Søvn, amning og sove alene

18. juli 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn, amning og sove alene

Hej Helen

Håber du kan hjælpe.

Vores datter på næsten 10 mdr. har altid haft meget svært ved at finde ro og falde i søvn. De første 3 mdr. startede med kolik.

Den eneste måde vi kan få hende til at sove på er enten i barnevognen, men når vi stoppe med at køre vågner hun kort efter. Da hun var helt spæd måtte vi sidde på en bold i timevis for at få hende til at sove. Hun har siden hun blev født haft meget brug for tryghed gennem bryst og da hun var spæd lå hun der nok 20 timer i døgnet. Da det var nogle meget hårde mdr. valgte vi til sidst at lægge hende i vores seng, så jeg kunne ligge ned og amme om natten. Det vil sige hun sover fast hele natten i vores seng.

Det funger "fint" ( en god nat vågner hun og ammer (sutter) ca. 4- 5 gange. Hvis hun har oplevet meget på en dag eller bare har en dårlig dag kan hun vågne alt mellem hver 20 min til hver time hele natten, hvor hun græder og jeg må give bryst. For det meste spiser hun ikke, men bruger det som en slags sut, når hun har brug for tryghed.

Hun bliver snart 10 mdr. og vi har den sidste mdr. også valgt at tage de fleste af de to middagslure indenfor både på grund af varmen, men også fordi hun sover i længere tid. Det er ikke altid man orker at gå i to timer i træk i denne varme for hun skal sove. Det gør dog jeg bare ligger inde i soveværelset i totalmørke i 2- 3 timer om dagen og jeg altid skal gå i seng sammen med hende om aften. Vi har valgt, at jeg først går i seng med hende mellem 21.30-22.30 og så vågner hun mellem 7.30 og 8 ( og sover til middag mellem 2-3 timer sammenlagt). Er det nok søvn for hende? Hun har altid kun sovet så lidt også da hun var mindre.

Vi er i gang med at børste hende og har fået af vide vi ikke må lave store ændringer før vi er færdig med det. Vi børster hende, da hun har meget svært ved at finde ro når hun skal sove og samtlige er lidt mere ...

Annonce

... følsom end andre babyer over for indtryk og mennesker etc. Børstningen samt det, at vi er blevet meget bedre til at tage meget hensyn gør, at der er længere mellem de rigtige dårlige nætter.

Men jeg tænker jeg ikke skal amme hende resten af livet! Tror kun hun spiser reelt 2-4 gange om natten resten er bare som sut.

Hun bliver 10 mdr. på mandag og er færdig med børstningen om 3 uger.. Tænker jeg gerne vil amme hende til hun er omkring 1 år.

Mit spørgsmål er, hvad gør vi?! Det vil være rart hvis hun kunne stoppe med at bruge mig som sut og hvad pokker gør vi når jeg ikke længere ammer!? Frygter det så meget!!

Og det kunne være rart, hvis jeg kunne stå op og ikke behøver at sove sammen med hende, men hvordan gør vi det? Hun kan jo ikke ligge alene i en voksenseng, når hun vågner, forsøger hun at kravle ud over (vi har forsøgt at skærme sengen godt ind, men hvis hun vil ud kan hun godt komme ud). Det skal dog siges, at det vigtigste er hun føler sig tryg! Så ved ikke om det vil være for meget for hende at prøve at flytte hende over i egen seng? Og skal jeg gøre der samtidig med jeg stopper med at amme? Eller bliver det for meget med begge ting på en gang. Nogle gange falder hun i søvn med brystet i munden og andre gange ammes hun og så vender hun sig selv om og sover..

Det skal siges det har taget mange mdr. for at få hende til at sove som hun gør nu. På trods af hun stadig kan vågne mange gange om natten. Men nu tager det kun alt mellem 5 min til 45 min at få hende til at sove før kunne det tage 4 timer, så jeg er bare så bage for at gøre det værre igen. Men jeg kan jo ikke amme hende resten af livet. Og i den ideelle verden kunne det da være rart, hvis jeg bare havde ti minutter alene en gang i mellem og jeg kunne stå op når hun sov..

Ved ikke om du kan finde hovedet og hale i det hele. Håber du kan hjælpe!

Den trætte mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig