Svar: Søvn, amning og sove alene

18. juli 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med 10 måneders-dagen i dag:)

Det lyder som om, at der er sket store fremskridt hos jer - og det er rigtig dejligt. Jeg kan derfor godt forstå, at du er bange for at lave for store ændringer, fordi det naturligvis kan resultere i at I "ryger tilbage til start". Jeg tænker heller ikke, at I skal ændre alt på en gang - det vil være alt for hårdt for jeres datter, men små ændringer har også ret og en ting af gange vil helt sikkert hjælpe jer på vej :)

Det er rigtig vigtigt at I forsøger at skabe en helt fast rytme for dagen og jeg vil anbefale jer, at I forsøger at stå lidt tidligere op - eller i hvert fald holde fast i at jeres datter starter dagen ca kl 7, så hun er klar til at få morgengrød senest kl 7.30. Det at starte dagen til fast tid, vil have betydning for resten af dagens rytme og det vil hjælpe hende til både at fornemme mæthed/sult, når hun serveres mad, ligesom hun vil være parat til at sove, når hun så puttes.

Normalt vil jeg anbefale 2 amninger i døgnet med den alder hun har, men hos jer vil jeg lige nu sige at I skal forsøge med 3 amninger. Jeg vil anbefale at disse tre amninger ligger inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder altså at hun ikke længere skal ammes før hun puttes til sin formiddagslur og hun skal ikke længere ammes om natten.

Det er vigtigt at du ikke bare fjerner amningen, men at du sætter noget andet i stedet. Om formiddagen vil det være rigtig godt at hun tilbydes et mellemmåltid og herefter skal du så putte hende i barnevognen, hvor hun sover formiddagslur. Det er helt fint, hvis hun her kan sove blot 45 minutter. Når hun puttes til middag, kan du som nu lægge dig sammen med hende og her kan hun så sove en længere lur.

Hun skal altså lige nu lære at sove formiddagslur uden at få brystet og lære at sove i sin barnevogn, så hun ikke er afhængig af din favn for at kunne sove. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl 9.30 og starter med at sidde op i vognen, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Hun må gerne få en rosinbolle, lidt frugtbåde eller lignende at sidde og gumle på og hun må også gerne få en kildevandsflaske med tut eller en drypfri kop med vand, så hun kan drikke vand, hvis hun er tørstig. Du triller med hende og så lægger du hende ned, når hun tydeligt er parat til at sove.

Frokost 11.30-12: Tilbydes små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas). Vand af kop.

Tilbydes en banan, som del af ritualet, før hun puttes til middagslur og må gerne få lidt sødmælk eller vand sammen med bananen. Ammes herefter og puttes til middagslur kl ca 13.30, hvor hun så gerne må sove et par timer, hvis hun kan. Du må gerne sove sammen med hende lige nu, så du på den måde sikrer at hun sover en længere lur.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Du tilbyder også en lille smule tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefilet, ris med karry og rødspætte, boller i karry… hvad I nu kan finde på at spise. Vand af kop.

Kommer i bad og gøres klar til natten. Badet ligger godt en time før hun puttes, så har det bedst effekt og vil hjælpe hende til fysisk ro.

Tilbydes godnatgrød i køkkenet ca 19.30-19.45, vand af kop. Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 20-20.30. Hvis I følger planen som jeg har beskrevet den, så vil hun sandsynligvis være putteklar før kl 21.30 som nu:)

Sen aften eller først på natten 23-01: Når hun melder sig selv og virker til at have behov, så ammes hun rigtig godt. Prøv om du kan holde dig vågen nok til at sikre at hun tager godt fra og prøv så efter amning at putte hende lidt på afstand af dig, så hun ikke ligger lige foran mælkebaren og kan tage for sig natten igennem. Selvom du ikke føler at hun dier så meget og du ikke føler at du har så meget mælk, så får hun højst sandsynligt mere end du lige umiddelbart ...

Annonce

... tror og hendes mælkeindtag skal naturligt sættes ned og hendes indtag af rigtig mad sættes op. Hvis I følger ovenstående plan, så vil hendes behov blive rigtig godt dækket ind og hun vil ikke have behov for brystet om natten.

Hun kan naturligvis godt have behov for trygheden og nærheden og det er helt okay. Det kan være en god idé at koble hendes seng til jeres seng. Det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil gøre at hun kan ligge i egen seng, imens du ligger i din seng. Du kan altså stadig berolige hende med dine hænder og nærhed, kærtegne hende, så hun kan mærke at du er der, men stadig så I er lidt på afstand af hinanden.

Hun vil naturligvis også kunne kravle ud og putte sig ind til dig, hvis hun har brug for det og det er helt i orden. Tag en t-shirt eller lignende på, så hun ikke har fri adgang til brystet.

Det lyder som om at jeres datter er afhængig af bryst og favn for at kunne sove og derfor har det, jeg kalder for et søvnassocationsproblem.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i favn for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller har hende i jeres favn igen og igen og igen…

Du fortæller at hun nogle dage falder i søvn med brystet i munden og andre dage slipper hun og falder så i søvn. Det er vigtigt, at du nu arbejder på at hun IKKE falder i søvn med brystet i munden, men netop hver gang når dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun registrerer at hun ikke behøver brystet for at overgive sig til søvnen.

I første omgang handler det om at I øver jer om dagen og at hun starter med at sove formiddagslur uden at blive ammet. Første skridt er altså at få hende gjort tryg ved at sove, uden at få bryst og uden at være i din favn - om dagen.

Næste skridt er at hun så også lærer det om aftenen. Hun bør fortsat stadig ammes og få brystet som en del af hendes putteritual, men du skal samtidig med at du ammer hende indføre en putteklud, lidt beroligende kærtegn, godnatsang eller lignende, hvad du nu fornemmer vil være bedst for hende. Stille og roligt skal dette nye ritual tage mere og mere over og behovet for bryst og favn sættes ned.

Herefter kan du så øve at øge afstanden mellem jer lidt, så hun ikke ligger tæt i din favn, men ligger ved siden af dig og herefter kan du så måske begynde at sætte dig ved siden af hende - så hun på den måde lærer at falde i søvn ved dit nærvær, men uden den meget tætte fysiske kontakt.

Og når hun kan det, så arbejder du så på at lære hende at sove i egen seng fra starten. Sen aften må hun gerne allerede nu blive puttet over i egen seng efter du har ammet hende der, hvis du f.eks. ammer hende omkring kl 23, hvor du selv vil i seng. Men ellers vil det ritual du har fået indført med putning, godnatsang, kærtegn, putteklud osv. følge med hende, når hun om aftenen puttes i egen seng. Ritualet vil altså være det samme, men med den forskel at afstanden mellem jer, den fysiske afstand og behovet for at være i din favn nedsættes. Du er hos hende, sidder der, læser lidt, synger lidt, holder i hånd osv. hvad hun nu har brug for på sigt - det er ikke lige nu, men mellem 12-18 måneders alderen at I når til dette, så på den måde arbejder tiden også for jer:)

Der er mange ting, som spiller ind hos jer og som man kan gribe fat i. Mit forslag er at I starter med en fast dagsplan, øver at sove uden bryst og favn til formiddagsluren, skærer amningerne om natten ned og arbejder på at hun fra ca. midnat til næste morgen sover i sin egen seng tæt ved jer… Det er et skridt på vej i den rigtige retning:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!