Opdrager du dit barn til at være venlig

7. august 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Opdrager du dit barn til at være venlig

Hej Helen.

Efter at have læst din artikel om ovenstående har jeg et spørgsmål til dig;

For hvordan finder man balancen mellem at drage omsorg for andre, men samtidig ikke at ”glemme” sig selv?

Fortiden har gjort, at jeg aldrig fik lært at mærke efter egne behov, og jeg kæmper den dag i dag stadig med dette. (Jeg skulle tage mig af min kræftsyge mor fra jeg var 3 til 9 år gammel, inden hun gik bort – og herefter blev tabet ikke bearbejdet, følelserne blev nærmere fortrængt. Det skyldtes nok tiden dengang, i dag er sorg slet ikke så stort et tabu, og man er mere ...

Annonce

... opmærksom på børn, gudskelov)

Nu er min dreng jo ikke så gammel endnu, men når vi skal til at lære ham at være venlig;

Hvordan finder jeg balancen mellem at lære ham omsorg for andre, samtidig med, at han husker egne behov? Egne behov skal ikke altid komme først, men er det så i den ”rækkefølge” et barn bør lære det?

Altså først lærer de at sætte ord på deres følelser og mærke efter, hvordan de har det indeni med en given situation for eksempel – og først senere i livet lærer de empati og omsorg?

Jeg ønsker ikke, at han bliver som jeg.

Mange tak for dine råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene