Svar: Sover 30 min om dagen
7. august 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Christians mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være rigtig mange ting som spiller ind på din drengs søvn om dagen og som forklarer, hvorfor han har svært ved at sove sammenhængende. Det lyder dog som om at tryghed og det at mærke dig helt tæt på har stor betydning, for når du lægger dig med ham, så kan han faktisk godt sove en længere lur midt på dagen - og det synes jeg faktisk du skal udnytte.
Jeg ved godt du skriver at "det er uholdbart i længden", men når jeg foreslår det, så er det fordi det er vigtigt, at du påvirker hans indre ur til at fornemme behov for mere søvn midt om dagen - og det kan du netop påvirke ved at du lægger dig med ham og får ham ind i en rytme, hvor han naturligt begynder at sove mere.
Hos os voksne kører det indre ur, den cirkadiske rytme, uden større problemer, men hos børn skal det hjælpes lidt på vej. Mange ting spiller ind på denne rytme - og med den alder din dreng har nu vil f.eks. måltider også have betydning. Det er derfor en rigtig god idé at du starter op med lidt skemad, hvis ikke du allerede er begyndt og at du giver ham mad til faste tidspunkter - lige nu to gange dagligt - frokost og aften. Han skal stadig have mælk som han plejer, skemaden kommer ud over det vanlige indtag af mælk.
Du skal forsøge at skabe en rytme, hvor han får skemad, efter at have sovet en lur sammen med vand af kop og så får bryst før han skal sove igen. Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Hvis han feks. får mælk en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove særlig længe, før han så vågner og søger brystet igen.
Du må også gerne med den alder han har nu forsøge at starte dagen til nogen lunde samme tid hver dag - så morgenen starter til samme tid og han ikke nogle dage står op kl 06 og andre dage f.eks. kl 08. Det at starte dagen til samme tid vil skabe rytme for resten af dagen og du vil kunne passe hans måltider og lure ind dagen igennem. Jo mere stabil rytme, jo mere vil han begynde at fornemme behov for søvn - og dermed også kunne sove lidt længere - og jo mere vil han også fornemme mæthed og sult. Igen er det den cirkadiske rytme, det indre ur, som du påvirker.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, sover her måske kun 45 minutter
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12-12.30 - og lige nu vil det være rigtig fint at du lægger dig med ham for på den måde at holde ham sovende og vænne ham til at føle behov for en længere lur midt på dagen.
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt bare 20 minutter - har evt. behov for en ekstra amning inden.
Aften 18: Tilbydes lidt mild grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Jeg håber at dette vil hjælpe dig lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske