lidt frugtmos. Vand af kop.

Puttes evt. til formiddagslur og sover her måske blot 40-45 minutter

Frokost 11: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, brød. Varieret frokost, som kan være varm eller kold mad. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl 12 og sover gerne et par timer

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Før aftensmad 17: tilbydes lidt forskelligt grønt, evt. lidt rester fra aftenen før, som han kan gumle på imens du gør aftensmaden klar.

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter. Der skal være mad i stykker og også ...

Annonce

... stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød kl ca 19-19.15 i køkkenet.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er flere ting, som I skal være opmærksomme på, når I ser på planen. Det er for det første vigtigt, at I starter morgenen, så han kan få morgenmad senest kl 7-7.30. Dette fordi han så kan sove en formiddagslur og dermed en middagslur, som ikke ligger alt for sent. Lige nu powernapper han om eftermiddagen og det kan godt give jer ekstra udfordringer om natten. Så længe han har brug for to lure dagligt, er det altså bedst at disse lure ligger formiddag og over middag. Hvis han ikke vågne af sig selv kl senest 7, så bør I altså vække ham, så dagen går igang…

Godnatgrøden indgår som et fast ritual og også de to amninger - aften og sen aften. Da far lyder til at være helt parat til at være der for jeres dreng og stå igennem evt. gråd om natten, så synes jeg at far skal tage over efter amningen sen aften. Det betyder at når mor ammer kl ca 23, så skal du amme rigtig godt, gerne fra begge bryster og herefter putter far og søn i dobbeltsengen og mor sover et andet sted. Far kan dermed give masser af tryghed, nærhed, fysisk kontakt, men han kan af gode grunde ikke amme. Og ja - jeres dreng vil naturligt protestere her, han har jo lært at blive ammet flere gange i løbet af natten og kan naturligt ikke lære noget nyt lige pludselig og slet ikke hvis han er utryg. Men - I ved jo at han er fyldt op med aftensmad, grød og amning gange to og far skal naturligvis være sød, kærlig og omsorgsfuld og på den måde kan I klare jer igennem nætterne og komme ind i en rytme, hvor han så lærer at undvære brystet fra midnat og til næste morgen starter med grød.

Samtidig introduceres så en godnatbamse, putteklud osv. som stille og roligt kommer til at tage mere og mere over. Når jeres dreng kan sove igennem om natten med fars nærhed, sin puttebamse/klud osv. så putte han i egen seng om aftenen og mor flytter tilbage i soveværelset - og der holdes fast i at der ikke ammes om natten. Og stille og roligt kan I så arbejde på at trappe ud af amningen sen aften og derefter ud af amningen før han puttes.

Hvis han lige nu sover bedst i slyngevuggen, så må I gerne bibeholde den, men i takt med at far tager over om natten og sover sammen med jeres dreng, så vil han naturligt skulle lære at sove uden at være i bevægelse og vænne sig til at være i en stillestående seng om natten.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med projektet!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie