Brev:
Opdrager du dit barn til at være venlig
7. august 2014
Alder:
13 mdr.
Opdrager du dit barn til at være venlig
Hej Helen.
Efter at have læst din artikel om ovenstående har jeg et spørgsmål til dig;
For hvordan finder man balancen mellem at drage omsorg for andre, men samtidig ikke at ”glemme” sig selv?
Fortiden har gjort, at jeg aldrig fik lært at mærke efter egne behov, og jeg kæmper den dag i dag stadig med dette. (Jeg skulle tage mig af min kræftsyge mor fra jeg var 3 til 9 år gammel, inden hun gik bort – og herefter blev tabet ikke bearbejdet, følelserne blev nærmere fortrængt. Det skyldtes nok tiden dengang, i dag er sorg slet ikke så stort et tabu, og man er mere opmærksom på børn, gudskelov)
Nu er min dreng jo ikke så gammel endnu, men når vi skal til at lære ham at være venlig;
Hvordan finder jeg balancen mellem at lære ham omsorg for andre, samtidig med, at han husker egne behov? Egne behov skal ikke altid komme først, men er det så i den ”rækkefølge” et barn bør lære det?
Altså først lærer de at sætte ord på deres følelser og mærke efter, hvordan de har det indeni med en given situation for eksempel – og først senere i livet lærer de empati og omsorg?
Jeg ønsker ikke, at han bliver som jeg.
Mange tak for dine råd.