Brev:
Vågner hver time til hver anden
10. august 2014
Alder:
13 mdr.
Vågner hver time til hver anden
Hej Helen,
Vi har skrevet til dig tidligere men måtte sette søvn projektet på stand by.
Intet har ændret sig i mellem tiden. Vores dreng er nu næsten 13 mdr og han vågner stadig hver time til hver anden og kan kun få ham til at sove videre ved at amme eller have ham i slynge.
Han er kommet over i vores seng da jeg så kan få mere søvn imens jeg ammer. Den første uge han sov i vores seng sov han i fem timer i streg så jeg bliver igen bekræftet at han har et stort trygheds behov.
Der er nu bare to problemer. Det første er selvfølgelig at han ikke kan falde i søvn af sig selv og vågner ofte. Det andet er at han nu er fyldt 13 mdr men jeg ammer ham (kun fra det ene bryst) i 5-10 min 5 gange om natten. Det er selvfølgelig for meget. Jeg har personligt ikke noget imod at amme. Jeg synes det er rart at vide han bliver fyldt op med tryghed. Man kan se hvor glad han er efter en lille tår.
Det er egentlig underligt at han har brug for det for han krammer og kysser ellers dagen lang.
Han er lige startet i vuggestue. Han er der fra 9.30-13 og sover kl 11.15-12.30 han har været der i en måneds tid. Det har ikke været nemt. Han er meget ked af det. Også når de putter ham. De fortæller han ikk er ked af det men at han er gal. Han skriger. De har ladet ham skrige imens de snakker med ham og kører rundt med barnevognen og fortæller at intervallerne er kortere og kortere.
Han har knyttet sig til én pædagog som nu desværre går tre uger på ferie så den næste stykke tid er nok også hård dernede.
Vi har lige været til 12 mdrs undersøgelse hvor vi talte om amning og de foreslog vi ventede med at fjerne natteamningen til han var faldet mere på plads dernede da han ville have godt af noget stabilitet.
Vi er lidt uenig herhjemme om hvad der skal ske.
Faren synes vi skal tage kampen nu og fjerne amning og lære ham at sove selv. Han ønsker vi ligger ham og siger godnat men bliver derinde og holder ham i hånden og tager ham op og holder ham tæt når han skriger for meget. Vi ved at han vil skrige enorm meget så det vil ikke være en mulighed at gå fra ham imens.
Jeg er i tvivl. Jeg vil selvfølgelig gerne at han ikke har behov for amning og at han kan sove selv. Men jeg kan ikke klare at han skal igennem sådan en skrige tur. Hverken når vi skal stoppe med amning eller når vi skal lære ham at sove. Men det virker ikke til vi kan komme udenom det? Han vil ikke selv sige fra med brystet. Han ville gerne ha det hele tiden hvis det stod til ham. Om dagen kan jeg distrahere ham. Men det kan jeg ikke om natten. Så om natten vil han skrige og blive ked af det hvis han ikk får mælk. Er det bare sådan det er?
Jeg tænker ellers man måske kan sige han må ammes hver 4 time om natten fx kl 19, 23, 3 og så forsøge at trøste ham i de andre tidsrum. Og så stille og rolig skære ned på amningen. Pt så er der intet mønster over amning om natten. Men måske skulle jeg skabe et mønster.
Kan vi putte ham i vores seng eller er det nemmest at lære ham at nu dkal han sove hvis han er i hans egen seng?
Putteritual er således:
Kl 17.45 får vi mad. Kl 18 leger han stille med hans LEGO. Kl 18.45 kommer han i bad, børste tænder, vitamin dråber og så ind i vores seng og fnidder rundt i sengen imens far læser en bog 2 gange. Derefter ammer jeg ham og så kommer han i slynge og der bliver sunget indtil han sover.
Jeg er bange for han ser vores seng som hyggestund med at fnidder og læse bøger fremfor at sove så derfor kunne det måske være en god ide at han skulle sove i egen seng? ( hans seng står i vores soveværelse).
De foreslår vi går ned på en lur sidst i august. Han sover kl 11.15 -12.30 og så igen kl 15-16.
Derudover er han ved at få to kindtænder. Og en del fortænder. Han har allerede 8 tænder. Han virker ikke generet af det om aftenen - men jeg kan ikke udelukke at det ikke gør ondt om natten - endnu en grund til jeg ikke bryder mig om han skal skrige så meget når vi stopper amning og når han skal lære at sove. Synes det er barske vilkår for så små mennesker!!
Jeg ser frem til at høre fra dig. Håber du har lidt vejledning i forhold til amning og putning.
Venlig Hilsen